• Nenne2

Vågar ni äta hawaipizza?

Undrar hur det är nu när man är gravid? Orolig för skinkan?

• Svar på tråden Vågar ni äta hawaipizza?
  • Ronjah

allt som hettats upp till mer än 70 grader är ofarligt att äta, så det är ingen fara att äta pizza med skinka..

• Mine

Undrar med. Åt just den pizzan för inte så länge sedan.
    Häromdagen beställde jag en med skinka och gorgonzola. Så länge osten hettas upp till över 70 grader ska det vara ok. Den bubblade inne i ugnen - pizzakillen kollade. Förhoppningsvis gäller detta skinkan med...

• Li78

vet inte vilken pizzan du skriver om är.. men på vissa pizzor lägger de ju på skinkan efter pizzan har varit i ugnen.

• Nenne2

Jag menar vanliga hawaipizzor som man äter på pizzerior

• cissi977

Va??? Får man inte äta skinka?? Har jag missat något? Det står inte i foldern jag fick av barnmorskan...... man kan även ha kall skinka på smörgosen

• cissi977

Phu.... det gick alldeles utmärkt att äta skinka, saltrulle å liknande!! Så ha gott samvete =)

• Teskedsmamman

Cissi977: Man blir väl rekomenderad att undvika vacuumpackad skinka... och skinka på pizzeriorna vet man ju inte hur den har varit packeterad eller hur länge den stått framme...

Dock så har jag ätit vacuumpackad skinka med både storebror och lillebror.... och smäckte i mig en kebabpizza för ett par timmar sedan

• Li78

(trodde det pratades om pizzor med tex. seranoskinka eller parmaskinka på för det ska man väl inte äta eftersom de bara är torkat kött. Men menar trådstarten vanlig skinka så är det väl fritt fram att äta?)

• Mickan 81

Ät pizza!!!!!! det är INTE farligt...

• vichy

Jag kan ju sæga att om du bott i Hong Kong och varit kines och gravid så hade du definitivt inte ætit Hawaiipizza..... =)´

Och då ær det inte pga. skinkan eller osten.... utan før att de hær tror att om du æter ananas så får du missfall.

Så jag vet inte om jag ska avråda dig att æta pizza.....

Skæmt åsido, tror absolut att du kan æta pizza utan oro!!!

Ha det gøtt, CIAO!!!

• Jennski

Varför skulle det vara farligt med skinka....förstår inte varför alla är rädda för det ena och andra...det var någon annan som trodde att man inte skulle få äta köttfärs. =) Lite överdrivet tycker jag bara...

• Lalalong

Faktum är att jag inte tycker frågan är helt oberättigad. Enligt all information jag har får man inte äta kallröktkött. Skinka är vad jag vet kött. Därför tycker inte jag att det är så konstigt att man då börjar fundera hur det egentligen är med skinkan på pizzan.
    Men det stämmer ju som någon i början sa, att maten är upphettad och då är det inget problem. Tänker man inte på det är det ju inte så lätt att veta...

Tycker inte jag i alla fall.

• listo

Rökt skinka som man köper i affärerna är i princip alltid varmrökt, alltså helt okej.
    Vacuumpackat är också okej så länge det är minst halva tiden kvar mellan förpackningsdatum och bäst-föredatum.

Och slutligen så är ALLT kött, oavsett om det var rått, gravat, kallrökt eller varmrökt 100% okej om det har upphettats till minst 70 grader, som t.ex. på pizza.
    Värmen tar död på alla eventuella bakterier som skulle kunna vara skadliga.

Svar på tråden Vågar ni äta hawaipizza?