Ni som går på Ur & Skur
Vad har era barn på sig en dag som denna ?
= spöregn hela dagen och ca 5 + mitt på dagen
Vad har era barn på sig en dag som denna ?
= spöregn hela dagen och ca 5 + mitt på dagen
Svarar som förskollärare, (gjorde min 8v. praktik på Ur och skur)
Barnen på den förskolan gick i vanliga innekläder, fleecekläder och ett vanligt regnställ eller funktionsytterplagg av goretex el. liknande. En tunn mössa under sydväst hade några, andra drog på sig kapuschongen till jackan utanpå toppluvan. På fötterna ullsockar (Ullfrotté) och stövlar el Goretex skor.
(svara som förskollärare, arbetar på en uteförskola i malmö, vi är ute 9-17).
jag håller med föregåeende talare MEN blåser det och det är 5+ är det automatiskt 10 grader mindre.
vinden (är nere i alla fall) är isande kall.
våra barn har: overall (gärna reima tek eller liknande, helst inte didriksson, om jag får bestämma), vanliga kläder undertill, eventuellt fleece tröja och byxor (om vinden skulle ta i dvs) och fodrade gummistövlar. och så självklart 2 mössor och 4-5 vantar (eller 1 par regnvantar) så man kan byta ofta.
Tack för svar.
Tog med en massa olika till dagis imorse för visste inte vad jag skulle ta i denna mellanperiod där det inte är så kallt men regnigt & blåsigt ( bor i Skåne)
När jag hämtade på em hörde jag fröknarna pratade med flera andra föräldar om barn som hade frusit under dagen så det är nog inte helt lätt det där.
Vår tjej hade inte frusit men jag hade missat det där med regnvantar så de ska införskaffas snarast.
( vår dagis är oxå ute 9-17 men äter inne, och de mindre vilar även inne)
Min son har ullunderställ, fleeceunderställ, ullstrumpor, yllesockor, skalbyxor, skaljacka, allvädersstövlar från vincent, tunnare mössa fast inte tunnaste, fingervantar (vintervantar i väskan och galonisar med). Snart dags för vinteroverall, reima, men inte riktigt än, och vinterkängor
Trevligt att barn är ute och tråden passar mig perfekt för mitt barn har just börjat på förskola, vilket är en ny upplevelse i vår familj. Men detta låter mycket dyrt och komplicerat som ni berättar... Reimaoveraller, ullunderställ, fleeceunderställ, olika sorters skor, 4-5 par vantar, olika mössor, m.m. Har precis själv barn som börjat på förskola och står här och inser att vi hade köpt massor av kläder till förskolestarten som nu känns fel och otillräckliga. Och sedan måste man kanske ha en egen uppsättning tex regnkläder hemma och en extra uppsättning overall eftersom vi bor i flerfamiljshus och inte alltid kan tvätta just när overallen blivit totalt genomblöt av lera. Men undrar, har verkligen alla föräldrar råd att köpa all denna utrustning. Kan förstå det om man har valt Ur och Skur förskola men det skulle aldrig fungera där jag själv arbetar som pedagog (förvisso lite äldre barn men där har man alltid samma ytterplagg samma mössa samt vantar- inget mer.). Får jag fråga hur mycket pengar man som förälder får räkna med att lägga ut per barn i bara olika uppsättningar vinterkläder? Och sedan undrar jag orkar verkligen personalen själv med att leta bland alla barnens hyllor efter alla olika sorters kläder för olika väder bland kanske 20 barn som går ut ett par gånger om dagen?
Jag är en sån som undrar varför i hela friden man skulle sätta ens barn att vara ute hela dagar... Nåja- tänkte fråga bara hur man gör vid barnens toalettbesök på Ur o Skur? Bajsa under en gran och bli blöt i byxorna?