• Sedorika

    vaknar mitt i natten

    Hej!

    SKulle bara vilja kolla om det ar flera som vaknar mitt i natten och svart att somna om. I en veckas tid vaknar jag runt kl 3, och sen sover jag inte jatte mycket mer den natten.

    Inga konstigheter att jag ar trott pa morgonen men det kanns lite konstigt eftersom jag ALDRIG har nagra problem med min somn.

    Ar bara i v 22 sa de kanns kanske lite tidigt att kroppen borjar stalla in sig pa att vakna ofta under natterna. Eller?

  • Svar på tråden vaknar mitt i natten
  • Sooofiet

    Ett tag under min förra graviditet vaknade jag alltid vid 4, men jag hade ingen ro att somna om så jag gick upp vid 5 och städade/diskade och hade så tråkigt! Höll på så ett tag, sen när jag blev större kunde jag inte sova p.g.a det och sist men inte minst vaknade jag 10 gånger/natt för att gå upp och kissa 3 droppar som tryckte på! :P

  • Madelah
    Cherrie skrev 2009-11-01 08:22:55 följande:
    Har nog inte sovit en hel natt sen.. ja v 10 kankse... Frå början vakande jag av att jag var hungrig, sen pga av kissnödighet och nu kan jag vakna 2-3 gånger utan anledning varje natt... Hur känner mna att barnet hickar?? =)
    Hej,

    Känner att barnet hickar ungefär i två minuters tid på samma ställe hela tiden. Det händer alltid på natten. Sparkarna är nu rejäla så det är en stor skillnaf. Har hört att det är sättet barnet tränar på att andas, genom att dra in fostervatten och hicka...=).
  • sofy 90

    Jag är gravid i vecka 35 och kan inte heller sova bra om nätterna.. brukar vakna allt från 3 till halv 5 och sen är det kört. Så nu sitter jag här... Om jag har tur kan jag sova ett par timmar på morgonen/ förmiddagen sedan. Man ligger i sängen och bebis sparkar massor, lagom tills man börjar somna blir man kissenödig. Och har mans edan legat där i ett par timmar ja då är man för sjutton hungrig också. Ooooch så får bebis hicka.. hihi. Min bebbe hickar någon gång varje dag minst och ibland kan det vara riktigt störande :P Skönt att läsa att jag inte är ensam med mina sömnproblem..

  • Madelah

    sofy 90 skrev 2009-11-02 06:21:30 följande:


    Jag är gravid i vecka 35 och kan inte heller sova bra om nätterna.. brukar vakna allt från 3 till halv 5 och sen är det kört. Så nu sitter jag här... Om jag har tur kan jag sova ett par timmar på morgonen/ förmiddagen sedan. Man ligger i sängen och bebis sparkar massor, lagom tills man börjar somna blir man kissenödig. Och har mans edan legat där i ett par timmar ja då är man för sjutton hungrig också. Ooooch så får bebis hicka.. hihi. Min bebbe hickar någon gång varje dag minst och ibland kan det vara riktigt störande :P Skönt att läsa att jag inte är ensam med mina sömnproblem..
    =) vad kul att du också känner av hickandet. Jag kände igår natt att bebisen nu inte sparkar lika mycket, börjar väl bli trångt därinne nu. Var ändå vaken till kl. 4. Själv har jag tagit ledigt från jobbet, sen två veckor tillbaka ungefär. Tänkte att jag skulle bli tvungen att vara ledig i vart fall 1 månad innan med all sömnlöshet osv...Brukar er bebis tillåta att ni sover på sidan? Min får panik då oftast till en början och sparkar men lugnar ner sig när jag ändrar lite på sidoställningen hehe....
  • Sedorika

    jag blir lite ledsen i ögat för min bebis är nog jätte lugn för jag känner inte alls av min bebis så mkt. måste koncentrera mig för att känna och det känns som att många som har gått kortare tid än jag och även ungefär samma tid känner av bebisen hela tiden.
    Vill också känna av hickningar och sparkar ;(

  • isisisis

    Jag har inte sovit ordentligt under hela graviditeten.
    Jag brukar vakna vid 3 tiden,sen tar det en timme eller 2 innan jag somnar igen.
    Som tur är är jag sjukskriven nu.
    Jag får dessutom sug i magen när jag inte kan sova,så jag får ta en bit knäckebröd och ett glas mjölk eller så.så jag kan ligga kvar i sängen!

  • Tlicious

    Åhhh, va skönt att höra att fler har det som jag! ;)
    Har ALDRIG haft problem med sömnen innan men runt vecka 9 så började jag vakna kl. 4.00 för att jag behövde kissa och sen har det bara fortsatt. Runt vecka 15 började jag få ont i ryggen och kunde inte ens ligga kvar i sängen, en kudde mellan knäna blev räddningen för detta (har fortfarande ryggproblem men kan iallafall ligga kvar i sängen).
    Förra veckan efter vintertidomställningen fick jag sova 2 HELA nätter, vilket kändes ovanligt men såååå skönt! Annars vaknar jag runt 4-5 och är vaken ett par timmar, ligger i sängen och hör sambon och katterna snarka sig igenom småtimmarna. Själv har jag insett att det inte blir bättre av att jag stressar upp mig utan ligger kvar och väntar på att John Blund ska titta förbi igen...
    Imorse var det dock dags igen, kunde inte ligga kvar i sängen så det blev en lätt frukost i soffan och TV-tittande ett par timmar i stället... (är nu i vecka 25).
    "Tur" att man är arbetslös och kan gå och vila lite på eftermiddagen när ögonen går i kors... :)

  • Mymlan80

    Tips till er som oxå har svårt att sova och svårt att hitta en skön sovställning: köp en lång amningskudde.

    Den är jättebra att bädda med, antingen att ha bakom sig om man behöver sova lite mer halvsittande (eftersom det kan vara svårt att andas när magen trycker på) eller att ha bredvid sig om man ligger på sidan, att stödja magen på, lägga ena benet över etc.

    Inte säkert att man sover bättre, men det gör det lättare att hitta en bra sovställning.
    Jag har 2 veckor kvar till BF och sover numera med amningskudde, 2 vanliga kuddar och 1-2 täcken för att ha det bekvämt.


    Liten BF 091117
  • Madelah
    Cherrie skrev 2009-11-05 07:52:33 följande:
    Hur känner man att barnet hickar???
    Det liksom guppar på samma ställe hela tiden under ungefär 1 minut eller kanske mer, brukar oftast pågå 1 gång per dag. För mig är det nästan alltid under natten. Som nu vaknade jag upp av hickandet haha...I början trodde jag att bebisen sparkade lätt på samma ställe hela tiden men nu känner jag att sparkarna är mkt kraftigare, har ju bara 1 vecka kvar till BF :).
  • Mrs pars

    Är i vecka 35, har sen tvåveckor typ vaknat runt fyra och somnat vid sju...
    sjukt omysig tid å vakna på.Blir också hungrig.

    men har läst nånstans att det är barnets rytm. och att det kommer vara så dom första veckorna med bebe 

  • Gravid2017

    Ser att detta är en gammal tråd men ville ändå dela med mig av ett tips eftersom jag själv ofta är inne på gamla trådar och läser. Jag har samma problem, är bara i vecka 9 men vaknar varje natt runt kl 4 och ligger vaken 1-3 timmar. Jag nämnde detta för min barnmorska idag och då tipsade hon om akupunktur. Hon sa att det fungerar jättebra eftersom akupunkturen gör att sömnhormon utsöndras. Funderar på att prova själv!

  • Ärtan2017

    Jag med! Men jag är bara i v 12! Oftast vaknar jag vid 3 och måste gå på toaletten och äta något sen ligger jag oftast vaken tills klockan ringer 05.30!


     

Svar på tråden vaknar mitt i natten