• LångaLinda

Ersätta sesamolja med rapsolja + sesamfrön?

Jag ska laga thaigryta med röd curry, men min ica-butik hade ingen sesamolja.
    Är det någon som vet om jag kan efterlikna smaken med rapsolja och sesamfrön, som jag har hemma? Ska fröna rostas först i så fall?
    Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Ersätta sesamolja med rapsolja + sesamfrön?
  • MBert

Nej, det blir inte samma smak med något annan än sesamolja. Det är klart att man kan rosta sesamfrön (i het torr stekpanna) och hälla i, men det ger inte samma och lika mycket smak som oljan. Sesamolja har ju en väldigt karaktäristisk smak som är svår att efterlikna. Men har man det inte så har man inte och då får man ju göra det bästa utifrån det...

• Anatha

Du behöver inte använda sesamolja till röd curry eller försöka efterlikna det. Använd bara annan olja det blir också gott. Eftersom du kryddar med röd curry så kommer det ändå vara den smaken som dominerar.

• MBert
    Anatha skrev 2009-10-29 16:34:21 följande:
    Du behöver inte använda sesamolja till röd curry eller försöka efterlikna det. Använd bara annan olja det blir också gott. Eftersom du kryddar med röd curry så kommer det ändå vara den smaken som dominerar.
    Nja, sesamolja har en väldigt dominant smak och fungerar finfint just ihop med röd (chili) peppar (som finns i röd curry). Men har man inte det så har man inte och då får det ju gå utan. Inte mer med det. Gott blir det säkert i alla fall...
  • LångaLinda

Tack för svar!!
    Jag provar med rostade sesamfrön...

• Anatha
    MBert skrev 2009-10-29 16:41:05 följande:
    Nja, sesamolja har en väldigt dominant smak och fungerar finfint just ihop med röd (chili) peppar (som finns i röd curry). Men har man inte det så har man inte och då får det ju gå utan. Inte mer med det. Gott blir det säkert i alla fall...
    Ja det var ju det jag skrev. Att det funkar utan och att man inte behöver försöka eftelikna det blir gott ändå eftersom du ändå får chilismaken.
Svar på tråden Ersätta sesamolja med rapsolja + sesamfrön?