Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Behöver hjälp med en kemiuträkning..

Nu är det ganska många år sen jag läste kemi, men densitenen för vatten är iaf 1.0 g/cm^3, eller 1 kg/liter då, allstå väger din blandning samma som vatten. Det du skall räkna ut är syrans molaritet, alltså hur många mol syran innehåller i 12 % : ig lösning, som jag fattar det. Återkommer med mer.

• Anton Chigurh

Såhär inbillar jag mig att det förhåller sig :

1 liter av lösningen väger 1 kg och innehåller 0.12 x 1,0 kg ättiksyra = 0,12 kg ättiksyra.

Molmassan har du redan, 60.0536 g/mol, eller 0,0600536 kg/mol, eftersom du skall han koncentrationen i mol/ liter.

Alltå : Hur många mol motsvarar 0,12 kg ättiksyra ? Jo, 0,12 dividerat med 0,0600536 (molmassan) ger då ungefär 1,998 mol/liter lösning, vilket är koncentrationen. 1,998 mol ättiksyra /liter

Förstår du inte får jag försöka med en annan vinkel.

Ingen garanti, men är tämligen säker på att det förhåller sig såhär.

• Anton Chigurh

Tänk såhär istället ang din egen beräkning DuBBeeL :

Skulle nu din "egen" lösning innehålla 16mol/dm^3..
    så skulle den innehålla 16 x 60,0536 gram ättiksprit /liter, alltså närmare 961 gram/ liter , eller 961gram (16 mol) av 1000 gram är ättiksprit, inga 12 % här inte !!!

Jag tror att den beräkningen jag gjorde är den rätte. Hoppas du begrep den.

• Anton Chigurh
    DuBBeeL skrev 2009-10-29 21:53:45 följande:
    Arnold Braunsweiger skrev 2009-10-29 21:50:46 följande:
    Men jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få, det är supersnällt!
    Okay, så lite så.

Nu skall jag räkna lite.
  • Anton Chigurh

Jodå, jag får samma resultat som Lislis, räknar på ett lite annat sätt men får samma resultat, så fattar du Lislis uträkning är ju allt väl.

Och ditt antagande i inlägg 18 är korrekt. Oavsett hur mycket vatten du pytsar i har du dina 0.02997 mol ättiksprit i botten, så att säga.

Obs nu DuBBeeL, att det här är inget facit om du nu får på pälsen av läraren, men det borde vara helt korrekt.

Har du mer framåt, så var inte blyg.
    Kanske tar lite tid, kanske inte går alls, men kostar inget å fråga.

• Anton Chigurh
    DuBBeeL skrev 2009-10-30 10:47:33 följande:
    Tusen tack! Jag kommer nog helt säkert behöva mer hjälp innan jag är färdig :)En pH-fråga, vad händer med pH i en syra om den späds 10 ggr? (med vatten)
    Varsegod.

Ang syran : Rent spontant borde det ju innebära att pH-värdet stiger, vatten är ju (normalt sett) satt till 7 i pH, syra alltid lägre än 7
Svar på tråden Behöver hjälp med en kemiuträkning..