• mammamoo

ni som har häst. kan ni hjälpa mej lite?

jag tog för ett tag sen upp mitt hästintresse efter ett par år.
    så för närvarande så är jag medryttare till världens underbaraste tinker.

detta har givetvis satt igång nått imitt huvud.. EGEN HÄST!
    2 ggr i veckan räcker inte för att tillfredställa mitt behov.
    men jag vet inte om jag kommer ha tid i frammtiden och om jag verkligen har råd.

jag har två barn.. en nu på 6 månader och en på 2½ år.. så just nu så skulle ja kunna ha en egen häst då jag har all tid i världen.. eller ja de har ja väll itne. men ja kan ju va ute i stallet med en i vagn å den stora som går runnt. å ta ridningen när jag har någon som kan passa eller när sambon är hemma.

men.. till våren börjar jag antagligen att jobba igen.. och med all säkerhet så kommer jag att jobba 100%.. hur hinner man ha häst då? när man har två små barn? hur har ni lagt upp de? medryttare?

jag önskar att jag hade råd att köpa den hästen jag är medryttare till om han någon gång blir till salu.. hur ja ksulle finansiera själva hästköpet de vet ja inte.. men hyran e inte så dyr så den skulle ja ha råd med.. men vad mycke extra får man räkna med. försäkring, foder? vad mycke kostar era hästar utöver stallhyran?
    stallhyran ingår hö..

tack på förhand! :)

• Svar på tråden ni som har häst. kan ni hjälpa mej lite?
  • SnipSnapSnut

Om man redan innan man köper en häst funderar på medryttare och om man kommer att orka så ska man helt enkelt inte köpa häst. Det är ett liv, ett ansvar. Jag har haft häst ialla år, tävlat och varit jätteengagerad men nu är hästarna sålda...såldes pga att jag skulle utbilda mig och ekonomin och tiden fanns då inte. Jag är gravid nu och skulle inte drömma om att köpa egen häst under tiden jag har småbarn. Den ena har du med i vagnen säger du...ja men om några månader när båda går, vad gör du då? Det är ganska omöjligt att kunna göra allt som behövs i stallet och samtidigt passa två barn som går bakom en häst, får högaffeln i huvudet, ramlar över skottkärran osv. Och rida, vad ska du ha en häst till om du hela tiden måste planera in din ridning? För du kan inte rida med två barn med dig även om man skulle vilja. En häst som mest står i hagen och boxen blir snabbt en ganska dyr affär och frågan är hur roligt den hästen har det.

Det kostar också mer än vad man tror med häst. Under tiden jag har småbarn vill jag kunna lägga pengar på dem utan att ha dåligt samvete för att jag då inte köpte det eller det till hästen.

Så här såg min hästekonmi ut ungefär:

Stallhyra: 400/månad (Billigt)

Foder/Strö: Minns inte exakt men kanske 400/månad om man slår ut det med allt.

Skoning: 800/ varannan månad men då var han billig...

Försäkring: Minns inte....men vi betalar 300/mån för hunden och en häst är ju inte billigare.

Bensin: Beror ju på hur långt man har men har man ett stall som jag hade där vi hjälptes åt med all fodring och ut/insläpp blev det några rundor man körde till stallet...ofta var det ju inte bara en gång om dagen. Jag tävlade och tränade massor också så det blev mycket resor med transport=dyrt.

Hästprylar: Grimmor går sönder, täcken spräcks....det är alltid något man behöver varje månad

Veterinär /sjukdomar: Viktigaste posten. Räkna aldrig med att ett djur går friskt igenom hela ditt ägandeskap. Jag har haft diverse skador och hältor på mina som kostat massor bara i form av hältutredningar och mediciner. 2 av dem behövde speciella PG-beslag för att kunna fungera och vips så var skoningskostnaderna bra mycket högre. Sjukdomar och veterinärer är DYRT! Du måste alltid veta att du varje månad kan betala för oförutsägbara utgifter.

Träning: Nu vet jag inte om du kommer träna men jag la säkerligen ner en tusenlapp varje månad på träning för instruktör. Därtill kom alla tävlingskostnader samt resor.

Nu kommer jag inte på mer men jag kan lova dig att det kostar mer än man tror att ha egen häst. Det kostar mer i både pengar och tid. När man känner att man måste vrida på varje krona eller sambon blir tvär för att han måste ha barnen VARJE kväll medan du åker till stallet, eller då ni inte kan åka iväg över helgen för du har stallet...då är det lätt att undra om det är värt det. Och en häst är ett liv, det är ett stort ansvar. Jag hade lugnt nöjt mig med att vara medryttare. Vänta tills du börjar jobba heltid...först då kan du ju känna om du skulle orka åka till stallet varje kväll efter jobbet...eller om du hellre hade velat mysa med dina barn som du inte sett på hela dagen....men så resonerar jag, andra tycker kanske annorlunda. Jag kommer kanske köpa häst igen men då ska det vara när barnen är större och jag har en helt trygg ekonomi som gör att jag kanske inte behöver jobba heltid...

Lycka till!

• Mary01

vill inte spoliera dina planer mne i mitt huvud får jag det inte att gå ihop med två små barn och att jobba heltid!! Har själv haft hästar under större delen av mitt liv, i perioder flera hästar och egen gård. Då jag fick barn märkte jag dock att det bara blev ett stressmoment att försöka hinna med hästen och ett barn på den lilla tid jag hade efter jobbet. (Plus allt annat man måste göra..!).

Om jag vore du skulle jag verkligen tänka en gång till. När jag hade en häst som var installad och stallhyran låg på 1 500:-/ månaden (Inkl. foder) lade jag undan 3 000:-/varje mån till hästen. Ibland räckte det inte utan jag fick skjuta till pengar.

jag tycker det låter perfekt att vara medryttare! Tänker INTE skaffa häst igen så länge jag har ett litet barn, men alla är ju olika så det kanske funkar för dig. Lycka till!

• mammamoo

tråkigt att ni ser så negativt på detta! men det är ju familjeliv i ett nötskal..

• Novia

Om man har egen gård så går det utmärkt, och det går säkert bra om man hyr in sig om man har lite stöttande folk i sin närhet som kan passa barnen ibland.

Dock håller jag med om att det kan vara krångligt när man har ett mindre barn som lärt sig att gå och fortfarande inte förstår vad som kan vara farligt och inte.

Jag tycker inte alls att det är fel att redan innan man köper häst funderar på medryttare, det är en jättebra resurs att ha även om man har gott om tid för hästen. Perfekt att ha en hjälpande hand de gånger man kan behöva hästvakt, och både medryttare och ägare får ut något av avtalet (förutsatt att det fungerar bra vill säga.)

Det är jättebra att du funderar på detta redan nu, för det är många som kastar sig in i hästägandet INNAN de funderar över det ekonomiska och om det verkligen går ihop i vardagen. Du kan inte testa att ta medryttarhästen på foder ett par månader och känna av hur det känns och fungerar att ha häst heltid?

• SnipSnapSnut

Sluta! Du bad om åsikter. Vi båda som svarat har ägt hästar i flera år...alltså VET vi hur mycket det krävs. Jag kan säga att jag har också sett sådana som dig som så gärna vill ha en häst och har så mycket tid. Det fungerar i några månader och sedan är det inte kul/finns inte tiden/pengarna längre. Hästen står där den står och hade haft det bättre hos någon annan. Det är ett liv vi pratar om, du har lika stort ansvar för det som att du tar hand om dina barn efter ditt jobb. Du kanske skulle lyssna på sådana som faktiskt haft häst och ta till dig av råden istället för att tjura ihop...

• mammamoo

jag har haft häst! jag vet hur det är att ha häst..

men detta är bara en fundering än så länge.. jag tjurade inte ihopp... men det är väll givetvis tråkigt att bli totalsågad..

stallet han skulle stå i ligger 10 min bort.. en lösdrift osm man sköter 1ggr i veckan. alltså behöve rja inte mocka och fodra verje dag. 1 gång i veckan fodrar man lunch och mockar lösdriften + att man hjälps åt någon gång och bär hö osv. stället har ce 10 hästar på en jättemysig gård. jag är där en del redan nu då ja hjälper till med mer än att rida 2 ggr veckan. jag hjälper till med fodring och när någon ska bli skodd åker jag dit...

jag har folk i min närhet.. och behöver inte ha me båda barnen i stallet..

det är nämligen så att den hästen jag är medryttare till har jag på känn att han kommer att bli till salu.. ett tillfälle jag inte ill missa om de blir så. jag tycker det är jättebra att vara medryttare. men önskar mer inflytande. jag tycker nämligen att det är saker som borde ändras.. hon som äger han sköter honom inte riktigt jättebra.

men då kan ja ju passa på att fråga en annan sak till er med häst..

eftersom ja tycker att hjästen inte sköts helt bra. hon borstar inte svans och hovskägg tex. och ger honom endast hö att äta.. jag träffar ägaren välldigt sällan. hur säjer jag detta till henne på ett bra sätt att hon borde ändra detta? utan att vara stroppig?

• Isnogood

Hej

Jag har ioförsig egen gård, men har 4 hästar och har haft 1-6 st under tiden som mina barn växt upp.
    Nu är det 5 år mellan mina barn, men vill man och har bra folk omkring sig så går det oftast bra.

Sitter i dag ensamstående med 4 hästar, en gård (med allt arbete det innebär...) , en son på 8 år med en åkomma som kräver lite extra, en dotter på 14, 5 katter o en getabock...Jag jobbar även heltid...

Hur hinner man med..?
    -Det gör man om man verkligen vill, man kämpar för det och man får välja vad man ska offra...

Att räkna med, och fixa, en fodervärd redan från början tycker jag är en bra ide´ då det redan från början då blir lättare om man är 2.

Kostnaderna för foder o dyl blir fel att spekulera i då jag köper väldigt billigt från en del bönder runt omkring.

Försäkringarna ligger på 1200-2400:-/häst o år när det gäller mina.
    Men sedan är det ju olika beroende på ålder, kön, ras mm mm.

Hur ser din sambo på saken..?
    Är han beredd att bli "hästänkling"..?
    Inser han hur mycket som krävs även från honom om ni blir med häst..?

Jag är en envis överlevare...kanske därför som jag klarar av att ta hand om det jag har...men jag har o andra sidan inga pengar att resa för...å andra sidan då har jag ju aldrig TID att resa heller...

• kråkanbråkan

mitt tipps är att du väntar nått år, tills dina barn är mera självgående. då kan dom ju följa med till stallet och vara med på ett annat sätt. utan att du måste hålla dom sällskap hela tiden. klart du kan ha häst fast du jobbar heltid (de gör väll många?)
    men med små barn blir de ju extra jobbigt.

• mammamoo

ja fösrstår att de är jobbigt med att ha egen häst.. hade nog inte funderat så mkt kring detta om det inte vore för att jag tror att hästen jag är medryttare till kanske kopmmer bli till salu.. en helt underbar tinkervalack på 12 år.. som jag inte vill skiljas ifrån.

kanske får nöja mej med att vara medryttare.. ett tag till i alla fall.. :)

min sambo gillar att jag tagit upp ett intresse då jag är välldigt rastlös och kräver lite mer stimulans än barnen :) han kan tillome tänka sej att lära sej att rida :)
    han tycker det verkar kul..

vi pratade även ett tag på att göra en egen lösdrift då möjligheten fins.. men då blir det mer jobb så det la ja ner ganska fort.

• Isnogood
    mammamoo skrev 2009-11-01 10:11:07 följande:
    ja fösrstår att de är jobbigt med att ha egen häst.. hade nog inte funderat så mkt kring detta om det inte vore för att jag tror att hästen jag är medryttare till kanske kopmmer bli till salu.. en helt underbar tinkervalack på 12 år.. som jag inte vill skiljas ifrån.kanske får nöja mej med att vara medryttare.. ett tag till i alla fall.. :)min sambo gillar att jag tagit upp ett intresse då jag är välldigt rastlös och kräver lite mer stimulans än barnen :) han kan tillome tänka sej att lära sej att rida :)han tycker det verkar kul..vi pratade även ett tag på att göra en egen lösdrift då möjligheten fins.. men då blir det mer jobb så det la ja ner ganska fort.
    Att du fallit för en tinker kan jag verkligen förstå

Underbarare hästar får man leta efter....
  • mammamoo
    Isnogood skrev 2009-11-01 11:28:20 följande:
    Att du fallit för en tinker kan jag verkligen förstå Underbarare hästar får man leta efter....
    ja han e så underbar.. inte bara å titta på.. men åhh.. ja de e kärlek på hög nivå..
  • Isnogood
    mammamoo skrev 2009-11-01 21:37:59 följande:
    ja han e så underbar.. inte bara å titta på.. men åhh.. ja de e kärlek på hög nivå..
    Hade samma känsla när jag åkte för att "bara titta"...kom hem med ett kvitto på handpening på mitt sto...

Sedan..några år senare så hämtade jag hem min andra från Irland...det är något särskilt med deras varma själar

Var tyvär tvungen att sälja min valack (imp från Irland) då han var väääääldigt stor o krävde mera utrymme än vad jag kunde ge honom, men han kom till världens underbaraste familj o det gör att det känns 100% rätt

Kärleken växer sig bara starkare, köpte stoet när hon var 2, i dag är hon 13 år o jag skulle aldrig klara av att sälja henne...
  • Ts Mamma

Jag har precis skaffat mig ett Halvblodssto.

Jag har en dotter på 5 år som rider och har en shettis att låna i stallet.

En bonusson på 10 som delar mitt intresse och har shettisen att bruka han oxå.

Så har vi här hemma en sambo som inte är det minsta intresserad av hästar, mer än att han möjligtvis kan tänka sig att släppa in/ta ut dem om jag ligger för döden, och ibland kan han titta när ungarna rider...

Samt en 14 årig bonusson som avsyr allt som har med hästar att göra och som inte ens har varit ut i stallet.

Min sambo arbetar heltid, jag läser på 50% och jobbar 50% (=100% jobb).

Nu klarar sig ju 14 åringen själv när jag och de andra två är i stallet, så det är ju minsta problemet.

Jag har turen att ha hästarna i ett litet stall hemma hos en kompis, bara hon och jag som har våra hästar där, inga andra. Shettisen är hennes men hennes dotter har tröttnat och växt ur henne så mina barn sköter allt som har med henne att göra, rider och sköter om henne på alla sätt och vis, med hjälp av oss så klart!

Vi har löst det som så att vardagsmornar och kvällar tar min kompis alltis hand om in och utsläpp, vi resonerar att hon bor ju trots allt där. Helger delar vi på, alla vill vi ju sova ut ibland oxå... Vi hjälps åt att mocka och göra klart i stellet inför kvällen, iunget tjafs utan ibland mockar och fodrar jag hela veckan och nästa mockar och fodrar hon, allt eftersom den som hinner bäst. Jag vet så bra kan man nästan inte ha det, men så har vi gjort.

Mina barn är med ut i stallet 3-4 gånger i veckan, då får de först ta hand om shettisen och rida, sen kommer min kompisa äldsta dotter hem från skolan och då tar hon med sig mina barn in och passar dem den stunden det tar för mig att rida, om inte min sambo slutat jobba och hämtat dem eller hämtar dem.

Ska tillägga att vi har 1,2 km till stallet, ingen lång sträcka alltså så vi cyklar oftast...

Men kostnaderna ser ut så här för mig just nu:

Hö/Halm/Havre: köper vi väldigt billigt från en bonde intill (80:-/halmbal, 150:-/höbal, stora rullar, 80:-/tunna havre)

Stallhyra: 500:-, då ingår allt foder etc så hö/halm/havre köper min kompis in och jag betalar 500:- till henne, men jag skrev med vad hon betalar för hö/halm/havre då jag vet det och jag inte vet hur det är i ditt stall.

Hovslagare: Verkning stor häst: 300:-, Sko runt om + verkning: 750:-

Försäkring: 1900:- ca/år

Utrustning: Jag lägger ca 100-1000:-/ månad på utrustning till både mig och hästen.

Ridhuset: Årskort i ridhuset, 500:-/år (2,4 km så vi rider till och från)

Vetrinärkostnader: Inga än så länge, min hästs förra ägare är distriktsvetrinär här så jag kan alltid ringa henne i första hand, och hon kommer mer än gärna utan att jag behöver betala för det, men det är endå en kostnad jag räknar med. Jag sparar varje månad 1000:- för den posten, det blir ett bra kapital om något skulle hända som jag måste ha ytterligare hjälp med.

Nu har jag tur och flyt i mångt och mycket, men jag ville visa på att me drätt kontakter så kan det bli relativt billigt, fungera trots småbarn och ett liv vid sidan om. Jag tycker annars att tanken du har på medryttare är bra, du har ingen kompis du kan köpa hästen med tillsammans? Bli delägare på hästen med ägaren som har den nu? Det får ju ner priset på allt för er båda. Och du vet sedan innan att det fungerar. En tanke bara. Men bli det inte med vem som helst hur som, det ska vara någon som du litar på och som du kan dela allt med.

Lycka Till!

Svar på tråden ni som har häst. kan ni hjälpa mej lite?