• maurica

Svårt att andas

Är i v31 och har väldigt ansträngd andning, i såväl vaket tillstånd som när jag ska sova. Halvsitter i sängen nattetid. Har köpt "näsvingevidgare" på apoteket, vilket hjälpt mig mycket, men nu känns det väldigt obehagligt och jobbigt att andas och får lätt yrsel. Inatt använde jag t.o.m bricanyl för att ev kunna andas bättre, hjälpte sisådär. Någon annan som haft liknande besvär och har tips på hur man kan underlätta andningen?

• Svar på tråden Svårt att andas
  • Besera

Jag känner likadant. Har BF om 5 dagar.... Får panik när man inte får nån luft.
    Vet inte om det kan ha med o göra om man sitter eller ligger på rygg. Mitt kommer oftast när jag suttit still i bilen en lä'ngre stund.... Att det kanske trycker på lungorna?

• maurica

Ja det enda som "hjälper" är att komma upp och gå, vilket jag med min foglossning försöker undvika, ont! Snurrade runt i alla olika ställningar inatt, slutade med att jag somnade ungefär halv åtta på morgonen.. Just det där att HÖRA sin egen andning och hela tiden vara medveten om den är stressande!

• maurica

Brukar inte barnet sjunka ner i slutet så att det blir mindre tryck på lungorna förresten? Kommer ju bli vansinnig om jag ska gå omkring såhär i över 2 månader till..

• Kvisten

Förstår precis vad du menar! Jag har det likadant, väntar tvillingar och är i vecka 30 nu, kan säga att de tar sin plats. Använder också bricanyl i mellanåt men jag tycker inte det hjälper så mycket, pyttelite. Har sovit sittandes de 2 sista månaderna nu men nu är inte det heller ok, utan trycket blir för stort, skönare lite halvt på sidan och då kan jag andras något sånär normalt.

Vet inte om det finns ngt sätt att göra det lättare precis...men halvt liggandes/sittandes på sidan underlättar lite för mig i alla fall.

• maurica

Tvillingar också! Ja då lär det ju inte bli bättre med tiden heller.. Ett gissel det här, för av bricanylen blir iaf jag väldigt darrig och har ännu svårare att koppla av. Försöker halvsitta på sidan men det gör ju så grymt ont i fogarna då istället.

• Squatinidae

Hej tjejer! Jag har samma och hade det även förra grav men visste då inte vad det var. Mitt är att det trycker på kroppspulsådern, blodtillförseln blir begränsad och både bebis och mamma mår dåligt, låter precis som du beskriver TS, bästa läget ska då vara att ligga på vänster sida, sämsta och oftast otänkbara är på rygg. Jag har även lågt blodtryck och får blodtrycksfall titt som tätt, vet inte om det är en kombination mellan dessa två tillstånd, men jag tuppar nästan av men det brukar börja med en stickande, stigande känsla i kroppen. Så det du beskriver låter som tryck på kroppspulsådern, det hjälpte mig att veta vad det är så man inte får panik, vilket är lätt hänt .

• maurica

Ja jag låg och läste på lite under natten som gick (eftersom jag ändå inte kunde somna) och försökte ligga/sova på vänster sida men det blev inte bättre för det tyvärr.. nu sitter jag här och flåsar, sambon undrar vad han kan göra och jaa.. det undrar jag med!

• Squatinidae

Nej jag vet det hjälper inte alltid, jag får varje gång jag lägger mig byta mellan de båda sidorna kanske 10 ggr, på varje sida tills jag börjar känna yrseln, till sist somnar jag. Jag får också det i soffan tex, det jag upplever då är att det är bäst att sitta så rakt som möjligt i ryggen, eller på golvet framför soffan. Hur ligger ditt tryck? Kanske har du också lågt så det är en kombination? Förra veckan var jag säker på att jag inte kan gå graviditeten ut, fick slita av mig bälte och öppna byxorna mitt under bilfärd och kasta mig på sidan med fönstret öppet annars hade jag svimmat, två ggr(var inte jag som körde bör kanske påpekas ), blir värre då jag får sammandragningar. Kommer ditt oavsett vad du gör?

• maurica

Var hos bm i förrgår, alla värden toppenbra. Just nu sitter jag rakt upp i soffan med en kudde bakom ryggen, då jag lutar huvudet bakåt känns det lite bättre - men så kan jag ju inte sitta hur länge som helst utan att få ont.

• MaxOchVera

Jag är i vecka 30 nu och har flåsat ett tag. Var hos bm i förrgår och jag hade lågt blodvärde. Ska nu ta dubbel dos järntabletter och enligt bm ska det även hjälpa lite på andningen.
    När jag sover har jag en rund lång kudde mellan ben och bröst. Det lättar på andningen med. Man säckar inte ihop lika mycket.

Svar på tråden Svårt att andas