• AlFe0607

vad gäller om man blir uppsagd pga sjukskrivning under provanställningen

Hej!
    Precis som rubriken lyder.
    Vad gäller om man blir uppsagd pga sjukskrivning under provanställningen?
    Har dock inte varit sjukskriven hela perioden. Och dessutom är provanställnings tiden inte slut försen om 2 ½ månad.

Snälla hjälp mig.

Mvh Linda

• Svar på tråden vad gäller om man blir uppsagd pga sjukskrivning under provanställningen
  • Anatha

Vid provanatällning behöver de inte ens ange anledning till varför man inte vill gå vidare. Har de angett sjukskrivning tror jag att de kan ha gjort något fel för man får väl inte säga upp någon på grund av det?

• Lillan7704

Du får inte sägas upp pga sjukskrivning.

• AlFe0607

Hade möte med dom idag och dom sa klart och tydligt att det var pga av min sjukskrivning och att jag var sjukskriven för min rygg.  
    Absolut inget personligt.
    (Jobbar på förskola.)
    Hon menade på att "tänk om det är ett bestående ryggproblem då kanske du inte kan vara kvar i den här branschen med tanke på att ryggen är så utsatt."

Men läkarna jag går hos säger att det "bara" är ischias och ryggskott som jag har gått med alldeles förlänge utan ngn behandling. Därför sitter det i sålänge.
    Men att det kommer att försvinna helt efter behandlingarna och träning av ryggen. Alltså inget bestående.
    Gör dessutom en magnetröntgen för att vara helt säkra.

Så vad gör jag nu?

Tack för svaren!

Kram Linda

• AlFe0607

Slipper gärna kommentarer som MickeN1973s!

Första gången i mitt liv som jag är sjukskriven. Och olyckligtvis så händer det när jag fått nytt jobb...

• Tecken

Har du en provanställning kan du sägas upp utan att arbetsgivaren behöver ange skäl. Vad du gör nu? Söker nytt jobb.

• Tecken

Hur lång tid innan anställningens avslut blev du underrättad?

• vackrastarflow
    AlFe0607 skrev 2009-10-28 20:51:55 följande:
    Jag menar om man ska koppla in facket el är det bara onödigt?
    du kan alltid rådfråga dem...
  • AlFe0607
    Tecken skrev 2009-10-28 20:57:03 följande:
    Hur lång tid innan anställningens avslut blev du underrättad?
    Jag blev underrättad i dag, så det är 2 veckor till sista anställningsdagen.
    Var det det du menade?
  • Hertha

Minst 2 veckor före provanställningens slut ska det meddelas. Om du är fackligt ansluten ska facket också meddelas har jag för mig, och då antar jag att det är arbetsgivaren som ska meddela det.

• Hertha

Men som man har skrivit tidigare, om man avslutar en provanställning behöver arbetsgivaren egentligen inte ange ett skäl.

• Anatha
    Hertha skrev 2009-10-28 22:25:25 följande:
    Minst 2 veckor före provanställningens slut ska det meddelas. Om du är fackligt ansluten ska facket också meddelas har jag för mig, och då antar jag att det är arbetsgivaren som ska meddela det.
    Men enligt trådstarten tar provanställningen slut om 2,5 månad. Är det inte en månad som gäller? Ska facket verkligen meddelas om en provanställning avslutas jag är tveksam.
  • Gladskit

Jag tror inte att facket måste underrättas när arbetsgivaren avslutar en provanställning, eftersom att man inte behöver ange en orsak.
    Om de däremot har sagt rakt ut att det är enbart pga din sjukskrivning så är det en annan sak för det är nog inte helt ok. Det skulle jag absolut prata med facket om!

• Hertha
    Anatha skrev 2009-10-28 22:34:49 följande:
    Men enligt trådstarten tar provanställningen slut om 2,5 månad. Är det inte en månad som gäller? Ska facket verkligen meddelas om en provanställning avslutas jag är tveksam.
    Jo jag är nästan säker på det, har dessutom surfat runt lite nu och inte hittat något annat än just att facket ska meddelas OM den anställde är fackligt ansluten vill säga.

Sen behöver man ju inte meddela det 2 veckor innan (kan tycka det är lite märkligt att en arbetsgivare inte vet om denne vill fortsätta en anställning efter 2-3 månader) men har du inte hört något efter 5,5 månad så innebär det att man är fast anställd.
Svar på tråden vad gäller om man blir uppsagd pga sjukskrivning under provanställningen