• Toka2

SNABB förlossning?

Min första vaginala förlossning tog 8½ timme från första känning (vattenavgång) till bebis. De första sammandragningarna kom ganska omgående, men så smygande att jag inte fattade först. De kom med 2-3 minuters mellanrum från start, och varje var liiite ondare än den förra.

Detta gjorde att jag nojade inför nästa förlossning, tänk om jag åker in för sent? Men alla bara skakade på huvudet, vad du är fånig..
    Andra vaginala förlossningen.. Jag vaknade 04:40 av att jag behövde kissa. På väg till toaletten kom första värken, och herrejävlar nu har det startat! Åtta minuter och fyra värktoppar senare har jag kissat (inte lika lätt som det låter..) och haltar ut till köket för att ringa Förlossningen. Jag flämtar mig igenom samtalet/värkarna och uttrycker min oro för att inte hinna in. Damen i andra änden undrar var jag bor? Jag talar om det (20-25 minuters bilresa) och får ett "Åh, det hinner du nog" käckt framskrattat i örat.
    Jag väcker maken, han ringer sina föräldrar (barnvakt) och vi klär på oss. Maken packar bilen, jag har fått på skorna och ska kliva ut - då kommer första krystvärken. 05:06 - 26 minuter efter att jag vaknade av att jag var kissenödig.
    Maken ringer ambulans, och jag ställer mig på alla fyra i hallen och försöker att bara andas. Lyssna på kroppen, andas, inte trycka på, i väntan på ambulansen. Rasmus är född 05:36, assisterad av ambulanssjukvårdare. Hade jag inte väntat in dem hade det gått betydligt fortare. Nu drog förlossningen ut på tiden, till hela 56 minuter. Eller egentligen någon minut kortare
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Toka2

Det funkade alltså bra för mig att stå på alla fyra. Maken hade SOS Alarm i luren ända tills ambulansen kom fram, och de är himla duktiga på att assistera via anhörig, eller hur man nu ska uttrycka det.

Är du orolig för att föda hemma, se till att ha en kasse rena textilier lättåtkomligt. Lakan, handdukar, etc. Dels för att det inte ska bli för kladdigt på golvet, men också för att kunna vira in bebis om ambulansen inte hinner larmas / komma fram. Tejpa upp en lapp med ditt namn och ditt personnummer bredvid telefonen - det är inte helt säkert att den blivande pappan kommer ihåg infon !
    Lycka till
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden SNABB förlossning?