• Ankissen

köp menskopp!

Jag funderar starkt på att köpa mig en m-kopp. Kan bara inte komma på vilken som skulle passa mig? Är 31, har fött två barn, och använder spiral. Kan jag överhuvudtaget ha en m-kopp? Får fruktansvärt torra slemhinnor när jag använder tampong och svamp om jag använder binda. Dessutom läcker jag jämt jämte på natten med binda. Tycker det är gräsligt trist med mens, kanske kunde en m-kopp göra det hela lite trevligare?

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Ankissen
    helene306 skrev 2010-01-04 18:34:44 följande:
    Spiral och kopp funkar jättebra ihop! Jag hade kopparspiral och använde koppen, det finns inget trådarna kan trassal in sig i vilket det finns en risk med när man använder tampong. Med kopp tänker man knappt på att man har mens, man är ju rörlig som vanligt. Har man mensvärk så vet man ju å andra sidan att man lever
    Nämen så bra! Det är nämligen det jag varit lite orolig för...
  • Ankissen

Läste på lite igår om hur man sätter in och tar ut koppen och det kändes minst sagt komplicerat. Vika den, dra, vara säker på att den vecklar ut sig (hur då?) och när man tog ut den kunde den fastna och man skulle dra i en viss riktning för att inte "spilla" osv. Är det så krångligt som det låter?!

• Ankissen
    L jung skrev 2010-01-07 23:09:21 följande:
    halvvägs in i denna filmen så VISAR dom hur man sätter in menskoppen! www.softcup.com/video.html Kanske bra för osäkra att kolla igenom?♥♥(¯`''•.¸♥(¯`''•.¸♥♥ ; This is it ♥♥¸ .•''´¯)♥¸.•''´¯)♥♥
    Tack för videon! Verkar ju inte dööösvårt när man ser den...
  • Ankissen

Kan man ha sen menskopp hela mensperioden? Alltså dag två-fyra blöder jag mycket, dag ett endast lite och dag fem-sex mer bruna flytningar. Helst skulle jag vilja kunna ha koppen hela perioden eftersom jag inte verkar "tåla" traditionella mensprodukter, får svamp och dylikt...

• Ankissen

Pust, nu har jag beställt en m-kopp äntligen. Det blev en Moon cup - hade inte så mycket val känns det som - jag är över 30, har fött två barn vaginalt, och har spiral. Nu kommer den först v. 3, så jag hoppas jag inte hinner ha en mens till innan den kommit. Vill verkligen komma bort från bindor och tampong.

• Ankissen

Måste bara fråga er kloka tjejer med koll på läget - kan man ha sex (om man nu vill det när man har mens och ont...) med koppen i? Eftersom den liknar Pessar lite och så? Eller sitter den för långt ner?

• Ankissen
    Jossan15 skrev 2010-01-15 20:49:30 följande:
    Har genom den här tråden blivit sugen på att beställa en menskopp, men blir helt förvirrad vilken sort... Är över 30, har fött två barn vaginalt, vill ha en mjuk variant eftersom jag är lite "känslig". Jag kommer inom det närmaste sätta in kopparspiral och vet att jag då blöder ganska mycket. Någon som vill komma med tips!?
    Jag är i samma sits som du och har beställt en Moon cup. Hoppas jag blir nöjd, men det verkade som om det var den jag skulle ha. Den skulle ju passa även stora, uttänjda muttor och dessutom om man har spiral, som jag har. Återkommer om några veckor och talar om ifall den funkar...
  • Ankissen

Finns det nån som kan länka till en bra sida med många vikningar av koppen?

Sen undrar jag, om man ska vika den innan man för in den, betyder inte det att man måste hålla koppen med minst två fingrar när man för in den? Hur får man rum med det?! Vilka fingrar? Går det med tummen och pekfingret som man väl spontant vill använda när man klämmer ihop något...

• Ankissen

Jag vill oxå ha min kopp! Beställde den för rätt länge sen nu, men det skulle vara 2-3 veckors leverans på moon cup så jag får nog vänta ett tag till. Hoppas den kommer innan mensen, som dyker upp 28 januari...

Svar på tråden köp menskopp!