• nallemaja

Ni som går på Ur & Skur

Vad har era barn på sig en dag som denna ?
    = spöregn hela dagen och ca 5 + mitt på dagen

• Svar på tråden Ni som går på Ur & Skur
  • UmeåElin

Svarar som förskollärare, (gjorde min 8v. praktik på Ur och skur)

Barnen på den förskolan gick i vanliga innekläder, fleecekläder och ett vanligt regnställ eller funktionsytterplagg av goretex el. liknande. En tunn mössa under sydväst hade några, andra drog på sig kapuschongen till jackan utanpå toppluvan. På fötterna ullsockar (Ullfrotté) och stövlar el Goretex skor.

• teec

(svara som förskollärare, arbetar på en uteförskola i malmö, vi är ute 9-17).

jag håller med föregåeende talare MEN blåser det och det är 5+ är det automatiskt 10 grader mindre.
    vinden (är nere i alla fall) är isande kall.

våra barn har: overall (gärna reima tek eller liknande, helst inte didriksson, om jag får bestämma), vanliga kläder undertill, eventuellt fleece tröja och byxor (om vinden skulle ta i dvs) och fodrade gummistövlar. och så självklart 2 mössor och 4-5 vantar (eller 1 par regnvantar) så man kan byta ofta.

• nallemaja

Tack för svar.
    Tog med en massa olika till dagis imorse för visste inte vad jag skulle ta i denna mellanperiod där det inte är så kallt men regnigt & blåsigt ( bor i Skåne)

När jag hämtade på em hörde jag fröknarna pratade med flera andra föräldar om barn som hade frusit under dagen så det är nog inte helt lätt det där.
    Vår tjej hade inte frusit men jag hade missat det där med regnvantar så de ska införskaffas snarast.

( vår dagis är oxå ute 9-17 men äter inne, och de mindre vilar även inne)

• StaffenAssar

Min son har ullunderställ, fleeceunderställ, ullstrumpor, yllesockor, skalbyxor, skaljacka, allvädersstövlar från vincent, tunnare mössa fast inte tunnaste, fingervantar (vintervantar i väskan och galonisar med). Snart dags för vinteroverall, reima, men inte riktigt än, och vinterkängor

• cajane

Trevligt att barn är ute och tråden passar mig perfekt för mitt barn har just börjat på förskola, vilket är en ny upplevelse i vår familj. Men detta låter mycket dyrt och komplicerat som ni berättar... Reimaoveraller, ullunderställ, fleeceunderställ, olika sorters skor, 4-5 par vantar, olika mössor, m.m. Har precis själv barn som börjat på förskola och står här och inser att vi hade köpt massor av kläder till förskolestarten som nu känns fel och otillräckliga. Och sedan måste man kanske ha en egen uppsättning tex regnkläder hemma och en extra uppsättning overall eftersom vi bor i flerfamiljshus och inte alltid kan tvätta just när overallen blivit totalt genomblöt av lera. Men undrar, har verkligen alla föräldrar råd att köpa all denna utrustning. Kan förstå det om man har valt Ur och Skur förskola men det skulle aldrig fungera där jag själv arbetar som pedagog (förvisso lite äldre barn men där har man alltid samma ytterplagg samma mössa samt vantar- inget mer.). Får jag fråga hur mycket pengar man som förälder får räkna med att lägga ut per barn i bara olika uppsättningar vinterkläder? Och sedan undrar jag orkar verkligen personalen själv med att leta bland alla barnens hyllor efter alla olika sorters kläder för olika väder bland kanske 20 barn som går ut ett par gånger om dagen?

• aprilsill
    teec skrev 2009-11-02 19:38:42 följande:
    (svara som förskollärare, arbetar på en uteförskola i malmö, vi är ute 9-17).jag håller med föregåeende talare MEN blåser det och det är 5+ är det automatiskt 10 grader mindre. vinden (är nere i alla fall) är isande kall. våra barn har: overall (gärna reima tek eller liknande, helst inte didriksson, om jag får bestämma), vanliga kläder undertill, eventuellt fleece tröja och byxor (om vinden skulle ta i dvs) och fodrade gummistövlar. och så självklart 2 mössor och 4-5 vantar (eller 1 par regnvantar) så man kan byta ofta.
    Varför inte didriksson?
  • StaffenAssar
    cajane skrev 2009-11-08 08:45:01 följande:
    Trevligt att barn är ute och tråden passar mig perfekt för mitt barn har just börjat på förskola, vilket är en ny upplevelse i vår familj. Men detta låter mycket dyrt och komplicerat som ni berättar... Reimaoveraller, ullunderställ, fleeceunderställ, olika sorters skor, 4-5 par vantar, olika mössor, m.m. Har precis själv barn som börjat på förskola och står här och inser att vi hade köpt massor av kläder till förskolestarten som nu känns fel och otillräckliga. Och sedan måste man kanske ha en egen uppsättning tex regnkläder hemma och en extra uppsättning overall eftersom vi bor i flerfamiljshus och inte alltid kan tvätta just när overallen blivit totalt genomblöt av lera. Men undrar, har verkligen alla föräldrar råd att köpa all denna utrustning. Kan förstå det om man har valt Ur och Skur förskola men det skulle aldrig fungera där jag själv arbetar som pedagog (förvisso lite äldre barn men där har man alltid samma ytterplagg samma mössa samt vantar- inget mer.). Får jag fråga hur mycket pengar man som förälder får räkna med att lägga ut per barn i bara olika uppsättningar vinterkläder? Och sedan undrar jag orkar verkligen personalen själv med att leta bland alla barnens hyllor efter alla olika sorters kläder för olika väder bland kanske 20 barn som går ut ett par gånger om dagen?
    För det första så är de ju ute nästan hela dagen så det blir oftast bara en avklädning och en påklädning, när de ska in och äta på vintern, på sommar/vår/höst äter de ute. Detta att personalen måste leta på hyllorna för att klä barnen rätt efter väder stämmer inte riktigt eftersom barnen är påklädda när de lämnas plus att de har regnkläder, extrakläder och ev tjockare/tunnare vantar i sin väska som föräldrarna packar varje dag. Sedan är de på min sons förskola inte så många barn, 4 heltidstjänster, 1 deltid och 1 kock på 24 barn i blandade åldrar. Ang vinterkläder har min son i år en overall och ett set vinterjacka + byxor, två uppsättningar ullunderställ + strumpor, två uppsättningar fleeceunderställ + sockor, 2 par vintervantar, en väpnarluva i ull och diverse mössor, men de många mössorna är mest för att jag tycker att det är kul att kunna variera. När man väljer Ur o Skur så måste man vara medveten om att ytterkläderna blir lite dyrare, men jag köper mycket på rea, tradera och blocket, och då blir det inte så farligt. Sedan sliter inte barnet på sina "vanliga" kläder alls på samma sätt, så där kan man nog spara in pengar om man vill det. Tyvärr är jag väldigt förtjust i att shoppa barnkläder, så det stämmer inte på mig. Sedan säljer jag de urvuxna kläderna också, och det drar in en hel del, nu under hösten har jag fått in drygt 5000 kr på mina 2 söners urvuxna vinterkläder, och detta var ändå relativt små stl... Så det har bekostat hela deras vintergarderob i år. Men då köpte jag tex reimaoverallen på rea i januari och didriksson vintersetet med 50% rabatt i en affär som skulle upphöra, samt att jag fyndade en ny skaloverall på tradera för 250 kr. Vi har också just nu 15% rabatt på en internetbutik som säljer funktionsplagg av olika märken
  • frux

Jag är en sån som undrar varför i hela friden man skulle sätta ens barn att vara ute hela dagar... Nåja- tänkte fråga bara hur man gör vid barnens toalettbesök på Ur o Skur? Bajsa under en gran och bli blöt i byxorna?

• StaffenAssar
    frux skrev 2009-11-08 10:18:17 följande:
    Jag är en sån som undrar varför i hela friden man skulle sätta ens barn att vara ute hela dagar... Nåja- tänkte fråga bara hur man gör vid barnens toalettbesök på Ur o Skur? Bajsa under en gran och bli blöt i byxorna?
    På medhavd potta, bajsa under en gran vore väl inte så trevligt för andra i skogen. Varför skulle de bli blöta om byxorna? De har ju byxor som tål att bli blöta... Du kan ju inte ha ett barn i skogen hela dagen med bara mjukisbyxor på sig...
    Om man inte gillar att vara ute själv så är ju Ur o Skur inget man bör sätta sina barn i
    Vi som gillar att vara ute i skog och mark, och bara UTE helt enkelt sätter gärna våra barn på Ur o Skur. Dessutom har ju Ur o Skur en egen pedagogik som handlar om att lära i och av naturen som nyligen fick nordiska rådets stora pedagogikpris, det kan ju också vara en anledning att välja Ur o Skur. Ur o Skur handlar ju inte om att vara ute på gården hela dagen direkt... På vintern åker de skridskor på IP hela dagarna tre dagar i veckan, och resten av året är de i skogen tre dagar i veckan. Men som sagt, om man inte tål regn själv så gör väl antagligen inte ens barn det heller
  • teec
    aprilsill skrev 2009-11-08 08:49:30 följande:
    Varför inte didriksson?
    snygga overaller men:

- bandet som ska vara under skon går slits lätt sönder och snö fastnar.
    - dragkedjan måste vara helt uppe annars klarar den inte att hålla tyngden. visst hjälper det om man knäpper näst översta knappen men i det stora hela är dragkedjan svag.
  • nallemaja
    StaffenAssar skrev 2009-11-08 10:32:05 följande:
    På medhavd potta, bajsa under en gran vore väl inte så trevligt för andra i skogen. Varför skulle de bli blöta om byxorna? De har ju byxor som tål att bli blöta... Du kan ju inte ha ett barn i skogen hela dagen med bara mjukisbyxor på sig... Om man inte gillar att vara ute själv så är ju Ur o Skur inget man bör sätta sina barn i Vi som gillar att vara ute i skog och mark, och bara UTE helt enkelt sätter gärna våra barn på Ur o Skur. Dessutom har ju Ur o Skur en egen pedagogik som handlar om att lära i och av naturen som nyligen fick nordiska rådets stora pedagogikpris, det kan ju också vara en anledning att välja Ur o Skur. Ur o Skur handlar ju inte om att vara ute på gården hela dagen direkt... På vintern åker de skridskor på IP hela dagarna tre dagar i veckan, och resten av året är de i skogen tre dagar i veckan. Men som sagt, om man inte tål regn själv så gör väl antagligen inte ens barn det heller
    Det där tycker jag är en viktigt grej att komma ihåg när man läser olika trådar om att vara ute eller mycket på dagis. Vi bytade dagis pga detta och på första dagiset kunde de inte förstå varför " men vi är ju oxå ute mycket". Ja på gården. Där personalen står i klungor och huttrar medan barnen roar sig själva i sandlådan. Detta dagiset som vi går på nu är något helt annat, där den pedagogiska biten är förlagd till naturen. Lite som "mulle" om det fortfarande finns.

Sen håller jag inte alls med om att man väljer utedagis för att man själv gillar att vara ute. Eftersom jag vet att min tjej får hela den biten på dagis kan vi med gott samvete på em ligga i soffan och mysa, läsa saga & käka popcorn ha ha ha

Att vår tjej är frisk ( inga vab-dagar hittills i år) kan jag inte bevisa beror på att vara ute mycket men jag tror det i alla fall

Enda nackdelen med utedagis är väl att vi inte får hem så mycket teckningar och annat pyssel än vissa andra men det känns helt ok:)
  • StaffenAssar
    nallemaja skrev 2009-11-08 21:06:41 följande:
    Det där tycker jag är en viktigt grej att komma ihåg när man läser olika trådar om att vara ute eller mycket på dagis. Vi bytade dagis pga detta och på första dagiset kunde de inte förstå varför " men vi är ju oxå ute mycket". Ja på gården. Där personalen står i klungor och huttrar medan barnen roar sig själva i sandlådan. Detta dagiset som vi går på nu är något helt annat, där den pedagogiska biten är förlagd till naturen. Lite som "mulle" om det fortfarande finns.Sen håller jag inte alls med om att man väljer utedagis för att man själv gillar att vara ute. Eftersom jag vet att min tjej får hela den biten på dagis kan vi med gott samvete på em ligga i soffan och mysa, läsa saga & käka popcorn ha ha haAtt vår tjej är frisk ( inga vab-dagar hittills i år) kan jag inte bevisa beror på att vara ute mycket men jag tror det i alla fallEnda nackdelen med utedagis är väl att vi inte får hem så mycket teckningar och annat pyssel än vissa andra men det känns helt ok:)
    Mulle finns ju kvar i allra högsta grad, och om din dotter går på ett Ur o Skur dagis så ska de äldsta barne ha mulle, de yngsta knopp och mellanbarnen knytte 1 gg/vecka. Det är en del av Ur o Skur-pedagogiken, så jag hoppas verkligen att de har de på din dotters dagis

Förstår hur du menar med att barnen får "sitt" av uteverksamhet nu när du säger det
Svar på tråden Ni som går på Ur & Skur