• s0fie

hjälp jag ska skaffa häst ni hästkunniga se hit=)

jag ska skaffa häst nu när jag har flyttat till hus och har egen mark...=)men jag ska ha hästarna på lösdrift och vi tänkte bygga ett eget vindskydd någon som gjort det och vet vad det kostar ungefär??vi har en stor lada med höskulle eller blir det billigare att bygga två boxar inne i ladan?vad tror ni??tack=)

• Svar på tråden hjälp jag ska skaffa häst ni hästkunniga se hit=)
  • katzi

Det blir nog billigar och smidigare att bygga boxar i ladan.
    Men ....har du möjlighet att ha utgång direkt från ladugård till hage så kan ju ladugården fungera som lösdrift.
    Bara att skilja av önskade kvadrat-metrar och vipps så är en lösdroft gjord med bekvmligheter som tex uppbindningsplats, sadelkammare och kanske tom rinnande vatten :)

MVH

• s0fie

tack för svar=)tyvär så kan jag inte ha lösdriften från ladugården:( men vet du ungefär vad det kan kosta å bygga stall??tack igen=)

• Jempa L

Allt är beroende på om ni har eget material och ska bygga själva, eller om ni tex köper färdiga boxar som ska monteras av yrkessnickare...

Gå in på bukefalos.se. Där finns det mååånga sidor om stallbyggen. Tänk framförallt på att du ska få rätt mått på boxarna så att inte miljö o hälsa får komma med sina pekpinnar.

• s0fie

tack=)ja det vore ju inge kul om dom kom om man har byggt 10cm för lite=(

• cajsasmamma
    s0fie skrev 2009-11-11 22:28:02 följande:
    tack=)
    Om du har planritning eller liknade på lagårn så kan jag kanske ge några smarta tips och ideer.

Jobbat sen jag var 15 i stallar, så jag vet ungefär vad man ska tänka på för att ha ett lätt arbetat stall, och hur den ska vara säker mm för häst och människa..
  • s0fie

va snällt men tyvär har så har jag ingen ritning på ladan:(hur mkt kan det kosta tror du att bygga 2 boxar?

• cajsasmamma
    s0fie skrev 2009-11-11 22:36:46 följande:
    va snällt men tyvär har så har jag ingen ritning på ladan:(hur mkt kan det kosta tror du att bygga 2 boxar?
    Beror på vad du ska bygga stallet av, hur många väggar det kommer bli, måste taket höjas? måset det gjutas nytt golv.

Bättre att göra det rätt och riktigt direkt från början så man slipper ombyggnation om man få besök av länstyrelsen.

Hur stor är ladan?
Svar på tråden hjälp jag ska skaffa häst ni hästkunniga se hit=)