• Grodan12

HJÄRTEBARN

Farbror Matik skrev 2009-11-17 19:56:12 följande:

Välkommen hit! Det är trist när de missar felet från början, det var samma sak för oss - inte samma fel och inte missa så många gånger men det upptäcktes först vid 4,5 månader. Idag mår vår lillkille bra, även om han är en smal kille eftersom maten varit ett problem. Vi var på kontroll idag, nästan 1 år efter operationen och det syns fortfarande på hans hjärta, han har förstorad vänsterkammare pga VSD, men det ska inte vara något farligt. Hoppas er tös hämtar sig snabbt!
    Hej, ville bara säga att min son hade förstorad vänsterkammare tills han var 14 år - då blev hela hjärtat i normal storlek efter VSD.
    Så skööönt!
    Han gjorde op när han var sex månader idag är han 16 år
  • Grodan12

Farbror Matik skrev 2009-11-19 22:39:18 följande:

Åhå, det kan dröja så pass länge! Det hade jag faktiskt inte trott, men då det nu inte ska vara farligt så... Tack för att du svarade, gillar att veta lite mer.Hjärtemax: Håller tummarna för er, men jag undrar också - hur känns det inför hemfärd efter allt ni varit med om? Fattar att det måste vara skönt men... att komma hem och klara sig själva? Har ni nära till sjukhuset? Kommer det att vara massor med kontroller? Jag hoppas verkligen ni får åka hem med eran kille, kunna ta det lugnt och bara vara tillsammans och hämta er lite. Det ni varit med om finns ju knappt på kartan för en annan... Är så glad att det har gått bra! Många kramar från oss!
    Direkt efter op gick det tillbaka jättemycket, men sedan hängde det kvar och varierade lite, till slut hörde jag på dem att det kanske aldrig kommer att bli bra, men plötsligt så "växte han i " hjärtat. Och nu ser det toppen ut!
    Han har inte varit påverkad av hjärtfelet under uppväxten trots förstoringen, utan vuxit som normalt och inte varit tröttare eller så. Men man har ju ändå alltid varit orolig för att det ska bli ngt fel. Inte ens kardiologer kan ju läsa kristallkulor...
  • Grodan12

Hm, innan op var han mkt påverkad naturligtvis...Jag menade efter op var han inte påverkad.

• Grodan12

Farbror Matik skrev 2009-11-20 13:34:33 följande:

Grodan12: Ja det skulle ju ha känts mycket bättre om det hade gått tillbaka helt. Det är ju en sak att det syns på ultraljudet men när det syns på EKG:t också tycker jag att det måste betyda att hjärtat även jobbar annorlunda än hur det skulle göra annars.
    Mm, det syntes på sonens EKG också, såvitt jag kommer ihåg, men inte senare när han gjorde arbets-EKG (kanske var 8-10 år då), bara på UL då.
    Han fick en lapp isydd lite snett eftersom kanten på hålet var mot väggen upp mot förmaken om du fattar. VSD på 6 mm, upptäcktes när han var en månad.
    BTW så har jag en son som heter Imre också, inte helt vanligt
Svar på tråden HJÄRTEBARN