• theosen

Börja studera vid 30 års ålder?

Jag klurar på om jag ska börja plugga på Högskolan. Om man nu inte är för gammal. Jag har inte pluggat sen gymnasiet, och börjar tröttna på industrijobb.
    Vad får man i studiebidrag?
    Läste något om 623 kr i veckan. Men jag har för mig att man kan få mer om man har barn. Vart hittar jag bra information om detta?

• Svar på tråden Börja studera vid 30 års ålder?
  • linjes

På csn `s hemsida och näe du är absolut inte för gammal

• nicely

Du är absolut inte för gammal. Själv är jag 31 och studerar.

• Filippa

Hej.

Jag har nyss börjat läsa på en Ky-utbildning 2år, är dock 35år så du är inte gammal.
    Jag tycker det är jättejobbigt att plugga när man har små barn, man får inse att ha lite damråtter hemma och fokusera på studier och familjen.
    Jag har ganska jobbigt med Matte, men jag är envis och kämpar på.
    Hoppas du har en lika bra Karl hemma som jag, som får ta ganska stor del av hemmet och barnen.
    Lycka till

• Åsa

Klart du inte är för gammal. På somliga utbildningar, lärarutbildningen till exempel, är många i trettioårsåldern och däröver, men det finns ju också utbildningar där de flesta är yngre. Men utbildning väljer du väl efter intresse och inte åldern på kursarna antar jag.
    Bäst att kolla på www.csn.se vad summorna ligger på just nu; åtminstone innan har det funnits ett extralån den som är van att ha lön kan få också, även ett tilläggslån för barn; det kan underlätta anpassningen nedåt men ska ju betalas tillbaka. På sommaren behöver du ha annan inkomst om du inte läser sommarkurser med lån.

• forvantningar

Vill bara säga att man är aldrig för gammal för att plugga.
    Min pappa pluggade när han var 50 o nu jobbar han med något han trivs toppen med. Så det är bara o köra på. Lycka till

• theosen

Jag har lite funderingar på en del olika, ska läsa på lite mer bara. Är såååå trött på att slita på mitt jobb där jag varit i 10 år. Kommer ingenstans där.

Funderar på att uppsöka en studievägledare. Finns det någon som gjort detta innan man vet exakt vad man ska söka?

Ky utbildning har jag kollat en del på, men inte riktigt hittat vad jag söker där. Annars hade det ju varit lagom med en utbildning på 2 år. Tror inte jag har tålamod med så mycket mer.... Men det är bara kolla vidare.

• vindil

theosen: Det är bara roligt för vägledaren att vägleda dig om du inte vet exakt vad du ska läsa! Bara som ett tips ;)

• mrs holiday

Låt inte åldern hindra dig! Tänk på hur många år du har kvar att arbeta innan du går i pension... då inser du kanske att det är helt rimligt att utbilda sig när man är 30+. Själv pluggar jag på högskola för andra gången just nu och blir klar när jag är 39 år, i juni -11. I min klass är vi väldigt blandade åldersmässigt, allt från 22 till 46 år.

• myrstacken

Vad läser du till?

mrs holiday skrev 2009-10-31 11:47:55 följande:

Låt inte åldern hindra dig! Tänk på hur många år du har kvar att arbeta innan du går i pension... då inser du kanske att det är helt rimligt att utbilda sig när man är 30+. Själv pluggar jag på högskola för andra gången just nu och blir klar när jag är 39 år, i juni -11. I min klass är vi väldigt blandade åldersmässigt, allt från 22 till 46 år.
  • mrs holiday

myrstacken: Jag läser till personalvetare och är redan utbildad förskollärare.

• myrstacken

Vad spännande men hur räcker åren till att få CSN-lån? Visst är det max 6 år man får ta lån?

mrs holiday skrev 2009-10-31 16:22:56 följande:

myrstacken: Jag läser till personalvetare och är redan utbildad förskollärare.
  • vindil

Gud vad orolig du är för allt! Man kan ta färre veckor i csn och spara veckor på så sätt. Man kan jobba extra vid sidan av!
    dessutom är fsklärare på 3,5 år & PAV 3 år utb, så det är bara ett halvår man blir utan.

• Minimax

Jag tycker inte att du är för gammal. Blir snart 39 år och har om 1,5 år avslutat min andra högskoleutbildning. Jag tycker att jag är mer motiverad denna gång och på så sätt går studierna lättare, även om jag denna gång har barn och läser en tyngre och tuffare utbildning än vad jag gjorde förra gången. Planering och disciplin och en man/sambo som ställer upp är dock nödvändigt!

Att kontakta en studievägledare låter klokt! Då får du tips och ideér och hjälp att välja något som passar dig och dessutom bör du kunna få lite vägledning vad gäller framtida arbetsmarknader också!

Lycka till!

• Åsa

En av mina kompisar finansierade sina studier med 80% jobb på kvällar och helger. En annan jobbade 70% med man och fler barn hemma (med en pappa som var hemma på kvällstid skall sägas). Alla har ju inte den kapaciteten men de flesta klarar att jobba lite extra.
    Min och flera kompisars erfarenhet, från både yngre och mer mogna år, är att det är tjugoåringar utan några förpliktelser på hemmaplan som inte "hinner med" sina studier och skyller på sjukdom dagarna före tenta. Den som har ett familjeliv att sköta är tvungen att jobba mer systematiskt; det går inte att lita på att det funkar att plugga just en viss dag. En kompis pluggade "kontorstid". Till skolan mellan åtta och fyra i princip, med eller utan föreläsningar, och öppnade inte en bok hemma. Nu tror jag kanske de flesta uppskattar att vara lite mer flexibla föreläsningsfria tider men det är inte fel att se motsatsen till dagar med fika och nätter med plugg.

• Bästamorsan

Spännande att fler satsar på utbildning vid 30+.
    Går själv i funderingstankar just nu...
    Lärarutbildningen som sägs åtminstonde vara lättsammare än annat,
    kan man ju hoppas på med 3 småbarn hemma... =)

• theosen

Nu har jag beställt kataloger från lite högskolor häromkring. Tror det är lättare att bläddra i än en pdf fil på datorn.

Jag och min sambo pratade om detta häromkvällen. Han sa att han tycker det låter som en bra ide, men att vi har en del renoveringsplaner vi får strunta i. Jag blir alldeles snurrig i huvet. Vårat kök sjunger verkligen på sista versen och behöver bytas ut.'

Hur mycket lån klarar man av om en person jobbar och den andra studerar? Det verkar som detta blir en ekonomisk fråga tyvärr....

• Ingenting är omöjligt
    theosen skrev 2009-11-02 13:40:16 följande:
    Nu har jag beställt kataloger från lite högskolor häromkring. Tror det är lättare att bläddra i än en pdf fil på datorn. Jag och min sambo pratade om detta häromkvällen. Han sa att han tycker det låter som en bra ide, men att vi har en del renoveringsplaner vi får strunta i. Jag blir alldeles snurrig i huvet. Vårat kök sjunger verkligen på sista versen och behöver bytas ut.' Hur mycket lån klarar man av om en person jobbar och den andra studerar? Det verkar som detta blir en ekonomisk fråga tyvärr....
    Jag får knappt 3200 i månaden i bidrag för att läsa på heltid på Högskola, jag har ett barn. Jag jobbar extra vid sidan av och får ut ytterligare 3-5 tusen i månaden beroende på hur mycket jag fått arbeta. Min sambo får ut mellan 20-22 tusen i månaden så vi klarar oss bra utan att jag tar något lån.
    Försök hitta något extrajobb där du kan arbeta några få dagar i månaden, då får du några tusen extra. Tror inte man behöver ta fullt lån.
    Räkna ut hur mycket utgifter ni har varje månad och kolla sedan om pengarna räcker och hur mycket lån du tror att du behöver ta.
Svar på tråden Börja studera vid 30 års ålder?