Om man vill att ens barn skall bli reklammodell så är det bara att kontakta lämplig modellagentur där ni bor. Reklammodell kallas alla "vanliga" människor. Min farmor är med i en agentur, jag var det som barn, min överviktiga mamma osv. Vanliga människor som används i vanliga annonser och kataloger.
Tänk på att en seriös agentur ALDRIG tar betalt för att ert barn skall vara med. Om de är intresserade tar det ett enkelt kort, och sen är barnet med på en karta/affisch eller i nån katalog (numera kanske också på nätet, vet inte). Om någon vill boka ert barn för ett jobb går de genom agenturen som ringer er. Det går givetvis alltid att tacka nej. Man får en liten peng vilket kan vara trevligt att sätta in på barnets sparkonto!
I debatten huruvida det är bra för barnet eller inte kan jag bara av personlig erfarenhet säga att det är roligt, och när jag var liten betydde pengarna en dockvagn jag inte kunde få av mamma och pappa osv. Min lillebror gick även en hel del visningar som barn (från 3-8 års ålder kanske). Han tjänade ihop tillräckligt för att köpa en liten, liten båt som han tuffade runt i på somrarna! Det är en kul erfarenhet!
Lägg dock ingen press på barnet att bli "proffs" när de blir äldre. Då kan det kanske gå illa!