• Anonym

ABORT

Har efter mycket hårt betänkande beslutat att göra abort.
    är i vecka 6 snart 7. Hur går ja till väga nu? vart görs abort i västmanland? hur lång väntetid? Tacksam för svar

• Svar på tråden ABORT
  • FruPettsson
    Anonym skrev 2009-10-30 19:52:24 följande:
    Har efter mycket hårt betänkande beslutat att göra abort.är i vecka 6 snart 7. Hur går ja till väga nu? vart görs abort i västmanland? hur lång väntetid? Tacksam för svar
    Prata med en barnmorska, du kan välja att göra de på sjukhuset eller hemma. Man tar ett piller som stannar upp graviditeten, sen två dagar senare tar man fler piller, då kroppen stöter ut det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-30 19:52:24 följande:
    Har efter mycket hårt betänkande beslutat att göra abort.är i vecka 6 snart 7. Hur går ja till väga nu? vart görs abort i västmanland? hur lång väntetid? Tacksam för svar
    Kontakta en gynakut så du inte behöver vänta så länge.
  • Anonym (...)

Om det är i Västerås så vet jag ialla fall att det är svårt att få en kirurgisk abort (heter det så?) om man är så tidigt gången. Man får precis som ovan skrev tabletter som framkallar en abort.

men det går ju att göra på annat sätt, dvs kirurgisk, men då görs den i köping, finns inte längre att man kan göra det på lasarettet, som det var förr.

• Anonym (...)

Glömde skriva, ring kvinnokliniken på nr: 021-173800.

Där hjälper de dig, du får en tid inbokad ganska så snart (så var det för mig iaf) och då får du komma upp på besök, de kontrollerar med VUL att du verkligen är gravid och så får man tabletter med sig hem.

Sedan ska man göra ett återbesök ca 3 veckor senare.
    Man kan även få samtalshjälp med kurator om man vill.

• Pysselgalningen

Det är såååå olika mellan landstingen!
    En del här har redan skrivit hur det är hos "er".
    Här i Sundsvall är det inga problem att få kirurgisk tydligen, men det är väntetid till det så man får vara beredd på det. ajg ska själv göra en kirurgisk och sköterskan proppsade även på att jag ska göra det när jag berättade hur jag mår nu, under mens, och vilka förutsättningar jag har.

Dock så var det ett h*lvete att få själva konsultationstiden då det är kö till kvinnokliniken här i stan

• Anonym

Tack för alla svar.
    Tror ej ja klarar en tablett abort som ska framkalla missfall=(
    Vill ha det kirurgiskt, känns bäst så o man slipper sitta där o fundera o grubbla=(

• Anonym

När jag fick veta att jag var gravid så ringde jag på måndagen som kom( upptäckte på söndagen) till MVC. Där fick jag lite råd och tips och nummer till abortmottagningen osv.
    Sen kunde jag själv ringa Gynmottagningen som satt isamam hus, där fick jag tid till dagen efter.
    Där gjordes undersökningen på hur långt gången man var, och man fick göra vissa test som behövs för att underlätta om man ska göra kirurigisk abort eller om man akut måste opereras.
    4 dagar senare så hade jag tid på ett närliggande sjukhus som utför dessa aborter.
    Där fick jag hämta tablett som skulle sväljas på söndagen och sen skulle jag utföra aborten på tisdagen efter.
    Jag gjorde en medicinsk abort och från datum som jag upptäckte till allt var klart tog knappt en vecka. Ju fortare desto bättre.
    Lycka till.
    Ring runt till olika anrättnignar för de flesta hjälper en med tid för abort.
    KRAM

Svar på tråden ABORT