• Drömmar på landet

Hur länge måste man ha barnet på dagis som arbetslös?

Jag jobbar heltid och min man är arbetssökande och kommer att skriva in sig på arbetsförmedlingen som heltidssökande när dottern börjar på dagis. Hur många timmar måste hon då gå på dagis? Kan man skriva in henne på heltid men låta henne gå 15 h per vecka så länge han inte fått jobb? Eller vad säger reglerna?

• Svar på tråden Hur länge måste man ha barnet på dagis som arbetslös?
  • Petra 1972

I vår kommun är det max 15 timmar vid arbetslöshet.

• Drömmar på landet

Fast är man inskriven på arbetsförmedlingen så måste man ju kunna jobba också. Då får man väl inte ha barnet hemma?

• busbajsen

Där jag jobbar går barnen 15 h/vecka tre fasta dagar. Skulle det vara så att föräldern ska ut och jobba någon annan dag eller en annan tid de fasta dagarna får givetvis barnen komma och va hos oss då.

• Svärdlilja

Inga timmar alls, men du måste kunna bevisa att du har barnpassning (privat el kommunal) om du får ett jobb. Jag har barnen hemma men får hjälp av släktingar i stället så jag hinner sitta och söka jobb på dagarna! Funkar toppen, massor mer tid över då man slipper ha barnen sjuka hela tiden som de blir om de är på dagis. Nu är de friska och glada och jag hinner söka!

• piggen

Hos oss har vi rätt till 15 timmar/vecka. Om man får jobb får man givetvis öka på den tiden, även direkt om det behövs.
    Var själv på intervju via bemanningsföretag och då skulle man börja jobba heltid 2 dagar senare och om jag fått det hade jag haft rätt att lämna på heltid direkt.

• fruganL

Ditt barn MÅSTE inte vara några timmar på förskolan, men har rätt till somliga tider om han är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande. Hur många timmar, eller hur de är utplacerade är olika för olika kommuner. Till skillnad från övriga svar har aktivt arbetssökande i min kommun rätt till 30 timmar.

• nosheen

Jag e själv arbetsökande ,min dotter går 25 timmar/ vecka i Göteborg

• Cecci78

Här har du rätt till 15 timmar men kan gå upp i tid så fort du får ett jobb

• ÅÅsaGGåsa

Kommunen måste erbjuda minst 15 h, men vissa kommuner erbjuder mer. När maken fått jobb har du rätt att ha barnet där arbetstid + restid.

Svar på tråden Hur länge måste man ha barnet på dagis som arbetslös?