Inlägg från: MissMurrig |Visa alla inlägg
  • MissMurrig

Jobba tills du är 70 istället för 65?

Eisa skrev 2009-10-31 08:57:57 följande:
    Vad GÖR pensionärer egentligen? Det är ju ett faktum att många av dem känner sig ensamma och äter antidepressiva. Men man kan ju iofs jobba på Röda Korset med att sälja kläder och bullar osv.
    Tja... Min sambos mormor håller på med spinning, stickar, reser, cyklar, är med barnbarnen, aktiv i kyrkan, vandrar, badar (dyker med huvet före)... Hon är 85 (och hon har bättre kondis än mig, pinsamt...)
  • MissMurrig
    Eisa skrev 2009-10-31 09:20:47 följande:
    Men livet blir ju så kravlöst om man bara gör såna där grejer. Vad har man att kämpa för?
    Varför ska man kämpa? SKulle gärna inte jobba alls hela livet.. Bara göra sånt jag gillar... Men man måste ju jobba... Och mina hobbys tjänar man tyvärr inget på, så jag får "nöja mig" med att jobba med annat...
  • MissMurrig
    EliLeoMa skrev 2009-10-31 09:36:10 följande:
    Nej självklart finns det väl undantag, eldsjälar som borde stanna kvar i jobbet tills dom kolar. Men jag tror att dom allra flesta borde få/ha chansen till/ha råd att lämna jobbet tidigare och ge tillfälle för yngre människor att också skaffa sig erfarenhet. Samtidigt (beroende på yrke förstås) är väl de yngre mer sällan sjuka och kanske till och med effektivare i arbetet. Dessutom har de inte heller lessnat på sitt jobb för längesen och gör därför inte allt av slentrian.
    Så känner jag med! De som vill och är bra på sitt jobb ska ju få vara kvar, man kickar väl inte ut dem för det.. Men jag tycker att man ska kunna och ha råd att sluta när man är 60-65 om man känner att man inte orkar mer. Iofs kanske man får sjukskriva sig sista tiden om man har ett sånt jobb att kroppen pajar, men så ska det ju inte vara hellr.. Då sitter man där som pensionär och KAN inte göra något för man har för ont... Då är det ju inte roligt att vara ledig heller.
Svar på tråden Jobba tills du är 70 istället för 65?