• savannahsss

Någon som avstått antibiotika vid halsfluss?

Var på akutmottagningen i går eftersom jag varit sjuk sedan förra helgen. Det började då med svidande hals, torrhosta och ont i kroppen. Ingen feber. Under veckan har jag fått mer och mer ont i halsen. Även nyst och blivit täppt i näsan. Hostar frenetiskt torrt, på morgonen hostar jag upp grönt slem. Fortfarande ingen feber. Doktorn igår tog strept A som var pos och CRP=snabbsänka normalt. Han tyckte inte att det var någon tonsillit=halsfluss. Utan hans bedömning var att det var influensa och att jag bar på streptokockerna. Han menade att CRP borde vara högre om det hade varit en bakteriell infektion. Så det blev ingen antibiotika. Vet inte o hans bedömning var rätt. Och om jag klarar ut infektionen själv. Det gör jäkligt ont. Har någon genomlidigt detta utan antibiotika? Och hur lång tid tog det innan det vände?

• Svar på tråden Någon som avstått antibiotika vid halsfluss?
  • youpinalle

Hade inte gått med halsfluss utan antibiotika . tror inte det går över utan heller var väntade 3 veckor innan jag åkte in och då höll jag på att dö.

• vackrastarflow

Jag tvingar dem att skriva ut antibiotika det har heller aldrig slagit fel att jag blivit bättre av det. fast en gång fick jag tabletter som inte hjälpte, då fick jag antibiotika genom en spruta...!!

Men en gång fick jag vara utan. Tyvärr är det bara att stå ut och knapra alvedon i massor. Jag fick tipset att krossa alvedon innan man sväljer för att det då utsöndras snabbare i halsen där det behövs.

Ring 1177 om du känner dig väldigt tveksam till diagnosen.

• savannahsss

Tack för era svar. Höll på att dö! Det låter otäckt. Läkaren sa ju att det går över och att man börjar diskutera huruvida man ska behandla eller inte. För jag var ju lite tveksam. Men är man på akutsjukhus på infektion så litar man ju på dem. Men det blir ju bara värre och värre känns det som. Smärtan blir intensivare.

• mssixty

Om CRP:t var normalt så bör det inte vara en bakterieinfektion, så det är ju inte säkert att du ens blir hjälpt av anitibiotika.
    Läkare SKA vara mer restriktiva med antibiotika pga resistensbildningen.
    Det är inte bra att skriva ut antibiotika om man inte vet att det är en bakteriell infektion.

• mssixty
    savannahsss skrev 2009-10-31 19:28:15 följande:
    Tack för era svar. Höll på att dö! Det låter otäckt. Läkaren sa ju att det går över och att man börjar diskutera huruvida man ska behandla eller inte. För jag var ju lite tveksam. Men är man på akutsjukhus på infektion så litar man ju på dem. Men det blir ju bara värre och värre känns det som. Smärtan blir intensivare.
    Japp, det stämmer. För de mildare infektionerna förkortar bara antibiotika sjukdomstiden, kroppen reder ut det själv Och genom att minska på antibiotikaanvändningen så minskar man på resistensutvecklingen
  • savannahsss

Jo men jag hade ju streptokocker i halsen på provet...det är ju bakteriellt.

• mssixty
    savannahsss skrev 2009-10-31 19:31:20 följande:
    Jo men jag hade ju streptokocker i halsen på provet...det är ju bakteriellt.
    Jo men streptokocker kan man ha utan att ha en infektion, har man en infektion så stiger CRP.
  • Det borde varit stjärnor

Jag skulle åka in till akutmottagningen igen om jag kände att smärtan blev värre och febern blev högre. Om man går med halsfluss för länge kan det utvecklas till halsböld. Jag har själv haft halsböld 3 (!) gånger och det är det äckligaste och smärtsammaste jag varit med om. Jag skulle kräva antibiotika om jag var i din situation...

Var rädd om dig och lycka till!

• savannahsss

Om jag visste att det skulle bli bättre så men det känns inte som det vänder utan tvärtom. På kvällarna i går och i kväll så har det gjort så himla ont. Jag vill inte bli sämre.

• vackrastarflow

Usch, krya på dig TS! Vid min värsta halsfluss kunde jag bara få lillfingret emellan mina mandlar, så svullna var de. Men då fick jag iaf antibiotika.

Nu har jag inte fått det på ett tag *ta i trä* så jag slipper risken för att bli resistent för tillfället iaf. Det finns ju tyvärr en risk för det.

Svar på tråden Någon som avstått antibiotika vid halsfluss?