• Isalel

Är kvinnor och barn mer värda än män?

Har funderat över det många gånger när det rapporteras i TV om olika attentat. Om det är kvinnor som drabbats så näms det särskilt.

Att barn är mer bedrövligt än att vuxna går bort kan jag gå med på. Men varför är det mer synd om kvinnor som dör?
    Är vi på något sätt mer värda än män?

• Svar på tråden Är kvinnor och barn mer värda än män?
  • Sofiero

Det har ju alltid varit så (har precis sett "Titanic"...).
    Vad det kommer ifrån har jag ingen aning om, säkert nåt med att vara gentleman, men jag tycker det är fel. Eller hur man ska säga... Varför vet jag väl egentligen inte, men det känns bara inte bra att ett kön har mer "rätt" att leva bara p.g.a könet. Lika väl som att ett kön inte ska tjäna mera på ett arbete enbart p.g.a könet.
    Men det är en betydligt större diskussion

• Ororo

I krig är ju ofta kvinnor och barn skyddslösa - de är hemma och männer går ut i krig. Då berättar man ju att personer utan möjlighet att försvara sig har blivit dödade och det anses ju "fegt" och vidrigt av fienden att göra så.

Att man nämner det speciellt vid en olycka har jag inte hört, inte kvinnor i alla fall. Att man nämner barn är väl mer vanligt, de slår ju på alla känslosträngar.

• Ororo

Åhå... "kvinnor och barn först"...

Tja, varken kvinnor eller barn kommer någonsin få samma muskelstyrka som en man så då räddar man väl de som har svårast att klara sig själva först. Handlar nog inte om värde utan om överlevnad.

• Queenie70

Ja det tycker jag. Även om det finns individuella skillnader.

• Isalel
    Queenie70 skrev 2009-10-31 00:29:06 följande:
    Ja det tycker jag. Även om det finns individuella skillnader.
    Av vilken anledning tycker du det?
  • Queenie70

Därför att det är "männen" som grupp som står för majoriteten av allt elände i världen. Våld, brott och krig.

Sen är det naturligtvis ändå en enskild tragedi för dem det berör, för varje individuell man som stryker med.

Men som grupp anser jag att männen (om man nu ska jämföra) är mindre värda än kvinnor och barn.

Isalel skrev 2009-10-31 00:35:47 följande:
    Av vilken anledning tycker du det?
  • Zaria

Kanske för att män anses kunna flrsvara sig bättre än en kvinna...tex titanic mannen anses kanske kunna ha lättare att ta hand om sig själv än en kvinna med barn?

• gamlingen

Det handlar om både kultur och "kunskap".

Sen urminnes tider är det männen som slåss och kvinnorna som stannar hemma och tar hand allt som krävs för civilisationens fortlevnad.
    Män har alltså i dessa sammmanhang inget värde i det "normala" utan bara i striden. Därför vill man , klokt nog, skydda kvinnor och barn.

Det anses fortfarande (suck) att strider ska ske på särskilda platser och utanför människors vardag; Familjeliv och barnen ska hållas utanför. Det var först under andra världskriget som man tog sig friheten att bomba områden där vanliga människor bodde.

I Sverige låter det kanske tokigt, men i större delen av världen är det kvinnan som tar hand om och skyddar barnen.

• FannyJakobochJulius

haha... jag anser att dem som har åsikten att kvinnor o barn är mer värda än männen, och vice versa, är mindre värda än övriga, oavsett kön!!!

• froppen

Det är ju männen som krigar och orsakar lidande för dem som inte bett om att få delta i något krig. Som då varken kvinnor eller barn brukar göra.

Men den dagen kvinnor, och barn, också börjar kriga så blir det säkert synd om männen också.
    De blir ju så medtagna bara av en sketen förkylning, så...

Svar på tråden Är kvinnor och barn mer värda än män?