• Anonym (blåst?)

Försöker arbetsgivaren blåsa mig?

Vill skriva anonymt för att inte hänga ut någon, så jag hoppas jag får lägga detta under ekonomi.

Fick provanställning för en månad sedan och jobbar min sista dag på den idag. Under hela min provanställning har jag mått fysiskt dåligt med huvudvärk och hög trötthet. Arbetsmiljön är riktigt dålig med mögel och jag har påpekat detta för arbetsgivaren två gånger men de viftar bara bort det och skyller på annat. Jag känner att jag inte kan arbeta kvar på en arbetsplats där jag mår dåligt, men samtidigt känns det otroligt dåligt av arbetsgivaren att de inte gör något åt saken för som jag förstått det är de medvetna om detta sedan länge och många har slutat pga dålig miljö.

I alla fall. Igår fick jag ett samtal där arbetsgivare berättade att h*n sänt ett brev till mig med ett nytt provanställningsavtal. De har nämligen beslutat att provanställa mig en månad till. Är detta verkligen korrekt?

Jag känner att jag inte kan vara kvar på min arbetsplats, kan jag säga det till arbetsgivaren idag och sen är allt över, eller skulle jag sagt till i god tid innan under min provanställning?

I mitt avtal står absolut INGENTING ang. anställning mer än att jag är provanställd till sista oktober.

• Svar på tråden Försöker arbetsgivaren blåsa mig?
  • LeWi

Men det borde väl lösa sig genom att du helt enkelt inte förlänger provanställningen?
    Då är din anställning slut sista oktober.

Så berätta för chefen att du inte är intresserad av en förlängd provanställning pga att arbetsmiljön är för dålig.

I reject your reality and substitute my own.
  • Anonym (blåst?)
    LeWi skrev 2009-10-30 07:36:39 följande:
    Men det borde väl lösa sig genom att du helt enkelt inte förlänger provanställningen? Då är din anställning slut sista oktober. Så berätta för chefen att du inte är intresserad av en förlängd provanställning pga att arbetsmiljön är för dålig.
    Så jag kan alltså göra det?

Kan arbetsgivaren kräva förlängd provanställning om jag skulle vilja fortsätta arbeta?
  • Lena

Anmäl arbetsmiljön till facket så måste arbetsgivaren åtgärda den. Och du kan bara säga att du inte vill skriva på ett nytt provanställnignskontrakt.

• Anonym (T)

Jag är inte helt säker, men jag tror att man bara får ha en provantsällningsperiod för samma tjänst. Efter det skall man bli anställd eller sluta. Man kan dock ha flera provantsällningsperioder för samma företag, men bara om det gäller olika tjänster. Så om det är samma arbetsuppgifter som de vill provanställa dig pånytt för, så verkar det som att de försöker blåsa dig, ja.

Angående arbetsmiljön finns det ställen att anmäla sånt till. Vet dock inte exakt var.

• Anonym

En provanställning kan du avsluta när du vill. Gör det bara innan det automatiskt bli en fast anställning, då har du uppsägningstid. Provanställningar förlängs inte, de övergår i fast anställning om de inte avslutats.

• Anonym (blåst?)

Det tråkiga är att jag trivs med mitt jobb, men jag kan inte vara där för jag blir dålig av det. Om jag anmäler det och företaget gör något åt det, så kan jag ju ändå inte vara där under tiden de "sanerar". vad händer under tiden?

• LeWi
     Googlade lite snabbt och detta är vad jag hittade...
    En provanställning kan vara i max 6 månader. Om arbetsgivaren inte avbryter provanställningen innan prövotiden har gått ut så övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning.
    Man får inte anställa någon på prov som redan har haft en provanställning på den befattningen.
    Den anställda kan när som helst under sin provanställning välja att avbryta den och gå "på dagen" utan sk uppsägningstid.

Detta tolkar jag såhär: Kontraktet för din provanställning var upprättat för 1 månad och nu när den månaden har gått och din arbetsgivare inte har avbrutit anställningen eller varslat dig om att anställningen kommer avbrytas iom kontaktets utgång så bör din anställning övergå till en fast tjänst.
    Det är INTE tillåtet att provanställa dig IGEN för samma position utan ska du fortsätta där så borde det vara på tillsvidarebasis nu.
    Han hade ju kunnat skriva din provanställning på 6 månader från början och sen kunnat avbryta den när som helst men eftersom han inte gjorde det anser jag utifrån den info jag har hittat att han INTE kan förlänga prövotiden.

Du kan idag ringa din chef och säga att du avryter anställningen utan att han kan göra ett piss åt det.
    Ring Facket!

"Lagen om anställningsskydd (LAS) ger dig möjlighet att provanställa en arbetstagare i högst sex månader. Du får inte tidigare ha prövat den anställde i en liknande befattning.

En provanställning löper under maximalt sex månader. Anställningen övergår automatiskt till en tillsvidareanställning om du inte avbryter den.

Upphörande
    Du kan när som helst under prövotiden meddela den provanställde att anställningen upphör och inte kommer att övergå i en tillsvidareanställning. Du måste informera den anställde minst 14 dagar i förväg. Om du är försent ute kan du få betala en veckas ersättning och ett allmänt skadestånd. Du är inte skyldig att informera den anställde om skälen till att provanställningen upphör.

Om anställningen fortlöper efter prövotidens utgång övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning. Det krävs då en saklig grund för att avsluta anställningen.

Kan sluta direkt
    En provanställd kan, om inget annat avtalas, avsluta sin anställning på dagen. Om den anställde är fackligt ansluten ska du underrätta den fackliga organisationen om att provanställningen kommer att upphöra utan att övergå i en tillsvidareanställning. Den fackliga organisationen och den anställde har rätt till överläggning om beskedet.

Kollektivavtalen innehåller ibland regler om kortare provanställning samt i vissa fall även längre underrättelsetid."

I reject your reality and substitute my own.
  • Anonym (T)

Så enligt vad lewi utförligt skriver, är du alltså fast anställd fr.o.m imorgon. Om du inte vill bli anställd måste du alltså säga upp din provanställning senast idag. Men om du annars trivs med jobbet och vill vara kvar, bara i en bättre miljö, så låt det övergå till fastanställning och anmäl mögel och saker till facket och någon eventuell arbetsskyddsnämnd.

Brevet om en ny provanställning är tydligen helt befängt och bryter mot reglerna och är därför ogiltigt. Om du vill bli kvar men arbetsgivaren börjar bråka så kontakta facket.

• Anonym (T)

Och gällande sanering, så är det inte ditt problem hur företaget organiserar sin verksamhet under saneringen. Det tar säkert en tid från anmälan innan sanering påbörjas, men det är ju bara företagets förlust om du har flera sjukdagar p.g.a. deras mögel som det inte gjort något åt.

• Anonym (blåst?)

Tack för all info. Men fortfarande kvarstår frågetecknat ang. arbetsmiljön. Om jag blir fast anställd, blir jag då tvungen att gå till jobbet och arbeta i denna miljön eller kan jag på något sätt slippa det till dess att åtgärder vidtagits? Känns ju helt befängt att behöva må dåligt under tiden.

• Anonym

Ring facket nu och kolla, imorgon sitter du ju i en helt annan situation än idag!

• gelehallon

Har jobbat fackligt samt har en mor som jobbar som ombudsman på ett fackförbund.

Om du vill ha fortsatt jobb där, vänta till måndag med att ens kommentera saken med provanställningen. Då har du en tillsvidareanställning automatiskt. När du har en tillsvidareanställning sitter du säkrare på ditt jobb. Sen ringer du ut facket AKUT och ber dem titta på arb.miljön. Bedömmer de situationen ohållbar så st'nger de arbetsplatsen och du har rätt att gå hem med lön under tiden de sanerar eller tvistar om detta. Men INNAN du anmäler till facket ska du gå till läkare och få det konstaterat på papper att du blir sjuk av arbetsmiljön.

Har företaget kollektivavtal? Är du med i facket?

En provanställning kan aldrig förlängas. Får inte förlängas heter det. Om han ville "prova" dig längre än en månad så skulle han tänkt på det innan han gav dig bara en månad, för man är faktiskt tillåten att avbryta en provanställning precis när man vill och av vilken anledning man vill från båda håll. Vilket innebär att både du och arbgivaren får avsluta en provanställning närhelst ni känner för det - utan uppsägningstid!

Själv kollar jag upp företaget noggrant innan jag varken lovar muntligt eller skriftligt att jag ska börja jobba för dem. Jag skulle överväga det också om jag var du!

Lycka till med allt!

• Lena

Anonym (blåst?) skrev 2009-10-30 08:10:25 följande:

Tack för all info. Men fortfarande kvarstår frågetecknat ang. arbetsmiljön. Om jag blir fast anställd, blir jag då tvungen att gå till jobbet och arbeta i denna miljön eller kan jag på något sätt slippa det till dess att åtgärder vidtagits? Känns ju helt befängt att behöva må dåligt under tiden.
    Är det tillräckligt illa kan arbetsplatsen bli stängd och då får du lön utan att behöva vara där. Men som sagt. Kontakta facket!
  • ThisIsMe

Anonym (blåst?) skrev 2009-10-30 08:10:25 följande:

Sjukskrivning och facket!
Svar på tråden Försöker arbetsgivaren blåsa mig?