• grata

Unionens inkomstförsäkring

Hej!

Är det någon som i praktiken vet hur Unionens inkomstförsäkring fungerar? Står en sak på Unionens hemsida och jag får andra svar från deras försäkringsexperter, så jag skulle vilja ha lite information från någon som faktiskt har/har haft den. Hur mycket är det man får ut av den lön man hade innan man blev arbetslös, är det upp till 80% av bruttolönen eller nettolönen?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, börjar bli lite nervös...

• Svar på tråden Unionens inkomstförsäkring
  • Birgitta2

Unionens inkomstförsäkring täcker hela din lön. Du får vid arbetslöshet 80% av denna lön. Men om du inte har inkomstförsäkring så får du 80% av 18.700 kr även om din lön varit typ 35 000 kr.

• Birgitta2
    grata skrev 2009-11-02 10:50:03 följande:
    Det är alltså på bruttolönen man räknar?
    Man räknar ALLTID bruttolön när man pratar löner. Du får 80% av din lön. Sen dras skatt på det.
  • grata

Anledningen till att jag frågar är att det står så här på Unionens hemsida:

? I exemplet ovan beräknas ersättningen från inkomstförsäkringen enligt principen att täcka upp till 80% av tidigare inkomst efter skatt.? från Unionens hemsida.

? Inkomstförsäkringen ser till att du sammanlagt får 80 procent av tidigare inkomst efter skatt.? ur Frågor och svar om inkomstförsäkringen på Unionens hemsida.

Annars vet jag också att det är brutto man alltid räknar på.

• Stormorsan

Nej i Unionens försäkring räknar de på netto. Den fyller alltså upp så att det totalt blir 80 % av tidigare lön EFTER skatt.

• grata
    Stormorsan skrev 2009-11-02 11:27:34 följande:
    Nej i Unionens försäkring räknar de på netto. Den fyller alltså upp så att det totalt blir 80 % av tidigare lön EFTER skatt.
    Du har erfarenhet så att du att du är säker?!

Tack!
  • Birgitta2
    Stormorsan skrev 2009-11-02 11:27:34 följande:
    Det vore i så fall första gången i historien när någon räknar efter nettolönen. Så det tror jag inte alls på.
  • Birgitta2

Så här står det på Unionens hemsida. Och det gäller bruttolön:

"Inkomstförsäkring - trygg även utan jobb
    Som medlem i Unionen har du en av marknadens bästa inkomstförsäkringar. Blir du uppsagd, eller säger upp dig själv, kompletterar den din a-kassa så att du totalt får ut 80 procent av tidigare lön, efter skatt.

Inkomstförsäkring ? ett viktigt tillskott till a-kassan
    Om du blir arbetslös och är med i a-kassan kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 procent av ersättningstaket på 18 700 kronor per månad. Det blir 14 960 kronor före skatt och ungefär 10 925 kronor efter skatt.
    Allt du tjänar över 18 700 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter ? men som du som medlem i stället kan få från Unionens inkomstförsäkring. Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 procent av din inkomst ända upp till 36 000 kronor i månaden. Mot en låg tilläggspremie kan du dessutom teckna en tilläggsförsäkring för löner upp till 80 000 kronor per månad.

Du kan få ut ersättning från inkomstförsäkringen i 150 ersättningsdagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd. Och du behöver inte betala någon premie när du är arbetslös.

Inkomstförsäkring ? vad krävs
    För att få ut ersättning måste du varit med i försäkringen de senaste 18 månaderna när du blev arbetslös och under denna tid arbetat sammanlagt 12 månader, minst 80 timmar per månad. Om du varit sjuk eller föräldraledig under 18-månadersperioden, "hoppar man över" den tiden. Istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna. Det betyder att du inte åker ur försäkringen på grund av sjukdom eller föräldraledighet. Det krävs dock att du varit med i försäkringen hela den tid som du arbetat."

• Stormorsan

Ja är helt säker, jag har själv haft glädje av den en kort period. Detta var innan sammanslagningen mellan SIF och HTF.

Det skall betraktas som försäkringsersättning och beskattas inte.

• Birgitta2
    Stormorsan skrev 2009-11-02 15:03:09 följande:
    Ja är helt säker, jag har själv haft glädje av den en kort period. Detta var innan sammanslagningen mellan SIF och HTF.Det skall betraktas som försäkringsersättning och beskattas inte.
    Läs ovan! Inkomstförsäkringen är ett komplement till a-kassan. Och det beräknas på bruttolönen! Och den beskattas precis som när taket är 18700 (bruttolön).
  • Butterscotch
    Birgitta2 skrev 2009-11-02 15:08:22 följande:
    Läs ovan! Inkomstförsäkringen är ett komplement till a-kassan. Och det beräknas på bruttolönen! Och den beskattas precis som när taket är 18700 (bruttolön).
    I texten du själv klippte in står det "Blir du uppsagd, eller säger upp dig själv, kompletterar den din a-kassa så att du totalt får ut 80 procent av tidigare lön, efter skatt."

Netto, efter skatt alltså.

Just nu ligger Civilekonomernas sida nere så jag kan inte dubbelkolla, men jag har för mig att det är samma princip där - man får ersättning så att den disponibla inkomsten ska bli densamma som 80% av verklig normal lön efter skatt.
  • Stormorsan
    Birgitta2 skrev 2009-11-02 15:08:22 följande:
    Från ersättningen skall dock avräknas:
    a) ett schablonbelopp som vid var tid fastställs av Försäkringsbolaget,
    b) och andra eventuella ersättningar, t.ex. avgångsersättning från Trygghetsråden (minskat med vid var tid gällande schablonbelopp).
    Schablonbeloppet motsvarar ordinarie statlig och kommunal skatt. Beräkningen av avgångsersättning
    görs schablonmässigt på så sätt att avgångsersättningen tillsammans med ersättning från a-kassa alltid antas ge 70 procent under de första sex månaderna för de som fyllt 40 år och 50 procent efter de första sex månaderna för de som fyllt 45 år (om man tillhör TRR Trygghetsrådet), 75 procent (om man tillhör Trygghetsrådet TRS) eller 80 procent (om man tillhör Trygghetsrådet Fastigo) av tidigare inkomst.
    Ersättningens storlek baseras på den av a-kassan fastställda dagpenningen före eventuell
    reduktion till följd av pension eller bisyssla. Utbetalad ersättning är skattefri.

Se Pdf fullständiga villkor sidan 7 punkt 5.1 Ersättningens storlek

www.unionen.se/UploadFiles/Dokument/Om%20Unionen/Beställ%20och%20ladda%20ner/Forsakringar/UNI100_Inkomstfors_villkor_A4_20090101_v3.pdf
Svar på tråden Unionens inkomstförsäkring