Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • Birgitta2
    Samsmamma skrev 2009-11-01 12:44:57 följande:
    att stå precis bredvid en rinnande vattenkran och hacka, eller stå under fläkten. sen kan man ju alltid sätta på sig skidglasögonen :)
    Det senare går inte då jag inte äger ett par skidglasögon, men frågan är om det inte är läge att köpa såna. Bredvid rinnande vatten? Skall testa. Tänkte göra köttbullar idag och det krävs färsk gul lök
  • Birgitta2
    våren1987 skrev 2009-11-01 12:51:42 följande:
    Om löken ligger i kylen eller om man har den en kort stund i frysen så blir den inte ligga styg då man hackar upp den.
    Tar alltid ut löken direkt ur kylen - men ögonen rinner ändå. Läst nu nånstans att även ett brinnande ljus bredvid kan hjälpa. Så idag testar jag med rinnande (varmt?) vatten och ett tänt ljus.

Som någon sa kunde det vara näsan som spökar, men det stämmer inte. För under de senaste trettio åren har jag aldrig nånsin haft tårar i ögonen när jag hackat lök. Men så fort jag fick glasögon (och plockat ur kontaktlinserna) så är det rena störtfloden, och det svider rejält i ögonen.
  • Birgitta2
    köttbullelydnad skrev 2009-11-01 13:19:12 följande:
    Låt gubben göra't
    Gubben är utsparkad sedan mååååååånga år
  • Birgitta2

Jag stod med rinnande kallt vatten, och skärbrädan nära. Dessutom tände jag ett ljus som också stod nära skärbrädan. Jag skalade löken och skar bort rötterna.

Inte fan hjälpte det!!!!!! Jo, något lite. Jag skall i veckan gå ut och handla cyklop. Och sen kan jag hacka lök hej vilt utan tårar.

Tack för tipsen.

• Birgitta2
    LundgrenOlsson skrev 2009-11-02 09:46:53 följande:
    Införskaffa dig en Quick Chef från Tupperware,så slipper du hacka löken med kniv och slipper därmed oxå rinnande ögon !!
    Ahhhh - visst, det finns ju såna hjälpmedel ju!!!! Tack tack tack!
  • Birgitta2

Har inte varit inne här på mycket mycket länge och hittade min gamla tråd. Ha ha! Det tog sin lilla tid, men idag har jag faktiskt beställt en lökhackare på nätet. Den här tråden startade jag 1 nov 2009, Och har gråtit vid lökhackning sen dess. Av nån anledning. Varför jag inte beställde redan då begriper jag inte, men nu... om några dagar får jag min lökhackare på posten.

Slutet gott allting gott.

• Birgitta2
    Lufsan skrev 2012-11-11 17:08:20 följande:
    Såg på "uppfinnarna" på tv4 att det tydligen bara är att smeta matolja på kniven. 
    Japp. Och det funkar till viss del. Och den där lökhackaren funkade INTE. Alldeles för slöa knivar i den. Så det blir olja på kniven
  • Birgitta2

Igår, på Masterchef USA, berättade dom att ikväll skall man hacka lök. "Den som inte kan hacka lök har inte i Masterchef att göra". Tur man inte är med

• Birgitta2
    Törnrosa skrev 2012-11-29 08:16:52 följande:
    Hacka löken bredvid vattenkranen och så låter du kranen spola kallt vatten. Vet inte om det beror på den fuktiga luften eller varför, men det fungerar!
    Testat, hjälper inte. Det enda som hjälper fullständigt är cyklop )))
  • Birgitta2
    mrsStatham skrev 2012-11-29 16:01:19 följande:
    ta på dig simglasögon
  • Birgitta2
    Enaminus skrev 2012-11-29 16:00:04 följande:
    Jag andas aldrig genom näsan utan enbart genom munnen när jag hackar lök. Funkar perfekt för mig (:
    Problemet är att det är själva ögonen som reagerar. Tyvärr. När jag hade linser hade jag inte några som helst problem och kunde stå och hacka hur länge som helst. Så det är min iris som reagerar. Skyddar jag iris med linser så är det helt okey. Eller simglasögon
Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?