Barnskor som lukar mögel
Vad ska jag göra?
Förra vintern så fick jag ett bekymmer att mina barns skor började lukta fruktansvärt. Jag hade köpt två par. Båda började lukta nästan samtidigt. Lukten var hemsk, så pass stark så jag var tvungen att sätta dom i trapphuset. Lukten var en blandning mellan mögel och unken lukt.
Jag gick tillbaka där jag köpt dom. Personalen på Intersport sa att man kunde tvätta dom (vilket inte hjälpte) och Barnskobutiken hänvisade mig till kundservice på Viking sko.
Förklaringarna var många och det fanns inte riktigt ett svar varför mina barns skor luktade så illa. Dom erkände att det fanns vissa skor som kunde lukta. Men kunde inte riktigt veta vad.
En förklaring var att man lät barnen använda gore-tex skor mycket mer än vanliga traditionella skor eftersom dom alltid var torra invändigt mm, och fick inte alltid chansen att riktigt torka ut
Hur som helst så tog jag emot informationen som jag fick och tänkte att det kanske försvinner.
Jag tog fram skorna igen förra veckan och hoppades att lukten hade försvunnit, men redan dagen efter så kände jag samma lukt.
När jag tog upp det med mina vänner så var det många som har samma problem. En väninna berättade att det var flera barn på hennes barn förskola som var tvungna att ha Vikings skor utanför.
Jag har aldrig hört detta om några andra skor luktar plus att det aldrig har luktat om andra skor som jag köp under åren.
Vad ska jag göra, är det farligt. Kan man köpa något medel som tar bort lukten?