Inlägg från: fruganL |Visa alla inlägg
  • fruganL

    NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

    I vissa trådar av den här sorten finns en sammanfattning i första inlägget för nya. En sån skulle jag vilja ha.

    Till exempel vet jag att det finns ett "övergångsshampo" utan det här SLS eller vad sjutton det heter, men jag vet inte vad det heter och är alldeles för lat för att leta.
    Och sen vet jag att det finns massa hemsidor med information i ämnet, och jag vet att det finns olika metoder, men jag vet inte vad de heter och återigen är jag alldeles för lat för att leta.

    Och dumma frågor från lata människor som ställer samma frågor om och om igen tröttnar man ju lätt på. Jag hade tröttnat på mig själv. Men jag lever med mig själv så jag vet ju att jag är ganska snäll ändå.

    Så.
    Jag klippte av mina dreads strax före jul och beöver typ aldrig tvätta det, för det håret jag har kvar är nästan aldrig tvättat. Så nu är väl ett lika bra tillfälle som alla andra att börja. Så var börjar man? För jag vet att det jag tvättade håret med senast innehåller det där trebokstavsämnet som är så dumt.
    Och vad är lättast att fortsätta med sen, för en som har kort hår, ganska tjockt och helt utan lockar, inte direkt fett, men blir ganska lätt flygigt?

  • fruganL

    Har Biltema balsam? Det var nog dagens roligaste! *fnissar*
    Det går nog fortare att köpa en apoliva än att komma ihåg vilket schampo jag använde senast (hemma hos mamma och pappa), leta upp det i butik och kolla vad det innehåller.

    Och balsamtvätta gör man genom att...?

  • fruganL

    Synd att man inte kan lukta på produkterna på internet dock...Det ser ju förbenat smaskigt ut en del! =) Men butikerna var ju minst sagt dåligt placerade utifrån mitt geografiksa läge, men får väl ta en tur till Center Syd (as if!!!) någon dag om andan faller på.

    Blir i alla fall en honungstvål till bebisrumpan för det var det någo välig själ som tipsade om.

  • fruganL

    Jag är dålig på att läsa, men kommer säkert bättra mig så snart jag fått tummen ur och köpa det där "mellanschampot" på apoteket. Frågade min man om han var intresserad av det här och han ryckte på axlarna och sa att ptja, varför inte. Men precis som med tygblöjorna är det nog jag som får läsa på och komma med förslag, så kör han på samma linje. Funkar det så funkar det.

    MEN. Sonens torra blöjhud då.
    Hans kropp har i princip inte kommit i kontakt med "något". Tygblöjor som sagt, även om vi körde Libero en kort stund i början. Tvättar av honom med vatten, badar med liiiiiiite badolja. Kläder och blöjor tvättas i parfymfritt tvättmedel utan sköljmedel.
    Hur ska man resonera vid tvättandet av hans kropp och hår, insmörjning om han är torr och så vidare, utan för mycket meck?
    Var det kokosmjölkstvål från Lush som nämndes? Går jag in på lush-siten så hittar jag den garanterat igen, för jag vet hur den ser ut. Den hette ju något med baby dessutom...Men något annat som rekommenderas?

  • fruganL

    Jag är intresserad av alla dessa naturgrejer, men har liksom inte fått tummen ur.
    Håret tvättas fortfarande typ en gång i veckan eller sådär med skitschampo som ligger i duschen, övriga gånger bara med vatten. Funkar finfint.
    Skulle gärna byta ut schampo, duschkräm och tvål mot naturmedel. Hårvax också kanske. Hudkräm, handkräm...
    Börjar dessutom fundera över rengöringsmedel, typ tvätta golv och toalett och liknande utan tusentals kemikalier.

    Vilken/vilka hemsidor har bäst information om alla dessa saker? shenet.se got it all?
    Jag tror att skälet till att jag aldrig orkar komma loss med att köpa det där mellanschampot på apoteket och sen det där balsamet på biltema är just att...well. Under de 28 år som jag har levt har jag använt balsam en handfull gånger. Det ingår inte i min vanliga verklighet, så det känns lite främmande att börja med det nu. Dessutom är jag mer sugen på naturliga saker som allt det här lush säljer och så. Bakpulver och ägg låter intressant, men det känns ganska "flummigt". Men inte alls omöjligt egentligen. Orkar inte åka till lush som ligger några mil härifrån och vill inte handla på nätet eftersom jag har svårt för somliga lukter.

    Så var börjar jag egentligen? Vill verkligen byta ut tvål och sånt också, i alla fall om det är dumheter i tvålen. Dove är både duschkräm och handtvål här i hemmet.

  • fruganL
    Björnmossa skrev 2010-01-14 23:48:32 följande:
    Ta det stegvis, är mitt råd. Byt inte ut allt på en gång, då drunkar man i info.
    Hehe, ja stegvis helt klart. Tänkte mest på sikt.
    Har något barnängen just nu tror jag. Det var billigt på ÖB. Och inga problem med håret. Hade dreads, klippte av dem och jah, nu är det kort.

    Cybele - inte alls motigt att komma igång. Har lite annat som gör att tummen rostat fast bara. Och eftersom den där balsammetoden inte känns så lockande så, jaah. Jag vet inte haha.

    Och jag menar inte att varken duschtvål, handtvål eller något av det andra måste bytas ut. Tänkte mest bara att det säkerligen finns dumheter i sånt också. Avnände min mammas handtvål under julen och efter ett par-tre dagar blev händerna sjukt torra. Bytte till en annan tvål men behöver fortfarande smörja in händerna. Det är ju uppenbarligen ganska olika saker i tvålarna och somligt av det lär ju vara sämre för huden än annat.
  • fruganL

    Barnängen creme normal har vi, grönt lock. Det är SLS i den så trodde inte den var okej, men det kanske gick bra i sistaschampot? Förstod inte grejen med SLS egentligen...

    Har WOat mellan schamponeringarna, när det sett smutsigt ut. Egentligen inte masserat hårbotten mer än för att tillfredsställa det behovet...haha. Två år med dreads gör att det där att massera hårbotten och dra fingrarna genom håret (hur kort det än må vara just nu) skapar en otroligt skön rysning genom kroppen. Lovely! Och nog ser det otroligt rent ut när håret är torrt igen. Så ja, kanske WO räcker och blir över ändå.

    Honungsvatten, hur gör man sånt? Blanda ut honung i varmt vatten (så det smälter) och låta vattnet svalna eller vad? Honung är ju tokklibbigt. (spillde ut varmt honungsvatten över tagnentbordet vid ett tillfälle. Knastrade duktigt, men gick att använda när vätskan väl hade torkat.)

  • fruganL

    Är det någon lukt kvar i håret sen? Honung luktar ju ganska gott, i alla fall riktig honung. Har lite svårt för hittepålukter som vanlijdoftljus eller ja...honungsdoftsaker.

  • fruganL

    Har ju uppenbarligen no pooat sen före jul eller nästan längre på sätt och vis. Klippte då av dreadsen och det som blev kvar är hår som inte tvättats så värst mycket. Har sen i somras använt ett schampo som är godkänt som sistaschampo, så redan där var jag halvvägs utan att veta det.
    Har sen klippningen tvättat håret tre-fyra gånger och resterande duschat bara sköljt det ordentligt, mest för att det egentligen inte var fett.

    Men nu har jag WOat på riktigt, med tvåminutersmassag och allt. Och avslutade med en sån där ÄVC i handfatet. (Så lite vatten det ryms i ett handfat!). Körde en del som en dl, men det kanske funkar med mindre också...Helvete så kallt det blev på huvudet och fy satan i gatan så illa det luktade!

    WOar man varje gång man duschar, eller bara när håret börjar se sunkit ut? Sköljer man med vatten bara de andra duscharna, eller låter håret vara torrt? (och med "man" så menar jag...öööh...brukligt. alla gör ju olika så klart.) Och hur ofta ÄVCar man om man inte gör BStvätt?

    Och vilka av tvättarna i #2216 ska påbörjas i torrt hår?

  • fruganL

    ...min tvåmånaders tycks en aning tveksam dock. Han vaknade till och började skrika lite, hade tappat nappen och så här dags på kvällen är det ingen djupsömn utan napp. Gav den till honom och la mig bredvid en liten stund. Han suttade tag i nappen, vände sen huvudet mot mig, spärrade upp ögonen och började vrååååla. I mörkret ska det ju lukta mamma eller pappa när någon kommer och kramas. Inte konstiga nya starka dofter haha.{#lang_emotions_undecided}
    Dagens tröja gjorde susen och han lugnade ganska snabbt. Tänk vad de små liven får stå ut med.

  • fruganL

    Torrt som i oblött. Torrt som i före man går in i duschen kind of.

  • fruganL

    Håret var fortfarande blött när jag var inne hos honom och resterande gånger nu under kvällen har det inte varit några problem.

    Det löser sig nog vad det lider. Ska prova med lite varmare nästa gång och kanske testa citronsyra också. Gäller 1+10 fortfarande?

  • fruganL

    Hum.
    Har i några veckor tvättat med sistaschampo typ en gång i veckan och därimellan bara sköljt med vatten och gnuggat lite hårbotten (mest för att det varit skönt och är lite reflex).
    Senste kanske två veckorna har jag WOat med tvåminutersgnugg och haft ÄCV en gång för någon vecka sen. WOlight mellan varven (alltså mest sköljt och bara smågnuggat för tillfreddställelsens skull).

    Hårbotten kliar lite och känns lite torr ganska fort. Så vad rekommenderas då? ÄCV?

  • fruganL
    Denebola skrev 2010-01-23 10:33:41 följande:
    Om hårbotten känns torr skulle jag gissa på att en inpackning kan hjälpa. En SMT med några droppar olivolja i kanske?
    Har ett .txt på min förra laptop med lite copy+paste från tråden så där står det vad SMT var, men jah...min man har tagit över den dator så jag kommer sällan åt min användare. Något med 30 minuter vill jag minnas haha, och så blanda lite olika delar med diverse saker. Remind me?
  • fruganL

    Jag tycker allt ni pratar om låter så otroligt spännande, men är fast besluten om att inte stoppa i massa andra saker när WO fungerar utmärkt. Och när WO inte fungerar så får det bli någon form av inpackning, men den dagen den sorgen haha.
    Skummar ändå det mesta som står, rätt vad det är har väl något fastnat.

    Ramlar nog in på shenet vilken dag som helst, för mina händer har blivit så sjukt torra. Beror nog dels på microfibret i pocketblöjorna, dels på att jag helt plötsligt börjat tvätta händerna med tvål mycket oftare än förut (är lite mer ostrukturerad än vad jag varit innan) och att jag dricker otroligt lite vatten om dagarna - slemhinnorna börjar torka (i näsan och ögonen i alla fall), men jah. Ska leta upp någon bra handkur vad det lider.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo