• FamBroberg

Jag spyr snart på denna AP-hysteri!

Att det finns olika uppfostrings/anknytningsmetoder förstår jag, och det tycker jag är jättebra, och jag anser INTE att AP-metoden (livstilen eller vad man nu vill kalla det) är någonting negativt, men jag kräks på denna hysteri och alla dessa pekpinnar.

Nu är det på tapeten med AP, då ska ALLA följa det, gör man inte det eller är man skeptiskt mot någonting så är man en hemsk mamma, en korkad person och en självisk människa. Man kan absolut ingenting om barn, och man bryr sig ju uppenbarligen inte om sitt barn, hur h*n mår och man skiter ju fullständigt i om barnet är lyckligt, tryggt m.m.

Så länge man inte tillför skada eller trycker ner sitt barn, så anser jag att man får göra på vilket sätt man vill, för de allra flesta har förutsättningarna att bli bra föräldrar, oavsett om de väljer att läsa sönder sidorna i böcker av Jesper Juul, leva efter AP eller bara ta en dag i taget och gå på magkänsla.

Men det är bara hos AP-inspirerade föräldrar man stöter på denna hets.

• Svar på tråden Jag spyr snart på denna AP-hysteri!
  • Sencha

Det finns väl "hetsare" inom alla "grupper" av föräldrar? AW-föräldrar brukar kunna vara väldigt hetsiga.
    Men inom alla "grupper" finns det också gott om föräldrar som inte över huvud taget lägger sig i hur andra gör.

0401 & 0807
  • Flickan och kråkan

Det roliga är att jag mer eller mindre bara mött AP överhuvudtaget här på FL.....och sjalbarn så klart. I verkliga livet är vår familj som valt att skippa vagn, samsova med två barn etc. rätt udda. Det gör oss inte bättre eller sämre än någon annan, bara vårt sätt att vara föräldrar, men udda är vi om man tittar på majoriteten. För ett tag sedan stötte jag på en annan mamma som bar i sjal på sta´n. Det var en verklig tjoho-upplevelse. Har tidigare inte hänt.....äldsta barnet börjar närma sig två år. Så jag vet inte hur hysteriskt det faktiskt är....

Men visst finns det galenpannor i alla läger så att säga . Tycker att det bara är positivt om AP diskuteras av fler - oavsett om man gillar det eller inte. Pedagogiska frågor diskuteras alldeles för lite.....absolut även i vårt hem. Man har liksom mycket med bara vardagen att man kör på....som man "alltid" gjort och som en föräldrar gjort etc. etc.

Vi skulle få ett bättre samhälle om grundläggande värderingar var uppe på samtalstapeten oftare!

• FamBroberg

Absolut, och jag är inte emot AP i sig, utan jag är emot att man automatiskt slutat bry sig om sitt barn, för att man inte ammar, eller har barnvakt m.m.
    Och absolut finns det "galningar" inom allt, men det är bara inom AP som jag har stött på dessa. Andra har annars kunnat säga något i stil med: "Ja, jag kör ju AW-metoden och där säger man att..."

Men med en AP-Anhängare verkar man ju knappt kunna diskutera. Det kanske är superfördömande av mig att skriv adetta, men tyvärr är fallet så att 100% av de som jag har talat med har betett sig extremt illa och sett ner på de som inte följer samma ideologi lika slaviskt. Och det tycker jag är synd.

• Flickan och kråkan
    FamBroberg skrev 2009-11-02 12:36:32 följande:
    Absolut, och jag är inte emot AP i sig, utan jag är emot att man automatiskt slutat bry sig om sitt barn, för att man inte ammar, eller har barnvakt m.m. Och absolut finns det "galningar" inom allt, men det är bara inom AP som jag har stött på dessa. Andra har annars kunnat säga något i stil med: "Ja, jag kör ju AW-metoden och där säger man att..." Men med en AP-Anhängare verkar man ju knappt kunna diskutera. Det kanske är superfördömande av mig att skriv adetta, men tyvärr är fallet så att 100% av de som jag har talat med har betett sig extremt illa och sett ner på de som inte följer samma ideologi lika slaviskt. Och det tycker jag är synd.
    Det är ju ledsamt att du fått den upplevelsen . Jag har fått samma upplevelse av vissa AW-anhängare. Jag kväver mina barn, låter dem inte utvecklas eftersom jag knyter fast de stackars plågade liven i ett tygstycke så att de knappt kan andas eller röra sig, berövar pappan all samvaro med sitt barn, för att inte tala om vilken barnaplågare jag är som samsover = riskerar deras liv och i bästa fall enbart ger dem sömnstörningar för livet. I grövre ordalag.

Som sagt. Galenpannor finns verkligen inom alla läger och AP är inte mer befolkade av dem än andra
  • 7Illyl1
    Flickan och kråkan skrev 2009-11-02 12:55:36 följande:
    Som sagt. Galenpannor finns verkligen inom alla läger och AP är inte mer befolkade av dem än andra
    Men just på FL har jag också sett en tendens till överdriven entusiasm, på ett sätt som jag inte sett någon motsvarighet till hs folk som hitta ljuset och vägen i något annat förhållningssätt.

Jag tycker att AP är väldigt vettigt, på många sätt.
    Tycker det finns många ap-utövare på FL som verkar jättevettiga också, såklart. Ap är ingen homogen grupp.
    Men AP på FL är lite special, och jag har ungefär samma upplevelser som Fam Broberg.
  • 071001

Håller med till viss del ts. Gör som ni vill, men kom inte och säg att vi som har barnvakt ibland gör fel. Typ

• Lisbon
    Sencha skrev 2009-11-02 10:21:17 följande:
    Det finns väl "hetsare" inom alla "grupper" av föräldrar? AW-föräldrar brukar kunna vara väldigt hetsiga.Men inom alla "grupper" finns det också gott om föräldrar som inte över huvud taget lägger sig i hur andra gör.
    jag håller nog inte med. AW föräldrar de sista året vågar knappt andas på detta forum eftersom de blir kallade barnmisshandlare.
    Och det är väl främst AP förespråkarna som ligger bakom denna hets mot AW?

Det var längesedan nu jag läste ett inlägg från en AP förälder som INTE innehöll en väldigt hårt dömande attityd.
  • Flickan och kråkan
    7Illyl1 skrev 2009-11-02 13:11:41 följande:
    Men just på FL har jag också sett en tendens till överdriven entusiasm, på ett sätt som jag inte sett någon motsvarighet till hs folk som hitta ljuset och vägen i något annat förhållningssätt. Jag tycker att AP är väldigt vettigt, på många sätt. Tycker det finns många ap-utövare på FL som verkar jättevettiga också, såklart. Ap är ingen homogen grupp. Men AP på FL är lite special, och jag har ungefär samma upplevelser som Fam Broberg.
    För mig är inte AP = FL

AP är ett förhållningssätt människor emellan som vi alla skulle må bra av om det fanns lite mer av i samhället
  • majess
    Flickan och kråkan skrev 2009-11-02 13:37:40 följande:
    För mig är inte AP = FLAP är ett förhållningssätt människor emellan som vi alla skulle må bra av om det fanns lite mer av i samhället
    7Illyl1 skrev 2009-11-02 13:11:41 följande:
    Men just på FL har jag också sett en tendens till överdriven entusiasm, på ett sätt som jag inte sett någon motsvarighet till hs folk som hitta ljuset och vägen i något annat förhållningssätt.Jag tycker att AP är väldigt vettigt, på många sätt.Tycker det finns många ap-utövare på FL som verkar jättevettiga också, såklart. Ap är ingen homogen grupp. Men AP på FL är lite special, och jag har ungefär samma upplevelser som Fam Broberg.
    samma här!! Det är verkligen lite "sekt" lukt över det hela,gör som vi annars......
    så länge alla gör det som passar dem o deras bäbis /barn bäst så är väl allt som det ska???
  • Flickan och kråkan
    majess skrev 2009-11-02 13:44:19 följande:
    så länge alla gör det som passar dem o deras bäbis /barn bäst så är väl allt som det ska???
    Fast jag tror inte på det resonemanget = "Jag är förälder alltså gör jag alltid vad som är bäst för mitt/mina barn". Farligt resonemang till och med.....

Nej, man bemöter inte varje barn likadant, eftersom barn är olika, det är också det som är AP. AP är inte en samling paragrafer av typen "så här ska du göra". Att överhuvudtaget säga: "Gör som jag annars..." är väldigt o-AP . Däremot tror de flesta som gillar AP att det finns någon gnutta sanning i anknytningsteori . Den senaste forskningen inom pedagogik stödjer ju också detta exempelvis.
Svar på tråden Jag spyr snart på denna AP-hysteri!