Bengalen skrev 2010-01-07 18:55:52 följande:
Redan veckan 16, vad snabbt det har gått! Efter att Bettina berättade om sin Zoladex-upplevelse i en annan tråd har jag lagt alla tankar på att ta den sprutan själv åt sidan. Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på att få reda på vart jag ska gå för att få hjälp med detta på söndag, helt otroligt! Senast idag har jag försökt fixa så att det ska finnas en remiss på jourläkarmottagning, annars lär de tydligen inte vilja hjälpa till att ge sprutan. Förresten, fick du mer än vanligt progresteron utskrivet från AVA?
Ja, det är helt otroligt faktiskt vad fort tiden gått och fortsätter att gå. Snart är det slutet på juni och då skall den lilla/lille komma... Helt oooootrooligt!
Kanylen är ju rätt grov så jag fixade inte att trycka den genom skinnet själv...
I övrigt gick det bra för min man att ge mig sprutan. Man får nypa tag i ett "rejält" parti/hudveck under naveln och trycka in sprutan där. Därefter sakta injicera.
Jag hoppas det löser sig med att hitta någon villig som hjälper till! Helt otroligt att det skall vara så omöjligt att få hjälp... I värsta fall får du väl åka till akuten och vägra åka hem innan du fått hjälp.
Jag fick mina mediciner utskrivna i Sverige via min gyn. Därmed har jag svenska preparatnamn: Tablett Progynon (=Östrogen), Tablett Prednisolon (=kortison), Vagitorier Progesteron. Men det var AVA som talade om vilka mediciner jag behövde, dvs de ovan, samt styrka och dosering. Sedan justerade de Progesteron dosen efter att jag tagit blodproverna för hCG och Progesteron (på de två datum AVA sagt).
Enligt mina provsvar (som de tog vid första besöket) så behövde jag inte ta något blodförtunnande (tex Trombyl). Det tycker jag var skönt för jag får blåmärken tillräckligt lätt ändå...
Så det verkar variera lite mellan person till person vad som ordineras. Säkert beror det även på ens ålder hur höga doser man behöver.
Lycka till nu med sprutan och övriga behandlingen. Jag håller tummarna stenhårt för att det skall lyckas för dig!