-
Meddelande borttaget
-
Ankissen skrev 2010-01-08 12:05:59 följande:Kan man ha sen menskopp hela mensperioden? Alltså dag två-fyra blöder jag mycket, dag ett endast lite och dag fem-sex mer bruna flytningar. Helst skulle jag vilja kunna ha koppen hela perioden eftersom jag inte verkar "tåla" traditionella mensprodukter, får svamp och dylikt...
Från m-kopp.se:
Jag har återkommande svampinfektion Att använda m-kopp istället för tampong kan ge dig bättre underlivshälsa. M-kopp stör inte kroppens pH-balans och torkar inte ut slemhinnorna och deras förmåga till självrening. Vid mycket svårbotad svamp kan man prova att skölja m-koppen i utspätt äppelcidervinäger (1 tsk till 2,5 del vatten) eller använd utspätt Molkosan (finns i hälsokostbutiker) som innehåller mjölksyrebakterier. Om du använder trosskydd tillsammans med m-kopp använd trosskydd av bomull eller med bomullsskikt som andas. -
Jag har bara köpt via m-kopp.se, snabb leverans och normal frakt (har för mej frakten var på 20-25kr. Om du klickar på kassan så står fraktpriset där)Linnea85 skrev 2010-01-13 00:22:44 följande:Hej! Har nu definitivt bestämt mig! En menskopp skall jag ha och jag vill ha en Lunette. :D Återstår då bara den triviala frågan: Skall jag beställa från amandasintima.se eller m-kopp.se? Vilket företag är bäst? Det står inget om fraktkostnad på nån av dem. Är det någon som vet? Linnea
Vissa av modellerna har "prova på köp" och du kan skicka tillbaka den om du inte är nöjd. (då klipper de sönder den och kastar den)
Gratulerar till ett bra val! (att köpa en menskopp alltså!)
-
Tråkigt att du inte får den att fungera! Kan du inte ringa/mejla dem om ditt problem först, de kanske har något bra knep..Zygo skrev 2010-01-17 16:56:47 följande:Jag kan inte med min och funderar på att skicka tillbaka den. Har försökt flera ggr nu under tre menscykler, det tar en kvart innan jag fått in den och på plats och när den väl är där skaver den och jag får den inte till att veckla ut sig. Gjorde så nån gång att jag ändå lät den sitta kvar eftersom jag tänkte att den skulle veckla ut sig om jag rörde på mig, men då kunde jag inte sitta ned och den vecklade ändå inte ut sig hur jag än gick omkring. Det gör dessutom ont att föra in den, även om jag tar lite vatten (även testat med lite olivolja) på kanterna. Ska ha rätt storlek enligt instruktionerna på hemsidan. Så jag ger upp!
Sitter du på toaletten eller på huk när du försöker montera den? Jag kan absolut inte sitta på huk för då är det stört omöjligt att få den på plats för att inte tala om att den ska vecka ut sej. -
Man kan hitta rätt läge genom att trycka in den relativt långt, gärna samtidigt som man snurrar den lite.
Sen spänner du musklerna lite lagom och drar försiktigt ned koppen. När den kommit ner en bit tar det liksom stopp, för då har musklerna fått tag i koppen.
Om det molvärker kan det bero på att koppen sitter för högt upp.
Åker koppen uppåt kan det hjälpa att träna knipmusklerna lite
Har man punktlig mens kan man sätta in koppen INNAN mensen kommer
Jag har förresten en DivaCup som jag alltid varit nöjd med. Men jag har redan från starten klippt av piggen helt.
Nu efter två barn (och kanske för lite knipövningar) tycker jag att den är för lång! Jag mejlade m-kopp.se och frågade vilken annan kopp som var mest lik i styvheten. De svarade "Av alla våra koppar är MoonCup mest lik DivaCup fast den är kortare
och det passar ju bra." -
Ja, du låter den veckla ut sig helt, sen trycker upp den lite, spänner och drar nedåt
-
Hitta rätt muskler: Testa att knipa av strålen när du kissar. Detta är rätt muskler
(men man ska tydligen inte hålla på att knipa av strålen mer än någon enstaka gång, ökad risk för urinvägsinfektion kanske) -
Men visst känns det som mindre mensmängd jämfört när det är utsmetat i (på!) en binda?
Men jag märker ibland att det är som långa slajmtrådar och annat gojs blandat med blodet. Ska det vara så eller är det mej det är fel på? Ibland blir det som någon slags ägglossningsflytning i det hela
Speciellt i slutet då det även kan vara lite gråaktigt..
(ursäkta detaljerna)
På tal om kokning: Jag brukar alltid starta på klockan på 3-4 minuter samtidigt som jag startar plattan. Skulle jag glömma av att jag startat så påminns jag -
Tänkte änna det, men det är ju inget man direkt diskuterar till vardags, så man har ju ingen koll på hur det är för andra än en själv (tack FL!)helene306 skrev 2010-01-29 14:58:19 följande:Det är slemhinnor och det är ju slemhinnor som stöts ut och är själva mensen, därav de sletiga trådarna och annat gojs Man ser inte det i en binda/tampong på samma sätt (eller jo, det kan man) men de brukar ju liksom sugas in i binda/tampong.
Visst känns det mycket fräschare med menskopp?! (trots att man då kan se dessa slemhinnebitar)
-
Ja fy! Och känslan av att linda in en kroppsvarm tampong i toapapper gav mig alltid kväljningar, urk!helene306 skrev 2010-01-29 15:17:38 följande:Ja, jag tycker det är mycket fräschare med kopp! Dels kände jag inte av att jag hade mens och sen tyckte jag bindan eller tampong gav en speciell mensdoft som nådde näsborren varje gång man gick på toa. Blärk! Det slipper man nuPerfekt när man åker på badsemester! (då kommer ju alltid mensen första dagen)Schnauser skrev 2010-01-29 15:17:59 följande:Ännu en menscykel med min kopp. Är såååå nöjd. Världens bästa menskydd! Jag blöder inte så mycket, så två tömningar per dag räcker. Morgon och kväll. Toppen helt enkelt. Man glömmer att man har mens och känner sig inte hindrad av det. ...om man tex vill bada eller för den delen göra vad som helst.
Jag tömmer också bara två gånger per dygn -
Vilket då? Binda, tampong? Menskopp?Ungmamma83 skrev 2010-01-29 15:44:00 följande:Nej tack inte nåt sådant äckligt!
-
Ja, jo, men i inläggen precis ovan diskuterade vi hur skönt det var att slippa alla äckliga tamponger och bindorUngmamma83 skrev 2010-01-29 15:47:47 följande:Menskopp. Trodde det var det tråden handlade om, om ljust menskopp.
Varför tycker du att menskopp verkar äckligt? -
Jag har hört många som tycker att menskopp verkar äckligt, men jag har faktiskt inte hört någon som testat den tycka det!
Tyvärr finns det ju knappast några fräschare alternativ, eller har du hittat något?
(mens i sig känns ju aldrig direkt fräscht, så det skulle väl vara att bli blödningsfri med hjälp av hormonspiral eller liknande då..)
Men av de grejer jag testat (binda, tampong och menskopp) är menskopp absolut det minst äckliga
Är också lite nyfiken vad det var du tyckte var äckligt.. -
På mej hade barnmorskekä*****en tryckt in kopparspiralen för långt, genom livmoderväggenFridayyy skrev 2010-01-29 18:21:12 följande:Ingen aning, jag skulle ta ut min spiral i onsdags med BM hittade inte de jäkla trådarna så jag måste åka till ett annat ställe. Först fick jag vänta en månad för att få tid hos BM och nu en vecka till. Så jäkla tråkigt och en massa skit med min kopparspiral. Ska be om pessar istället men min BM kunde inte själv prova ut det. Man blir ju lite trött på allt. Tycker jag har en massa molvärk av min spiral. Men eftersom de inte hittar trådarna kan jag ju inte själv råka dra ut den heller!
Så det blev operation för att få ut den (kan nu stoltsera med ett nästan kejsarsnittsärr, jättekul (nä))
Men den kan inte vandra dit av sej själv, däremot kan trådarna åka upp i livmodern, eller så har den ramlat ut utan att du märkt något. -
Tycker absolut att du ska testa! (på m-kopp.se finns vissa varianter med prövo-period, man får pengarna tillbaka (-porto) om man inte vill ha kvar den)moeder skrev 2010-01-29 18:43:48 följande:Ska man våga testa? Har riklig mens och fött 4 barn - stannar koppen verkligen kvar? Är det inte obehagligt att ta ut och sätta in den? Ni verkar så väldigt positiva i tråden!
I början kan man bli lite irriterad runt urinröret om man joxar för mycket när man ska montera den. Men annars gör det inte ont.
Har man för otränade muskler åker koppen inte ur, den kan snarare åka uppåt. (men då får man försöka slappna av och liksom krysta ned den. dessutom finns det en lång pigg nedtill som man kan klippa bort om den stör, men i början kan det vara bra att ha något att dra i, även om det oftast går utmärkt utan)
Det verkar som att de flesta som testat blir väldigt nöjda och vägrar att gå tillbaka till bindor och tamponger.
Läs mer på www.m-kopp.se och www.menskopp.nu -
Ja, men det är bara vissa märken/varianter som har prövotid (men det står)moeder skrev 2010-01-29 19:07:25 följande:Tack för svaren! Kanske ska våga då. Det lät ju bra med en prövo-period, ifall det inte funkar.
Det är tänkt att man ska få prova under flera mensperioder, så har man lång menscykel kan man kontakta dem (m-kopp.se) för att förlänga sin prövoperiod(så hade de iallafall för några år sedan)
Tycker absolut att du ska prova! -
olandstoken skrev 2010-01-29 19:11:55 följande:Nu har jag gjort en ny tråd www.familjeliv.se/Forum-5-88/m50391042.html
-
pigglet skrev 2010-01-29 20:20:25 följande:Inget fel på själva lunette - det är nog på mig. Har försökt 1 år nu, men det går bara inte att få det helt tätt första dygnen. Beror nog på flera saker: jag blöder mycket (ca 1 dl/dygn), livmodertappen sitter långt ner så den hamnar utanför ibland och...? Provade mooncup eftersom den är kortare och skulle kanske hjälpa mot problemet med tappen.
Har du hunnit testa mooncup? Funkar den bättre?
Jag har en gammal DivaCup men jag tycker att den känns något för lång för mig nu efter andra barnet. (den är ju tydligen ganska lång så det kanske inte är så konstigt)
Jag klippte redan från början av hela piggen och själva koppen sitter långt ned.
Jag har mejlat m-kopp.se och de rekomenderade mig mooncup L så jag tänkte beställa en när som helst -
Det är inte bara det "läck" som kan hinna bli medan man monterar själva koppen?
-
Lät ju lite knäppt, men jag menar att om man har riklig mens så hinner det ju kanske rinna ner en del innan man fått i koppen igen. Det mesta åker väl med själva koppen upp igen, men det kanske blir kvar lite som sedan kommer ut så att säga..LyNxQ skrev 2010-01-31 12:31:33 följande:Det är inte bara det "läck" som kan hinna bli medan man monterar själva koppen?