• I have a kid

någon som har Maxi cosi priori xp!!!

Hej undrar om der är någon som har maxi cosi priori xp??? 9-18 kg

JAg har köpte den stolen på blocket och trodde den skulle gå att ha båkåtvänd men icket!!!!!

så att då min dotter sitter i stolen och om bilen krockar

så om jag fattat det rätt så

kan hennes skalle lossna eller hon kan bryta nacken

känner mig väldigt besviken på mitt val av stol...

• Svar på tråden någon som har Maxi cosi priori xp!!!
  • Joico

Vad jag kan se är stolen enbart framåtvänd, ja. Du ska absolut inte använda stolen till din dotter. Barn ska åka bakåtvänt till minst 4års ålder, gärna längre.

Som du skriver i TS så kan barnet skadas mycket svårt vid framåtvänt åkande för tidigt. Barnet kan bryta nacken, få svåra skador, bli förlamad eller i värsta fall dö. Du bör skaffa en ny stol som är bakåtvänd!

Här kan du läsa på lite
    www.ntf.se/halland/default.asp
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

Och använd INTE stolen!

• I have a kid

Nej ska inte använda den,,,

får köra med baby skyddet 0-13 kg tills jag hittat en ny.

ärligt ! SÅ VISSTE JAG INTE varför jag ska ha henne båkåtvänd. Men jag ville endå ha en stol man kunde ha bakåt stod ingen info så trodde den gick å ha bakåt.

men av slump då jag skulle kolla på instruktionerna på internet så hittade jag länke som visade vad som kan hända då!!

känns ju dumt att sälja stolen men vi har inte plats för den!

• Joico

Jag läste i en annan tråd nyss att din dotter är 17 månader gammal. Även om hon får plats i babyskyddet så är det ingen bra lösning för ett så pass gammalt barn. En större bakåtvänd bilbarnstol är säkrare, så skynda att hitta en! Jag skulle nog undvika att åka bil till jag hittat en ny stol. Åk till en butik! Jag skulle rekommendera en Britax Hi-way

Sälj stolen, men var noga med att skriva i annonsen att den enbart är framåtvänd. Jag hittade inte så mycket information om stolen (tittade iofs inte så noga) men om stolens eget bälte inte går att ta loss, så är det inte är särskilt bra stol heller. Bilbarnstolar med eget bälte ska inte användas med det bältet framåtvänt då det ger stor påfrestning på nacken vid en krock.. Nog om det.

Se till att införskaffa en riktig bakåtvänd stol snarast!

I have a kid skrev 2009-11-02 01:53:03 följande:
    Nej ska inte använda den,,,får köra med baby skyddet 0-13 kg tills jag hittat en ny.ärligt ! SÅ VISSTE JAG INTE varför jag ska ha henne båkåtvänd. Men jag ville endå ha en stol man kunde ha bakåt stod ingen info så trodde den gick å ha bakåt.men av slump då jag skulle kolla på instruktionerna på internet så hittade jag länke som visade vad som kan hända då!!känns ju dumt att sälja stolen men vi har inte plats för den!
  • I have a kid
    Joico skrev 2009-11-02 01:55:44 följande:
    Jag läste i en annan tråd nyss att din dotter är 17 månader gammal. Även om hon får plats i babyskyddet så är det ingen bra lösning för ett så pass gammalt barn. En större bakåtvänd bilbarnstol är säkrare, så skynda att hitta en! Jag skulle nog undvika att åka bil till jag hittat en ny stol. Åk till en butik! Jag skulle rekommendera en Britax Hi-waySälj stolen, men var noga med att skriva i annonsen att den enbart är framåtvänd. Jag hittade inte så mycket information om stolen (tittade iofs inte så noga) men om stolens eget bälte inte går att ta loss, så är det inte är särskilt bra stol heller. Bilbarnstolar med eget bälte ska inte användas med det bältet framåtvänt då det ger stor påfrestning på nacken vid en krock.. Nog om det. Se till att införskaffa en riktig bakåtvänd stol snarast! I have a kid skrev 2009-11-02 01:53:03 följande:
    varför funkar inte baby skyddet ??? brio säger att den är upp till 13 kg hon väger 10 kg och når inte kanten med huvudet

vi har inte själv bil så hon åker inte offta vi kommer inte köpa en ny stol alldeles för dyrt
  • Joico

Det funkar, men är inte optimalt för ett så stort barn. Babyskyddet har en mer lutande vinkel, mindre bälten samt mindre bälteslås (alltså anpassat för en bebis). En mer upprätt vinkel (som en bakåtvänd bilbarnstol) är bättre för nacken om man krockar. Bilbarnstolar är också stabilare och kraftigare. Men en bebis ska alltid sitta första tiden i ett babyskydd.
    Det rekommenderas att man byter till bilbarnstol så fort bebisen kan sitta.

Kanske är Britax Two-way bättre då? Den är något billigare. Godkänd till 25kg bakåtvänd och har lång rygg, vilket betyder att barnet kan åka bakåtvänt länge.

I have a kid skrev 2009-11-02 02:03:53 följande:
    varför funkar inte baby skyddet ??? brio säger att den är upp till 13 kg hon väger 10 kg och når inte kanten med huvudet vi har inte själv bil så hon åker inte offta vi kommer inte köpa en ny stol alldeles för dyrt
  • I have a kid
    Joico skrev 2009-11-02 02:11:37 följande:
    Det funkar, men är inte optimalt för ett så stort barn. Babyskyddet har en mer lutande vinkel, mindre bälten samt mindre bälteslås (alltså anpassat för en bebis). En mer upprätt vinkel (som en bakåtvänd bilbarnstol) är bättre för nacken om man krockar. Bilbarnstolar är också stabilare och kraftigare. Men en bebis ska alltid sitta första tiden i ett babyskydd.Det rekommenderas att man byter till bilbarnstol så fort bebisen kan sitta.Kanske är Britax Two-way bättre då? Den är något billigare. Godkänd till 25kg bakåtvänd och har lång rygg, vilket betyder att barnet kan åka bakåtvänt länge.I have a kid skrev 2009-11-02 02:03:53 följande:
    men kan du hjälpa mig hitta ngn webbutik?? ska imorn bort med dottern i bil så vilken stol ska jag ta max cosi eller babyskyddet ?

bor i norrland så finns bara barnens hus här...
  • Joico

Babyskyddet, helt klart. Hon ska absolut inte sitta framåtvänd. Så länge huvudet inte sticker ovanför ALLS och viktgränsen inte är överksriden, så är det inte rent farligt men inte optimalt. Men bättre än en framåtvänd stol!

Barnens hus duger väl utmärkt? Om du ska handla via webshop så tillkommer nog en frakt som gör att det blir ännu dyrare.
    Men bl.a här så finns Britax Hi-way www.littlekidscorner.se/sv/article/85/britax_hi_way_0_25_kg_finns_i_flera_farger
    Här finns den på REA, kasnke kan dom tänka sig att skicka den (men som sagt, då tillkommer frakten och då kostar det nog lika mycket som på Barnens hus ändå) www.blocket.se/vastmanland/Nya_Hi_Way_spara_500___24396373.htm&w=2

I have a kid skrev 2009-11-02 02:19:08 följande:
    men kan du hjälpa mig hitta ngn webbutik?? ska imorn bort med dottern i bil så vilken stol ska jag ta max cosi eller babyskyddet ?bor i norrland så finns bara barnens hus här...
  • I have a kid
    Joico skrev 2009-11-02 02:27:08 följande:
    Babyskyddet, helt klart. Hon ska absolut inte sitta framåtvänd. Så länge huvudet inte sticker ovanför ALLS och viktgränsen inte är överksriden, så är det inte rent farligt men inte optimalt. Men bättre än en framåtvänd stol!Barnens hus duger väl utmärkt? Om du ska handla via webshop så tillkommer nog en frakt som gör att det blir ännu dyrare. Men bl.a här så finns Britax Hi-way www.littlekidscorner.se/sv/article/85/britax_...Här finns den på REA, kasnke kan dom tänka sig att skicka den (men som sagt, då tillkommer frakten och då kostar det nog lika mycket som på Barnens hus ändå) www.blocket.se/vastmanland/Nya_Hi_Way_spara_5...I have a kid skrev 2009-11-02 02:19:08 följande:
    hittat en bilstol ny
    www.nania.com
    franskt märke
  • cicci85
    I have a kid skrev 2009-11-02 02:57:35 följande:
    hittat en bilstol ny www.nania.com franskt märke
    Är du helt säker på att den är bakåtvänd då??
    Som sagt så ska barnen sitta bakåtvända tills de är 4-5 år så köp en stol som är godkänd till 25 kg.
    Det bästa är ju att köpa på en affär, så kan du få hjälp med monteringen.
    Eller om du känner någon som ahr en bakåtvänd stol att sälja.
    Men använd babyskyddet tills du har köpt en bakåtvänd stol. De rekommenderas ju egentligen bara tills barnet kan sitta själv, vid 9 mån bör man ha bytt...

Jag skulle inte kunna sälja vidare en stol som va godkänd framåt 9-18 kg, skulle slänga den.
  • Joico

De flesta stolar som inte är svenska är inte godkända för bakåtvänt åkande, iaf inte särskilt länge. Den där stolen är INTE bakåtvänd heller!

Varför inte bara åka till Barnens hus och få en korrekt stol och dessutom hjälp med montering, så er dotter åker säkert?!

• Joico

De flesta stolar som inte är svenska är inte godkända för bakåtvänt åkande, iaf inte särskilt länge. På den sidan fanns en bilstol som var bakåtvänd endast till 10kg! Alltså inget alternativ!

Varför inte bara åka till Barnens hus och få en korrekt stol och dessutom hjälp med montering, så er dotter åker säkert?!

• I have a kid
    Joico skrev 2009-11-02 11:14:42 följande:
    De flesta stolar som inte är svenska är inte godkända för bakåtvänt åkande, iaf inte särskilt länge. På den sidan fanns en bilstol som var bakåtvänd endast till 10kg! Alltså inget alternativ!Varför inte bara åka till Barnens hus och få en korrekt stol och dessutom hjälp med montering, så er dotter åker säkert?! I have a kid skrev 2009-11-02 02:57:35 följande:
    för att vi inte har bil!
  • thecarseatlady

Jättebra att du inte ska använda Priorin! Själv skulle jag inte ha samvete att sälja den heller, för då skulle jag aldrig sluta tänka på det stackars barnet som ska använda den... :o(

Nanias stolar är värdelösa, så glöm dem! De har inte en enda bilstol som kan användas bakåtvänd länge, och du behöver en bilstol som är godkänd till minst 18kg, men helst 25.

Sätt nu dottern i babyskyddet och åk till Barnens hus så fort du kan. Där ska du titta på både Britax Two-way och Britax Hi-way, för de är båda lätta att montera och flytta och passar i så gott som alla bilar. Båda är även godkända till 25kg.

Lycka till!

• Joico

Ta bussen, låna en bil eller be om skjuts

I have a kid skrev 2009-11-02 21:44:18 följande:
    för att vi inte har bil!
Svar på tråden någon som har Maxi cosi priori xp!!!