• BeautifulFlower

VAD behöver man till en nyfödd?

HJÄLP! Våran bebis är beräknad till nyår och det är våran första. Jag känner mig helt hysterisk kring vad bebisen behöver ha och har ingen aning, självklart vill jag inte missa något utan vill ha det förberett när vi kommer hem från BB. Jag har sett att det har finnuts någon lista här på fl på vad som är bra att ha hemma till bebisen, men jag hittar inte den listan någonstans. Vet någon vad jag pratar om? Det fanns i olika kategorier som Vagn, Hygien, Kläder, Apotek osv....

Vad behöver vi ha till våran bebis? Badbalja,blöjhink är det nödvändigt och var har man den, bebishandddukar, salva, vad bör finnas i vagnen osv?
    Herregud hur ska detta gå

• Svar på tråden VAD behöver man till en nyfödd?
  • Alfonsina

Förlåt att jag ler när jag lsäer ditt inlägg, men EXAKT så kände jag igår när jag var inne på Babyland för första gången (är bara i v. 19). Jag kände mig helt lost och om ingen stoppar mig så handlar jag väl en av varje pryl.

Tänker följa råd och ev. inköpslistor som kan dyka upp i tråden.

• Vickanflickan

Den här listan hittade jag någonstans... kommer inte ihåg var men den kan ju ge ett litet hum. Jag har kollat den lite när jag förberett.

Bra att ha när man kommer hem från BB
    Det här behöver en nyfödd bebis:
    ? Skötunderlägg
    ? Blöjor
    ? Tvättlappar (antingen apotekets eller av sönderklippt frottéhandduk)
    ? Oparfymerad barnolja
    ? Små frottéhanddukar till skötbordet och till den dagliga vården (era egna fungerar alldeles utmärkt)
    ? Badbalja, om ni inte har badkar
    ? Barnvagn med tillbehör (regnskydd, insektsnät, ev mjuklift och parasoll)
    ? Åkpåse (vid den kalla årstiden)
    ? Lakan, kudde och täcke till barnvagnen

Bebisens basgarderob (beroende på årstid):
    ? Fyra bomullsbodies (fler om ni inte har egen tvättmaskin)
    ? Fyra mjuka par byxor, med eller utan fötter
    ? Tre par bomullssockor
    ? Hjälmmössa av bomull
    ? Varm/vindtät mössa att ha ovanpå hjälmmössan beroende på årstid
    ? En varmare tröja eller kofta
    ? Ett par varmare byxor att ha under overallen (beroende på årstid)
    ? En uteoverall att ha i vagnen (finns bra i till exempel fleece)
    ? Ett par vantar utan tumme (om inte det finns på overallen)
    ? Ett par tossor (om inte det finns på overallen)
    ? Fyra bomullspyjamasar, med eller utan fötter

Till föräldrarna:
    ? Färdiglagad mat i frysen!
    ? Amningsbehå
    ? Bomullskupor till behån
    ? Bindor
    ? Inlägg till behån

• Gestilja

-Små handukar (finns flerpack på IKEA) är verkligen att rekommendera. Skulle inte kunnat leva utan dom.

-Att ha i vagnen är olika för alla vad man vill, vi får vårt tredje barn nu i nov som är första vinterbebisen vi får. Kommer ha en fleece overall till bebis och åkpåse. Och nån extrafilt som man kan lägga på.

-Blöjhink har vi, ganska bekvämt men absolut inte nödvändigt. Vi kör dock nu förtiden med en avfallspåse i, istället för specialpåsarna man kan köpa till.
    Vi har den stående vid skötbordet.

-termometer, salva tvättlappar, babyolja är skönt att ha hemma.
    Vi fuktar tvättlappar och har på lite babyolja som vi torkar med vid blöjbyte.

-badbalja har vi aldrig använt, vi har badat med bebisarna i badkaret men har man inget badkar så kan det nog vara skönt att ha.
    Med första barnet använde vi vattentermometer för att vara säkra på att det inte va för varmt vatten men det lär man sig med tiden hur varmt det ska vara.

-bindor till dig själv är bra att ha hemma till efter förlossningen.

-lite kläder till bebis, är ju beroende på vilken årstid man föder. Nu t ex så behövs ju lite varmare. Men köp inte för mycket kläder i början, dom växer ganska snabbt så köp i olika storlekar i sånt fall. (gjorde jag för är ju kul att köpa )

• gumzan

Tips till mamman, köp hem microlax och ha hemma ifall du blir hård i magen efter förlossningen, det blev jag och det är verkligen inte det roligaste att vara det just då :)

• Mandragora

Det finns egentligen ingenting som man MÅSTE av alla grejer!

Tänk efter innan ni åker och handlar. Flera gör misstaget att köpa sådant som bäbisen (eller mamman) varken vill ha eller behöver bara för att somliga rekommenderar det. Det mesta kan man naturligtvis köpa efter hand - vid behov. Rent spontant tycker jag att kläder och blöjor är det primära.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • sahara sahara

Babyskydd! Det är väl typ det viktigaste, om ni ska kunna ta er hem. Vagn eller sjal kan vara bra att ha hemma från början, liksom några ombyten kläder och något paket blöjor.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Sophia

Det allra viktigaste måste väl vara babyskyddett så man kan ta sig hem med bebisen :)
    Sen behöver man nog inte så farligt mycket, jag tror man märker ganska sanbbt vad som behövs. Kläder, blöjor, termometer, salva mot känsliga bröstvårtor (typ spensalva:P) och ett välfyllt skafferi så man slipper åka och storhandla när man inte vill annat än mysa med nya familjen :D
    Det där med kudde i vagnen.. Man ska väl inte ha kudde till barnet i början varken i sängen eller vagnen pga kvävningsrisken?

• Mandragora

Jag vill flika in en grej igen ... det går utmärkt att låna.

Vi har varken körkort eller bil och kommer sålunda att åka taxi till och från BB. Bara man säger att man åker med en nyfödd så fixar taxi att bäbben åker säkert hela vägen hem.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • salamanca

Bra råd som jag inte visste är att strumpan viks 2 gånger i kanten på bebis så ramlar den inte av. Lär dig greppet" tigern i trädet" mot ond mage - finns inget bättre.

amningskudde var min absoluta vän.

Inget är nästan otäckt om inte du signalerar det ( de kan det typ dag 2 ).

Köp en tub purelan & gnid in bröstvårtorna med före & efter amning ( även om du inte tänkt amma ). Gör det ont att amma tag tag i bröstet med båda händerna & massera samtidigt ( hjälpte mig ).

Knäpp på body rules!! Tröjor var pest. Att sätta på tröjor blev lättare om man formade ett hål av kragen, la bebis huvud där, räkna till 3 ( så de till slut ser det som en lek) & sedan snabbt dra över huvudet.

Finns en mjuk kattkorg på IKEA som man kan lägga bebis i & ha mellan er i sängen.

Vår bebis fick vid 2 veckor en speldosa ovanför sängen med björnar som åker runt som han älskar. Han fyller snart 1 år & varje kväll sätter vi på den.

Försök att ha ett mjukdjur eller filt som ni alltid använder vid läggdags så lär sig bebis att det är trygghet, kommer att hjälpa er längre fram.

Vi hade ett berg med saker med oss in till BB, man behöver det inte =)) Är svårt dock att inte ta med allt =)) Den här gången blir det 2 gossiga nattlinnen, snacks & frukt & dricka, tofflor, varma sockor, Reskläder hem, toalett saker,kläder till bebis, purelan krämen & underkläder. Kameran också såklart

Amnings toppar är väääääldigt bra att ha.

Köp näsfrida & sov puckar samt en luftfuktare. Kommer du behöva ganska säkert.

Vår bebis älskade sitt babygym, cradleswing & babybjörn babysitter.

Köp parfym fritt tvättmedel & mjukmedel ( fast du skall undvika mjukmedel )

Teletubies var en hit redan vid 4 månaders ålder ( är olika från bebis till bebis )

Lycka till

Svar på tråden VAD behöver man till en nyfödd?