• Complement

Hur många timmar lägger ni högskolestuderande på plugg varje vecka?

Vi får hela tiden höra att vi måste lägga 40 timmar per vecka och jag ligger ganska nära, men känner mig ibland rätt ensam om det.

Då räknar jag det som 8 timmar per dag mån-fre, inkl föreläsningar och en timmes lunch.

Hur många timmar skulle ni skatta att ni lägger per vecka?

• Svar på tråden Hur många timmar lägger ni högskolestuderande på plugg varje vecka?
  • Majsansarne

Det beror väl på vad man pluggar och vilka delkurser man har? Jag har pluggat mer än 60 timmar vissa veckor, andra under 10 (särskilt under sk. "lov"). Det beror på. jag gissar på att det jämnar ut sig i slutändan till 40.

• Eisa

Svårt att säga men det är mindre än 40. Kanske 30.

• Laire

Jag läser på distans och det är lite upp och ner.

Då jag har innevecka: 45 timmar vanligtvis (plus att man har restid på 1,5 timme varje dag så man orkar inte plugga på kvällarna...)

Vanliga veckor: kring 30-35 timmar.

Veckor nära inlämning eller tenta: nära femtio timmar ibland.

Det bästa och värsta med studentlivet är ju att man ofta är väldigt fri att fördela tiden, men samtidigt är man aldrig ledig... Det är hemskt att fira jul och vänta på tentaresultat, känna att man måste läsa böcker etc.

Jag är ofta lite bekväm i början av en period och jobbar intensivare ju närmare deadline det är... Jag håller med om att det är varierande hur mycket tid folk lägger på sina studier, jag själv kämpar för att få bra betyg.

De som latar sig, festar upp tiden eller bara allmänt glider med klarar sig många gånger med ett nödrop (om de klarar sig) och man kan ju fråga sig hur bra de kommer bli i yrkeslivet sedan, om de verkligen tillgodogjort sig utbildningen...

• Kjell2

När jag läste på Teknisk Högskola var det nog ca 40 tim/vecka. Vissa 60 och vissa 20.

När jag läste FEK och JÖK på distans (heltid) var det betydligt mindre, snarare 10 timmar per vecka.

• Complement
    Kjell2 skrev 2009-11-02 08:20:00 följande:
    När jag läste på Teknisk Högskola var det nog ca 40 tim/vecka. Vissa 60 och vissa 20. När jag läste FEK och JÖK på distans (heltid) var det betydligt mindre, snarare 10 timmar per vecka.
    Skönt att höra då jag har JÖK nästa termin, lite nedtrappning då eventuellt.
  • vindil

10 h ungefär självstudier.
    Vid inlämningsuppgiften sist blev det kanske 5-6h/dag i två dagar, utöver dessa.

• Minimax

Jag pluggar under läsperioderna mellan 30-40 h/vecka. Under tentaperioderna och i samband med inlämningar blir det betydligt mer. Då sitter jag även på helger och kvällar.

• Bästamorsan

Eftersom det är heltidsstudier och man beräknar plugga måndag till fredag
    borde ju en medelsmart studerande kunna lägga sin studietid inklusive seminarier, föreläsningar och annat tex mellan mån-fre 8-17.
    Sen om man väljer att läsa vissa kvällar och helger så borde man ju kunna korta dagarna med lika mycket.

Sen om man är lite smartare än medel kan man få det gjort på kortare tid och om man är lite mindre smart kanske lite lägre tid =)

Så om man ska ha barnen på dagis tex blir det väl 40h/vecka + lunch + restid - kvälls/helsstudier. =)

• Tecken

Dandilion: Hur många timmar per vecka man lägger på studier har inget med smarthet att gör, utan snarare om man hittat en pluggstil som passar eller ej

En del kurser upplevde jag som lättare än andra och lade ner mindre tid på dem än 40h/v - andra kurser var rena "mardrömskurser" med mycket korvstoppning. Så då var det bara att stoppa korv mer än 40h/v

Svar på tråden Hur många timmar lägger ni högskolestuderande på plugg varje vecka?