HJÄRTEBARN
Vi var på kontroll idag, nästan 1 år efter operationen och det syns fortfarande på hans hjärta, han har förstorad vänsterkammare pga VSD, men det ska inte vara något farligt. Hoppas er tös hämtar sig snabbt!
Ogi: Förra året vid den här tiden var vi precis där ni är nu och jag lider med er... Imre var också vår första och nästan ända tills de hittade felet på honom trodde vi att det var vi det var fel på. Att vi bara var nojiga förstagångsföräldrar. Det var för att vi var inkompetenta som han inte åt bra. Att få barn är en stor grej i sig och det tar ett tag innan man litar på att man klarar av att vara förälder. Och barn sover ju så dåligt och har ju kolik och det ena med det tredje, ja det är ju så jobbigt att få barn... så det var nog oss det var fel på. Jag tror definitivt att det hade gjort stor skillnad om man hade haft ett barn innan att jämföra med. Vilken tur i oturen med er BVC-sköterska!
Det är gräsligt det där med att man går och oroar sig över hur de mår. Förändringen sker ju gradvis så man ser det ju inte från en dag till en annan. Antar att de inte tagit något beslut än ifall han ska opereras?
Hjärtemax: Hurra!! Tur i oturen för er också att ni bor så nära! En sån där grej skulle nog göra för oss att man starkt skulle överväga att flytta söderut.
Grodan12: Ja det skulle ju ha känts mycket bättre om det hade gått tillbaka helt. Det är ju en sak att det syns på ultraljudet men när det syns på EKG:t också tycker jag att det måste betyda att hjärtat även jobbar annorlunda än hur det skulle göra annars.
Grodan12: Där ser man! Nä inte helt vanligt namn, men frugan såg att Orvar var ovanligare än Imre - det trodde jag inte. Som tur är är ju ovanliga namn vanligt nuförtiden, så det kanske inte blir så farligt att heta Imre för honom.
Underlig: Välkommen hit! Det finns inget inträdeskrav för den här tråden vad jag vet och om det nu fanns tror jag definitivt du skulle kvalificera dig. Jag skulle också känna som dig, att de lika gärna kan skicka er till Gbg innan, om det tror att det ändå kommer att behövas efter nån dag. Har ni långt dit?
lady zz skrev 2009-11-22 09:58:53 följande:
Imre väger bara 9.9 och är 18 månader. Låjsan & Theesi: Håller tummarna att operationerna blir av!
FinaFilip06: Det går inte att förstå hur förfärligt ni har det. Jag tycker så synd om er....
Tänker på er och hoppas på underverk.
Vi gjorde ett riktat för någon månad sedan och har också förstått det som att VSD är något man inte upptäcker via sådant - men UL-läkaren sa att man faktiskt kunde upptäcka en del septumdefekter (ASD, VSD) med ultraljud. Som jag fattade det handlar det om att de måste vara hyfsat stora för att de ska synas.
God Jul!
Kaisa Kavat: Våran son hade en hel del hosta som de sa hade att göra med att han fick vätska i lungorna av svikten/att lungorna fick jobba hårdare pga hans VSD. Det var förstås inte bara hosta som var det enda symptomet - han var snabbandad, sov väldigt dåligt och kräktes mer och mer. Det här ökade förstås i takt med att svikten blev värre.
hjärtemax: Det är så härligt att höra att det gått så bra! Vi har känt samma sak med den här tråden - att den varit till så stor hjälp under tid det var jobbigt. Jag vill säga samma sak - ni är helt underbara! Gott nytt år!
Grattis Låjsan, skönt att det gått bra!
Miranda: Välkommen hit! Förstår att det måste vara chockerande att få ett sånt besked som ni fått. Det är både och det där med att saker och ting sker så snabbt som det verkar göra för er trots allt - att gå och vänta länge på operation är inte kul det heller. Bra att du hittat hit, det var till stor hjälp för oss då det begav sig. Håller tummarna för er!