• JA77

Hjärnskakning?

TheMother skrev 2009-11-01 23:36:04 följande:
    I mina öron låter det inte som någon större fara, så länge hon är pigg och som vanligt. Men ring 1177 för säkerhets skull, där brukar man få bra råd. När hon ska sova kan du väcka henne med jämna mellanrum och se att hon reagerar normalt, men om jag inte har helt fel så är det väl de första 6 timmarna som är kritiska?
    Nej, små blödningar i hjärnan kan sippra länge, det är först när blödningen ökar trycket i huvudet som man får symptom. Då är det mkt allvarligt.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 20:53:07 följande:
    det är inte så vanligt att man får microblödningar i skalen av ett vanligt fall ändå...
    Att det inte är vanligt är inte detsamma som att det inte sker! Man ska ha en oerhörd respekt för dessa blödningar (epidurala/subdurala).
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 20:59:18 följande:
    så du menar att alla ungar som fallit omkull ska in till akuten...?
    Om man har fallit och slagit i huvudet så ska man överväga det. ALLTID om barnet är frånvarande eller inte minns händelsen.

Jag är barnsjuksköterska, så jag har kunskap i ämnet.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 21:28:52 följande:
    jag jag är "bara" akut och anestesisjuksköterska...;) Vi tar _inte_ emot barn som bara fallit och som inte är påverkade om de inte varit avsvimmade. Ofast får man som råd att avvakta om barnet är piggt och leker som vanligt, att kolla om barnet är somnolent eller mår dåligt. Det har i TS fall gått 4-5 timmar från fallet och OM de åkt in direkt är det troliga att de varit på väg hem nu från akuten....
    Jag är anestesisjuksköt. också! :)
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 08:31:26 följande:
    Jaha :) Det handlar väl inte om det utan att alla fall som ungar gör inte behöver åka till akuten.. Men det borde du ju känna till då det jag säger om fritt intervall och att subduralhematom inte är så där vanligt alls hos barn. Eller menar du att ni på det sjukhus du jobbar tar emot alla barn ur den här gruppen? Då följer ni inte priomallara som 1177 har heller?
    Jag jobbar inte på akuten så jag kan inte svara för hur många föräldrar som söker dit med sina barn som slagit i huvudet.

Dock görs alltid en CT-undersökning vid minsta tvivel på frånvaro. Epiduralblödningar förekommer visst hos barn, men det är inte vanligt.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 10:14:04 följande:
    har inte alls sagt att inte epiduralblödningar inte förekommer på barn, klart det gör---( även om det dock är ovanligt) ännu mer ovanligt är subduralblödningar som du pratar om längre upp hos barn. Har jobbat med trauma i över 10 år och aldrig sett det faktiskt. Och visst gör man ct om man misstänker blödning, men efter ett vanligt fall som ts beskriver och den hon skriver om statusen på barnet så finns inte den misstanken. Man gör heller inte ct på alla barn som har hjärnskakning, utan man lägger in för observation då man vill undvika ct på små barn om det går. Jag kanske missuppfattade ditt inlägg ovan, men det lät som du ansåg att det var såpass allvaligt att man bör kolla upp alla fall eftersomdu rådde ts att söka akuten?
    Eftersom jag inte sett barnet kan vågar jag inte göra en bedömning, så jag talade generellt.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 10:39:02 följande:
    jag med:) Och generellt behöver inte barn som druttat omkull så, inte varit avsvimmade och leker efteråt åka in till akuten.
    Precis.
Svar på tråden Hjärnskakning?