• Ina w

21 ¨månaders tjej som bara tycker att mamma funkar?tips

Hej

Vi har en dotter på 21 månader och i vår familj är det så att bara mamma duger, detta börjar ta på mina krafter och jag undrar vad jag kan göra för att pappan ska få vara med?
    Det är inte det att pappan inte får byta blöja el bada henne el leka, men sitter vi i soffan och ska mysa till bolibompa ex! är det mig hon ska sitta på, ska jag gå på toa vill hon helst också vara med, och helst av allt stå på mig..hon vill absolut inte sitta med pappa el vara i hans famn, knappt får han en kram(vilket gör han ledsen) Att bli tröstad av honom, vägrar hon.
    Pappan kan inte lägga henne på kvällen, hon gallskriker efter mig, även om jag e hemma el ej.
    Då jag är ensam ganska mycket på kvällarna är det ju jag som gör allt med min dotter och pappan kommer hem mitt i veckan, självklat vill han oxå ta del i hennes kvällsrutiner, men han orkar ju inte bli "utfryst" varje gång.

Hur gör jag för att hon ska tycka att pappa är okej? Hur gör jag med nattningen? måste jag lägga varje kväll? jag vill ju oxå ha lite ledig tid på kvällen!
    Ska hon få vara ledsen efter mig på kvällen när pappa lägger? känns ju dumt att "ta" över hans läggning oxå, samtidigt vill jag inte att hon är så ledsen....

Mvh Ina

• Svar på tråden 21 ¨månaders tjej som bara tycker att mamma funkar?tips
  • Barnpsykologen

Hej, att det är du som skött henne i så stor utsträckning gör att det inte blir lätt för pappan att komma in. Hon känner säkert på sig att ni oroar er och att ni pratar om detta. När ni gör försök till att papap ska komma in och ta din plats, så blir effekten att hon klamrar sig fast ännu mer.
    Om ni ska bryta detta så måste ni bestämma er för vad det är ni vill uppnå. Det behöver ta tid och det ska kunna behållas . Om pappa ska kunna ta en del av nattrutinerna, så får ni lägga upp en plan. Det går inte att komma och gästspela lite då och då.

MVH Anneli

Svar på tråden 21 ¨månaders tjej som bara tycker att mamma funkar?tips