• sok

vad ska jag undvika att äta, bebis ont i magen

Vad ska jag som ammar min 3 veckors bebis undvika att äta, då hon har ont i magen vissa dagar och kvällar (inte kolik, men vill helst slippa att hon får kolik)...

- kolsyrat vatten
    -kaffe (inga stora mängder)
    - gul lök, vit lök....

vad mer?

• Svar på tråden vad ska jag undvika att äta, bebis ont i magen
  • Hanna36

Har du märkt vad hon reagerar på dom dagar då hon HAR ont i mgaen? Börja med att utesluta det först i så fall...
    Annars är det mest mjölk, kaffe, the, cola etc.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Vickan I

Ja börja med att föra en matdagbok över vad du äter och när och sedan också när hon får ont och se om du kan upptäcka ngt mönster. Äter du mkt mjölkprodukter eller livsmedel med mjölk i?

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pezon

SÅnt som vanligen kan ge gaser, som bönor, lök etc kan vara bra att tänka extra på om bebisen verkar ha magont.
    Choklad kan också vara något som påverkar.
    Probiotika brukar hjälpa vid magknip. Att mamman äter gör alltså skillnad för bebisens mage också.
    Lycka till.

• MiaMariaMia

Min dotter fick ont i magen när jag åt kål, lök eller stark mat...

• sok

jag äter ju ganska mkt mejeriprodukter...ost och fil och mjölk dagligen....
    äter inte kött så jag äter ju bönor och kikärtor typ, inte varje dag men...

så det kan vara så att bebisar reagerar på olika saker?
    tänkte att de bebisar som får ont i magen kan vara så att de får det av vissa bestämda livsmedel....
    men ska börja skriva upp exakt vad jag äter!

tack för tipsen!

• sok

probiotika?

har köpt semper magdroppar och börjat ge idag.

ha räven köpt minifom...men hon ha rju inte kolik direkt...men pruttar och tjorvar pga magen, kan man ge minifom ändå? för säkerhets skull menar jag?

• Ärta

Något min son fick vödigt ont i magen av var om jag åt eller drack något innehållande aspartam.

Hoppas du hittar boven!

• Hanna36
    sok skrev 2009-10-30 22:06:28 följande:
    jag äter ju ganska mkt mejeriprodukter...ost och fil och mjölk dagligen....äter inte kött så jag äter ju bönor och kikärtor typ, inte varje dag men...så det kan vara så att bebisar reagerar på olika saker?tänkte att de bebisar som får ont i magen kan vara så att de får det av vissa bestämda livsmedel....men ska börja skriva upp exakt vad jag äter!tack för tipsen!
    Då bör du nog dra ner på mejeriprodukterna!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Alemonia

Något som kan vara värt att tänka på är hur mycket fullkorn du äter. För mig tog det månader att inse kopplingen mellan dotterns magknip på kvällarna och att jag drack fullkornsvälling.

• Vickan I

ganska vanligt att bebisar kan vara lite överkänsliga mot mjölkprotein när de är små, inte så att de måste vara allergiska utan bara att de reagerar på det och att det sedan försvinner när de blir större.

Så var det för vår son. han hade mkt problem med magknip när han var spädis. Jag plockade bort all mjölk (på inrådan av läkare), lite jobbigt men vad gör man inte, och det blev mkt bättre. Nu är han större och äter mat med mjölk i. Men hör med bvc innan om du tänker utesluta mjölk ur din kost då det annars blir kalciumbrist för dig och bebis och du behöver tillskott mm.

Men som sagt börja med dagboken och se efter mönster . Hoppas det blir bättre snart.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden vad ska jag undvika att äta, bebis ont i magen