Daz skrev 2009-10-29 22:56:42 följande:
Grattis till graviditeten! Hade du också ätit pergotime och sedan gått vidare till insemination...är det samma sak som konstgjord befruktning?vad är ICSI? Hoppas på 4e gången gillt med pergotime, ska kolla mina ägg imorgon på
VUL...
Tar mig friheten att svara även om frågan inte var ställd till mig
Insemination är när man sprutar in spermier i livmodern för att ge dem en skjuts i rätt riktning, så att säga.
Konstgjord befruktning/provrörsbefruktning, IVF som det heter på läkarspråk, går till så att man plockar ut ägg från dig och för ihop dem med spermier i en skål och hoppas på att det ska leda till befruktning. ICSI är en variant av IVF som går ut på att man istället för skålen väljer ut en enda spermie och sprutar in den direkt i ägget, sk mikroinjektion.
Jag tog 6 kurer med Pergotime utan att bli gravid. Det vanligaste är att lyckas inom 3 kurer så det är vad läkare brukar rekommendera. Dessutom är det inte helt riskfritt att hålla på och mixtra med kroppens hormoner hur mycket som helst. Men eftersom jag hade bra ägglossning varje gång fick jag ta ett par kurer extra, säkert också för att IVF-kön var lång och för att fördriva tiden så länge.
Det beror säkert också på vad som är orsaken till att man äter pergo, för mig som inte har egen ägglossning mer än 3-6 ggr/år om jag har tur är chansen större att pricka rätt med medicinsk hjälp än utan. Har man redan en egen fungerande ägglossning så är oddsen bara marginellt större med pergo (om det ens gör någon skillnad alls, det råder delade meningar om det) och då är det bara slöseri med tid att lalla på i fler kurer än rekommenderat. Samma sak om man har manlig faktor, har man inte lyckats på 3-4 kurer är chansen inte så jättestor att lyckas med fler kurer. Men dock inte omöjligt, visst händer det, det får man inte glömma!
Att gå vidare till IVF var det absolut det bästa vi har gjort! Men jag kan förstå att det känns lite jobbigare om man måste betala det själv, det är ju ändå rätt mycket pengar som det handlar om även om det är värt varenda öre. Just med tanke på ekonomin tycker jag att ni ska ta en diskussion med läkaren om att få köra ett par kurer till, han har kanske bara inte tänkt på den aspekten.
Men förhoppningsvis ska ju detta vara din sista kur, så att du inte ska behöva tänka på fler behandlingar alls utan få en växande mage istället!