Jag har precis skaffat mig ett Halvblodssto.
Jag har en dotter på 5 år som rider och har en shettis att låna i stallet.
En bonusson på 10 som delar mitt intresse och har shettisen att bruka han oxå.
Så har vi här hemma en sambo som inte är det minsta intresserad av hästar, mer än att han möjligtvis kan tänka sig att släppa in/ta ut dem om jag ligger för döden, och ibland kan han titta när ungarna rider...
Samt en 14 årig bonusson som avsyr allt som har med hästar att göra och som inte ens har varit ut i stallet.
Min sambo arbetar heltid, jag läser på 50% och jobbar 50% (=100% jobb).
Nu klarar sig ju 14 åringen själv när jag och de andra två är i stallet, så det är ju minsta problemet.
Jag har turen att ha hästarna i ett litet stall hemma hos en kompis, bara hon och jag som har våra hästar där, inga andra. Shettisen är hennes men hennes dotter har tröttnat och växt ur henne så mina barn sköter allt som har med henne att göra, rider och sköter om henne på alla sätt och vis, med hjälp av oss så klart!
Vi har löst det som så att vardagsmornar och kvällar tar min kompis alltis hand om in och utsläpp, vi resonerar att hon bor ju trots allt där. Helger delar vi på, alla vill vi ju sova ut ibland oxå...
Vi hjälps åt att mocka och göra klart i stellet inför kvällen, iunget tjafs utan ibland mockar och fodrar jag hela veckan och nästa mockar och fodrar hon, allt eftersom den som hinner bäst. Jag vet så bra kan man nästan inte ha det, men så har vi gjort.
Mina barn är med ut i stallet 3-4 gånger i veckan, då får de först ta hand om shettisen och rida, sen kommer min kompisa äldsta dotter hem från skolan och då tar hon med sig mina barn in och passar dem den stunden det tar för mig att rida, om inte min sambo slutat jobba och hämtat dem eller hämtar dem.
Ska tillägga att vi har 1,2 km till stallet, ingen lång sträcka alltså så vi cyklar oftast...
Men kostnaderna ser ut så här för mig just nu:
Hö/Halm/Havre: köper vi väldigt billigt från en bonde intill (80:-/halmbal, 150:-/höbal, stora rullar, 80:-/tunna havre)
Stallhyra: 500:-, då ingår allt foder etc så hö/halm/havre köper min kompis in och jag betalar 500:- till henne, men jag skrev med vad hon betalar för hö/halm/havre då jag vet det och jag inte vet hur det är i ditt stall.
Hovslagare: Verkning stor häst: 300:-, Sko runt om + verkning: 750:-
Försäkring: 1900:- ca/år
Utrustning: Jag lägger ca 100-1000:-/ månad på utrustning till både mig och hästen.
Ridhuset: Årskort i ridhuset, 500:-/år (2,4 km så vi rider till och från)
Vetrinärkostnader: Inga än så länge, min hästs förra ägare är distriktsvetrinär här så jag kan alltid ringa henne i första hand, och hon kommer mer än gärna utan att jag behöver betala för det, men det är endå en kostnad jag räknar med. Jag sparar varje månad 1000:- för den posten, det blir ett bra kapital om något skulle hända som jag måste ha ytterligare hjälp med.
Nu har jag tur och flyt i mångt och mycket, men jag ville visa på att me drätt kontakter så kan det bli relativt billigt, fungera trots småbarn och ett liv vid sidan om. Jag tycker annars att tanken du har på medryttare är bra, du har ingen kompis du kan köpa hästen med tillsammans? Bli delägare på hästen med ägaren som har den nu? Det får ju ner priset på allt för er båda. Och du vet sedan innan att det fungerar. En tanke bara. Men bli det inte med vem som helst hur som, det ska vara någon som du litar på och som du kan dela allt med.
Lycka Till!