• BeautifulFlower

VAD behöver man till en nyfödd?

HJÄLP! Våran bebis är beräknad till nyår och det är våran första. Jag känner mig helt hysterisk kring vad bebisen behöver ha och har ingen aning, självklart vill jag inte missa något utan vill ha det förberett när vi kommer hem från BB. Jag har sett att det har finnuts någon lista här på fl på vad som är bra att ha hemma till bebisen, men jag hittar inte den listan någonstans. Vet någon vad jag pratar om? Det fanns i olika kategorier som Vagn, Hygien, Kläder, Apotek osv....

Vad behöver vi ha till våran bebis? Badbalja,blöjhink är det nödvändigt och var har man den, bebishandddukar, salva, vad bör finnas i vagnen osv?
    Herregud hur ska detta gå

• Svar på tråden VAD behöver man till en nyfödd?
  • salamanca

Jo, vår bebis hatade att bada. Händer detta så bada med bebis i badkaret & amma samtidigt - fungerar helt underbart! Nu älskar han vatten =))
    Att börja på babysim ganska så tidigt går väldigt bra.

• Polarnochpyret
    Sophia skrev 2009-10-30 01:36:25 följande:
    Det där med kudde i vagnen.. Man ska väl inte ha kudde till barnet i början varken i sängen eller vagnen pga kvävningsrisken?
    Jo det är numera att rekom. att ha en lite "fluffigare" kudde i säng och i vagn för att barnet kommer upp lite. Sedan så ska man inte lägga bebis på kudden på samma sätt som vi vuxna ligger utan kudden ska ligga en liten bit ner under axlarna kan man säga. Det står i de flesta broschyrer plus att det är sådant som de informerar om det på föräldrarkursena de har på MVC.

Visst många säger att mycket kan man vänta med tills bebis är kommen, men hur pass pigg på att springa runt på apotek och dyligt är man sugen på när man är nyförlöst och förstagångs förälder och är osäker på det mesta?

Efter att jag och sambon fått lyssna på "gör si, inte så. Köp detta, men vänta med detta" och läst diverse listor på grejjer som man "BÖR" ha hemma så sa vi att skit i allt sådant, nu köper vi hem det vi tror att vi behöver och väntar med sådant som vi inte tror är så primärt, de handlar ju om att man ska känna sig trygg själv! Jag kan ju känna mig trygg med de saker jag har men någon annan skulle inte alls känna sig trygg med det vi har. Allt är så olika, så gå lite på känslan och lita lite till er själva! Det är ju ändå ni som föräldrar till er liten som vet vad som är bäst
  • KossanMuu
    Polarnochpyret skrev 2009-10-30 10:28:29 följande:
    Visst många säger att mycket kan man vänta med tills bebis är kommen, men hur pass pigg på att springa runt på apotek och dyligt är man sugen på när man är nyförlöst och förstagångs förälder och är osäker på det mesta?
    Jag tänker som du. Väntar vårt första barn och jag vill handla hem saker så jag iaf klarar mig första månaden. Kommer säkert vara fullt upptagen med att amma och försöka förstå att jag är mamma så tror inte jag kommer vara så sugen på att springa ut i affärerna då :P Nä, då lever jag hellre med att jag har köpt hem nåt onödigt än att får panik över att jag har missat nåt! (Lite OT kanske, ber isf om ursäkt)
  • emmizenma

Blöjor, "kräkhanddukar", babyskydd, skötplats,lite kläder
    eventuellt vagn och spjälsäng.
    Är väl i princip det man behöver första tiden.

Salvor, blöjhinkar och allt sånt där kan man ju köpa efter hand när man ser vad som behövs.

• mejmej

hej jag hade bara köppt säng vagn och lite kläder. resten köptes eftehand om det känndes som det behövdes. hyrde babyskydd på plats på sjukhuset. ( inte ens blöjor inhandlades före födseln men innan hemkomst )

• Dr Mupp

Det är inte mycket som behövs.

Kläder:
    * Omlottbodys
    * Strumpbyxor alt byxor + strumpor
    * hjälmmössa
    * Ytterkläder (overall + mössa+vantar+tossar)

Byta:
    * Blöjor
    * Tvättlappar i frotté
    * Kallpressad olja
    * Ev skötbord och/eller skötbädd (man kan byta i sängen eller på golvet)

Sova
    * Filt

Transportera:
    * babyskydd alt bilstol godkänd från 0 lg
    * bärsjal alt ergonmiskt bärsele
    * ev vagn

till mamma
    * Bindor
    * amningsinlägg
    * bekväm amningstop eller amnings-bh

• UmeåElin
    Mandragora skrev 2009-10-30 02:04:15 följande:
    Jag vill flika in en grej igen ... det går utmärkt att låna. Vi har varken körkort eller bil och kommer sålunda att åka taxi till och från BB. Bara man säger att man åker med en nyfödd så fixar taxi att bäbben åker säkert hela vägen hem.
    Var bor du? Vi var i Stockholm med min bror och hans familj och ringde till alla (?) taxibolag, inte ett enda hade ett babyskydd. Så dåligt, vilket fick mig undra över detta att ta taxi hem från BB. Vet ej hur läget är hos taxi i övriga landet men i huvudstaden är det inte enkelt.
  • Mymlan80

Man brukar kunna låna/hyra på sjukhuset för hemresan har jag för mig.

Liten BF 091117
  • 2barnsmorsa
    UmeåElin skrev 2009-10-31 11:05:27 följande:
    Var bor du? Vi var i Stockholm med min bror och hans familj och ringde till alla (?) taxibolag, inte ett enda hade ett babyskydd. Så dåligt, vilket fick mig undra över detta att ta taxi hem från BB. Vet ej hur läget är hos taxi i övriga landet men i huvudstaden är det inte enkelt.
    Taxi sthlm?
  • UmeåElin
    2barnsmorsa skrev 2009-11-01 08:40:13 följande:
    Taxi sthlm?
    De hade inga babyskydd då vi ringde, däremot hade de barnstolar godkända från 0kg, men jag känner mig osäker på vad det innebär. Det var samma stol från 0-15kg (eller något sådant) och enligt tjejen i telefonen skulle barnen sitta i den.
  • Mandragora
    UmeåElin skrev 2009-10-31 11:05:27 följande:
    Jag bor i Skåne. Och genom barnmorskan och vänner, som faktiskt råkar vara taxichaufförer, har vi koll på läget.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Mamma Tes
    UmeåElin skrev 2009-11-01 10:17:39 följande:
    De hade inga babyskydd då vi ringde, däremot hade de barnstolar godkända från 0kg, men jag känner mig osäker på vad det innebär. Det var samma stol från 0-15kg (eller något sådant) och enligt tjejen i telefonen skulle barnen sitta i den.
    Men babyskydd och barnstol är väl samma sak??
  • Dr Mupp
    UmeåElin skrev 2009-11-01 10:17:39 följande:
    Det är en stor bakåtvänd bilbarnstol godkänd från nyfödda till 4 år. Vi har bla en sån stol.
  • Västkustmamman

Lite som jag kan tipsa om är Bepanthen, en salva som finns på Apoteket. Den är bra att ha på brösvårtorna när de är ömma (tunnt lager efter amning och orka av vårtan innan amning) och den är toppen att ha på babyns röda rumpa.

• Dr Mupp
    Västkustmamman skrev 2009-11-01 17:05:43 följande:
    Lite som jag kan tipsa om är Bepanthen, en salva som finns på Apoteket. Den är bra att ha på brösvårtorna när de är ömma (tunnt lager efter amning och orka av vårtan innan amning) och den är toppen att ha på babyns röda rumpa.
    Och min erfarenhet av Bepanthen är att den är värdelös.
  • Polarnochpyret
    Dr Mupp skrev 2009-11-03 05:25:56 följande:
    smaken är ju som baken...delad
  • Västkustmamman
    Dr Mupp skrev 2009-11-03 05:25:56 följande:
    Det är verkligen INTE min!
Svar på tråden VAD behöver man till en nyfödd?