• Maddeliix

Ert bästa potatisgratäng recept?

Idag blir det potatisgratäng med kött men jag vill ha ett väldigt gott och lätt recept på potatisgratäng, annars brukar den ha en förmåga att bli så torr och trist men jag vill ha en riktigt krämig gratäng ..

Gärna med grädde i .. jag älskar grädde..

• Svar på tråden Ert bästa potatisgratäng recept?
  • delfinen80

jag har bara potatis och vitlök (salt och peppar oxå) sen massor med grädde.. Blir hur gott som helst...

• Rosana

Jag brukar skala och skiva potatis .

In med potatisen i en gryta (gärna teflon) tillsammans med mjölk och grädde. Till 11/2 kg potatis brukar jag höfta 3 dl grädde och 6 dl mjölk. Men det där avgör man själv.

Låt potatisen koka i gräddmjölken ca 10 minuter tills den mjuknar något.
    I med salt, peppar, lite riven muskot och pressad vitlök. Smaka av.

Smörj en gratängform och häll i potatisen. Strö över riven ost.

In i ugnen på 225 grader 25-30 minuter.

Den här gratängen brukar alltid bli krämig och lyckad. Allt kan förberedas i god tid innan det ska in i ugnen.

• delfinen80
    Rosana skrev 2009-11-01 14:58:07 följande:
    Jag brukar skala och skiva potatis . In med potatisen i en gryta (gärna teflon) tillsammans med mjölk och grädde. Till 11/2 kg potatis brukar jag höfta 3 dl grädde och 6 dl mjölk. Men det där avgör man själv. Låt potatisen koka i gräddmjölken ca 10 minuter tills den mjuknar något. I med salt, peppar, lite riven muskot och pressad vitlök. Smaka av. Smörj en gratängform och häll i potatisen. Strö över riven ost. In i ugnen på 225 grader 25-30 minuter. Den här gratängen brukar alltid bli krämig och lyckad. Allt kan förberedas i god tid innan det ska in i ugnen.
    Det lät gott.. Måste jag testa någon dag
  • Rosana
    delfinen80 skrev 2009-11-01 15:00:25 följande:
    Det lät gott.. Måste jag testa någon dag
    Ja, den blir alltid bra!
  • Freiya

eller så köper man den färdiga färska i affären som ligger i en påse. ser läskig ut men det e skitgod! så krämig och god så det finns inte. kommer inte ihåg märket, men det är 4 bokstäver i namnet. peta eller nåt sånt.

när jag gör egen så skivar jag potatis och lök och varvar det i en form med salt peppar och vitlök. sen på med matlagningsgrädde upp till ca 1/3 av gratängens höjd. den blir också jättegod.

• Fenomen a
    Rosana skrev 2009-11-01 14:58:07 följande:
    Jag brukar skala och skiva potatis .In med potatisen i en gryta (gärna teflon) tillsammans med mjölk och grädde. Till 11/2 kg potatis brukar jag höfta 3 dl grädde och 6 dl mjölk. Men det där avgör man själv.Låt potatisen koka i gräddmjölken ca 10 minuter tills den mjuknar något.I med salt, peppar, lite riven muskot och pressad vitlök. Smaka av.Smörj en gratängform och häll i potatisen. Strö över riven ost.In i ugnen på 225 grader 25-30 minuter.Den här gratängen brukar alltid bli krämig och lyckad. Allt kan förberedas i god tid innan det ska in i ugnen.
    brukar oxå göra så, blir toppen och alltid lyckat
  • Gurkan

Skala och skiva potatis och skala och skiva tunt gul lök, varva i en ugnsform och salta och peppra lite då och då. Värm mjölk och grädde (lika av varje) och smält ner vitlöksost (creme bonjour eller liknande) och häll över potatisen. Några klickar smör överst och så in i ugnen.

Gott att variera med:
    - Bitar av mozarellaost i samt pesto istället för vitlöksost
    - Stekt svamp
    - Kassler eller grillad kyckling (om man äter kött)

• Jenzzzan

Tycker det blir bäst om man kokar potatisen i mjölk och grädde först. Dessutom har jag konstaterat att det blir ännu bättre om man skivar potatisen i ganska tjocka skivor, ca 0,5-1 cm.
    Vitlök, timjan, salt och peppar får koka i en kvart tillsammans med potatisen och mjölk/grädde som bara precis ska täcka potatisen. Häll över i en form, strö över ost och kör in i ugnen på 200 grader i 20 minuter ungefär.
    Gjorde en sån gratäng i fredags och den blev verkligen krämig och jättegod.

• mion
    Freiya skrev 2009-11-01 15:03:02 följande:
    eller så köper man den färdiga färska i affären som ligger i en påse. ser läskig ut men det e skitgod! så krämig och god så det finns inte. kommer inte ihåg märket, men det är 4 bokstäver i namnet. peta eller nåt sånt.när jag gör egen så skivar jag potatis och lök och varvar det i en form med salt peppar och vitlök. sen på med matlagningsgrädde upp till ca 1/3 av gratängens höjd. den blir också jättegod.
    Den är sååååååååååååååååååå god =)
  • Stargirl

Potatis skivad tunt, lök skivad tunt, peppar och salt samt grädde och lite ost på toppen. Om du vill koka ur stärkelsen så koka allt med liten skvätt mjölk i en kastrull en stund. Häll sedan ner i formen och ha i några bitar med vitlök. Har man brådis så kan man skippa kokandet.

• HNA
    mion skrev 2009-11-01 15:15:11 följande:
    Den är sååååååååååååååååååå god =)
    japp, Peka heter den!
    Jag har aldrig fel, jag hade fel en gång, men det var fel....
Svar på tråden Ert bästa potatisgratäng recept?