• Anonym

grav

Varför väljer man att övermöbllera en grav? Tex med 18 nallar och porslinsfigurer, kort, PLASTBLOMMOR och annat tingeltangel. Ska inte en gravplats vara en fridfull plats och gå till utan att det på vissa ställen se ut som en marknad i Pakistan.

• Svar på tråden grav
  • Anonym

Jag vet att många föräldrar gör detta som har förlorat sitt barn det är ett sätt för dom att ge barnet något fint och sörja. Kyrkan håller koll så att gravarna inte ser ut hur som helst för mycktet krims krams är inte tillåtet.

• Anonym (håller med)

Bland det fulaste jag vet är en grav med en massa tingeltangel. Det känns så hysteriskt på ngt sätt. Vi har precis haft den diskussionen med svärmor att vi inte vill att hon för till graven en massa saker. Vi har sagt att det är helt ok om hon vill tända ett ljus i "sin" lykta eller föra dit en liten blombukett men allt det andra får hon skippa. Vilket liv det blev... Men vi ger oss inte det är vårt barn som ligger där och vi vill INTE ha en massa saker på graven. 

• Anonym

Tycker att vissa saker på en grav kan vara fint. Min kusin gick bort för ett par år sedan dock 18 år..

Han har en fin "raggarbil" som står nedanför gravstenen, men han var raggare och älskade det livet! Så den bilen hör lixom dit. Sen har hans ex lagt dit ett armband som han köpte till henne då jag var med kusinen i turkiet. Det armbandet här också dit på något sätt...
    Sen lägger hans styvsyster på 7 år dit ett fint glas/sten hjärta varje gång hon är där.. Dom hör också dit på något sätt.
    Sen alla blommor som kommer från släkt, vänner och alla möjliga håll nu även efter 5 år..

Dessa saker någon lägger dit även om det är blommor eller saker så förknippar man sakerna med personen, alltså blir sakerna viktiga anser jag.

• Anonym

I vissa fall så finns inget annat än en grav. Vi fick aldrig möjligheten att skämma bort vår dotter på jorden. hon dog innan livet ens hann börja trots att graviditeten var fullgången. vi har bara graven o vi pyntar där inför varje årstid. lämnar nya saker. tar bort gamla o fixar. precis som andra föräldrar gör när de byter kläder på barnet eller fixar i deras rum. Detta är vårt sätt att få rå om vår älskade dotter.

Svar på tråden grav