• lillasysterochmoster

Snö, skidor, skoter, skoj! Jag vill åka nu!

Förra vintern fick jag möjligheten att åka upp till snön och äntligen ta tag i skidåkningen. Har alltid velat lära mig men har inte blivit någon sedan skolresorna på högstadiet så ja det har ju gått några år och äntligen fick jag ta mig till backarna. Fan vad roligt det var!

Var tillsammans med en kille då och vi hade så skoj de helgerna vi åkte upp och åkte. Lite synd om honom som bara fick åka lätta backar med mig men oj så skoj det var. Fick även åka lite skoter vilket var lite läskigt först men till slut blev även jag lite skotertokig hihi, funderade seriöst där ett tag att ta skoterkort :)

Vi är inte tillsammans längrte så undrar om jag någonsin kommer få tillfälle att göra något så skoj igen. Försöker få mina kompisar att vi ska planera in något till vintern och folk verkar vara på men är så rädd att det ska bli att när tiden kommer så är det ingen som vill åka längre.

Jag vill inte att bara för att det har tagit slut med denna kille att jag ska ge upp skidåkningen och den vintertjej jag blev under dessa vinterhelger. Det var så skoj och vill verkligen fortsätta att ta någon helg eller vecka på vintern och åka iväg ett gäng och åka till någon rolig backe.

Om jag inte får med någon av mina kompisar vad ska jag göra då? Jag kommer ju aldrig våga mig iväg själv. Vill ju fortsätta med skidåkningen även om det inte är med honom längre. Någon som har något tips eller råd?

• Svar på tråden Snö, skidor, skoter, skoj! Jag vill åka nu!
  • Micke54

Åk med UCPA till alperna. Det är som ett kollo fast med vuxna/ungdomar. Du kan välja att åka buss ner så har du garanterat lärt känna de flesta i bussen innan ni är framme. Alla bor även på samma ställe och man delas in i grupper efter vilken nivå man ligger på åkmässigt.
    Det är ett alternativ om ingen av dina vänner fattar att skidor är det bästa som finns att lägga pengarna på! //M

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-10-29 19:44:25 följande:
    Åk med UCPA till alperna. Det är som ett kollo fast med vuxna/ungdomar. Du kan välja att åka buss ner så har du garanterat lärt känna de flesta i bussen innan ni är framme. Alla bor även på samma ställe och man delas in i grupper efter vilken nivå man ligger på åkmässigt.Det är ett alternativ om ingen av dina vänner fattar att skidor är det bästa som finns att lägga pengarna på! //M
    Det låter ju skitkul ju! Men är jag verkligen "redo" för Alperna?! Småttingarna i de svenska backarna är ju 10 ggr bättre än mig.

Finns det någon sida man kan läsa mer om detta? Hur länge är man borta och vad kan det kosta?
  • Micke54

Det kan bara du svara på men det finns precis lika snälla backar i alperna som i Sverige och på "svenssonställena" anser då inte jag nivån på besökarna vara något högre än i Sverige. Även fast många gärna tycker dom är bättre.
    Men klart du får ut mer av en alpvistelse ju bättre du är på att åka men det finns ju mycket att uppleva där förutom skidåkningen. Min sambos kompisar åker varje år med UCPA och är helnöjda. Nivån i deras grupp varierar stort därför tycker dom det passar bra när det finns grupper till alla.
    www.ucpa.se/

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-10-29 20:03:47 följande:
    Det kan bara du svara på men det finns precis lika snälla backar i alperna som i Sverige och på "svenssonställena" anser då inte jag nivån på besökarna vara något högre än i Sverige. Även fast många gärna tycker dom är bättre. Men klart du får ut mer av en alpvistelse ju bättre du är på att åka men det finns ju mycket att uppleva där förutom skidåkningen. Min sambos kompisar åker varje år med UCPA och är helnöjda. Nivån i deras grupp varierar stort därför tycker dom det passar bra när det finns grupper till alla.www.ucpa.se/
    Tack! Jag ska verkligen kolla upp det här! :)
  • lillasysterochmoster

Vad har ni för favoritbackar i Sverige? När är det som bäst att åka? I vintras hann det bli lite för slaskigt sista svängen jag var iväg :(

• Micke54

Åre när det är bra väder är outstanding. (om man hittar alltså) finns många gömda pärlor.
    Kittelfjäll är klassiskt. Hillbillyställe med riktigt rolig åkning.
    Borgafjäll Lyxigt, lite folk och grymma offpist möjligheter. Tillsammans med kittelfjäll antagligen den billigaste heliskin som finns.
    Funäs med omnejd är ok men alldeles för korta backar.
    Verkar inte finnas så många skidintresserade här så jag svarar igen även fast du säkert vill ha nytt blod i din tråd:) //M

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-11-25 15:45:57 följande:
    Åre när det är bra väder är outstanding. (om man hittar alltså) finns många gömda pärlor.Kittelfjäll är klassiskt. Hillbillyställe med riktigt rolig åkning.Borgafjäll Lyxigt, lite folk och grymma offpist möjligheter. Tillsammans med kittelfjäll antagligen den billigaste heliskin som finns.Funäs med omnejd är ok men alldeles för korta backar.Verkar inte finnas så många skidintresserade här så jag svarar igen även fast du säkert vill ha nytt blod i din tråd:) //M
    Tack för tipsen. Nu har jag lite att välja på. Vilken månad är det som bäst att åka, mest snö och inte slask?

Det är bara roligt med någon som är skidintresserad precis som jag :)
  • Micke54

Sent i Feb-första veckorna i mars är det oftast mest snö och inte så sjukt kallt som det kan vara i Jan.
    Vill du bo flott i designer hotell, äta grym mat och åka i lätta backar där det är lite folk så är Borgafjäll en pärla.
    Kittelfjäll suger för en som inte gillar offpist då det nästan inte finns pistade backar.
    Åker du till Åre så är Duved och Tegefjäll riktiga pärlor med mycket mindre folk och bättre preparerade backar än centrala Åre.
    Annars gillar ju många Sälen då det är snälla breda backar och det finns massor att välja på.
    Gillar man lite mindre ställen så är idre, lofsdalen, klövsjö mfl säkra kort som sällan gör en besviken.

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-11-26 16:10:12 följande:
    Sent i Feb-första veckorna i mars är det oftast mest snö och inte så sjukt kallt som det kan vara i Jan. Vill du bo flott i designer hotell, äta grym mat och åka i lätta backar där det är lite folk så är Borgafjäll en pärla. Kittelfjäll suger för en som inte gillar offpist då det nästan inte finns pistade backar.Åker du till Åre så är Duved och Tegefjäll riktiga pärlor med mycket mindre folk och bättre preparerade backar än centrala Åre.Annars gillar ju många Sälen då det är snälla breda backar och det finns massor att välja på.Gillar man lite mindre ställen så är idre, lofsdalen, klövsjö mfl säkra kort som sällan gör en besviken.
    Jag var i Stöten förra säsongen och ja, det var snälla bra backar för en nybörjare som mig :)

Var ligger de här andra backarna du skriver om? Åre vet jag på ett ungefär men de andra?

Gu vad jag längtar, jag hoppas jag hittar någon kompis som vill åka.
  • Micke54

Kittel och Borgafjäll ligger i södra lappland. Idre, lofsdalen, klövsjö ligger i härjedalen med omnejd. Klövsjö ligger nära vemdalen om du vet vart det är? är ju lite kändare kanske.
    Hoppas du får en skidrik vinter! :) Själv har jag valt att sluta mitt jobb för studier och därmed kommer mina skiddagar drastiskt bli färre tyvärr. Men jag har säsongskort i en av de lokala backarna vi har här så vi kan nästan åka varje helg iaf.
    Detta får jag nöja mig med i vinter www.hasselaski.se/
    +förhoppningsvis nån vända till Åre eller Kittel//M

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-11-27 08:19:29 följande:
    Kittel och Borgafjäll ligger i södra lappland. Idre, lofsdalen, klövsjö ligger i härjedalen med omnejd. Klövsjö ligger nära vemdalen om du vet vart det är? är ju lite kändare kanske.Hoppas du får en skidrik vinter! :) Själv har jag valt att sluta mitt jobb för studier och därmed kommer mina skiddagar drastiskt bli färre tyvärr. Men jag har säsongskort i en av de lokala backarna vi har här så vi kan nästan åka varje helg iaf.Detta får jag nöja mig med i vinter www.hasselaski.se/ +förhoppningsvis nån vända till Åre eller Kittel//M
    Oj enda där uppe :)
    Jo Idre och Vemdalen har man ju hört talas om. Asså jag fastnade framför nå jäkla alpintävling framför tvn och jag bara längtade ännu mer, plus att jag såg att en kompis redan hunnit vara ute i backarna. Avis som tusan!

Vad ska du plugga? När börjar du eller har du redan börjat?
    Lite åkning ska du väl hinna med ändå?
    Åh vilken lyx att ha backar i närheten. Var är det ni bor?
    Håller tummen att ni ska hinna med lite Åre/Kittel oxå =D
  • Micke54

Jag bor i Hudiksvall 33mil norr om sthlm. Så det är ganska mitt i Sverige efter kusten.
    Jo visst hinner jag åka, men inte alls lika mycket som förut då det alltid var många resor till fjällen en vecka i alperna och kanske sommaråkning i Norge.
    Jag pluggar ett basår och sen blir det ingenjör
    //M

• lillasysterochmoster
    Micke54 skrev 2009-11-29 14:20:47 följande:
    Jag bor i Hudiksvall 33mil norr om sthlm. Så det är ganska mitt i Sverige efter kusten. Jo visst hinner jag åka, men inte alls lika mycket som förut då det alltid var många resor till fjällen en vecka i alperna och kanske sommaråkning i Norge.Jag pluggar ett basår och sen blir det ingenjör//M
    Oj om du är van med så mycket åkning så kan jag förstå om det är lite tråkigt att det inte blir lika mycket nu när du ska plugga. Du får ta vara på de gånger du får åka iväg nu då :)
    Hmm, undrar om det hinner komma någon snö här hemma i Sthlm innan året är slut, tveksamt. Igår hörde jag några tjejer på tåget hem som prata massa skidor och jag kunde ju inte låta bli att drömma mig bort lite hehe.
  • lillasysterochmoster

Idag var jag och tittade på skidor på rean. Kan inte bestämma mig om jag ska köpa nu eller hyra när jag väl åker iväg. Nu när man blivit student så känns det som lite mycket pengar men skulle ju vara skönt att slippa stå i kö. Kommer nog bara bli att man tar någon sväng till Romme över någon dag så slipper man tänka på boende.

Sa till min syster att jag ska ha som kravlista på att nästa kille jag träffar ska tycka om att åka skidor och gärna ha en stuga eller känna folk som bor nära någon backe. Det är väl okej att man kräver det?! =D

Säger till flera kompisar att jag vill åka iväg och träna på åkningen, jag hopaps vi får ihop det snart. Skulle ju vara så himla roligt!

Svar på tråden Snö, skidor, skoter, skoj! Jag vill åka nu!