LinaJo83 skrev 2010-01-25 12:12:15 följande:
Hej!Min lille son har oxå opererats för detta.... men det upptäcktes när han var 7 veckor gammal, vi var inne på Drottning Silvia för att kontrolera hjärtat, vi trodde att vi skulle få åka hem samma dag. Vi visste att det var något med hjärtat, men inte att det var så allvarligt. Så vi åkte in på tisdagen o trodde då att vi skulle få åka hem igen, men då upptäcktes förträngningen i aortan o det blev operation på onsdag morgon... det blev en otrolig chock. Förträngningen var så stor så de pratade tom att operara på natten, men han mådde såpass bra så de kunde vänta till morgonen. Han hade ett blodtryck på 150/50 cirka. Allt gick väldigt fort o man hann inte direkt tänka på vad som hände.Operationen gick bra o idag mår han jätte bra, är nu lite över 5 månader. Dock så ville inte blodtrycket ge med sig så han har nu blodtrycksmediciner, men det är meningen att de ska succesivt trappas ut med tiden.Hur upptäcktes att din son hade förträngningen? Har ni märkt något på honom under dessa 3 år?På min son så gick de in från sidan på bröstkorgen, så hans ärr är från under armen och bak över halva ryggen, så det var skönt att de inte öppnade bröstkorgen. Tänk att det finns så fantastiska människor, de sa att en aorta på en så liten som Ville var så är aortan ca 4 mm i diameter, inte stora saker de jobbar med precis.Lider verkligen med dig, vet vad du går igenom!!!!
Hej!!!
Oj, de måste ha varit jätte jobbigt att få de beskedet så fort. Jag är jätte gld för eran skull att de gick så bra.
Jag har under en lång tid tänkt på att Marwin är lite för trött ibland. Han är extremt aktiv så de var svårt att veta vad som är normalt. På dagis sover han middag fortfarnade och jag började undra mer och mer om detta var normalt. Till slut gick jag till BVC för att jag trodde att hon behövde vitaminer eller dylikt. Men läkaren sa att han hörde att de var något med hjärtat nästan på engång. Tre veckor senare fick vi komma till hjärt mottagningen i Västerås. Satt på en britts med Marwin i knät medans läkaren gjorde ultraljud i 42 minuter utan att säga någonting. Jag var så svettig. Läkaren förklarade att han upptäckt en förträngning på ca 3 cm och att detta måste opereras. Vi fick gå iväg på EKG och under tiden ringde han ner till Göteborg. Vi fick sedan beskedet att vi kommer att bli kallade väldigt snart till operation.
Marwin ser och beter sig väldigt "friskt" så jag har nog inte fattat fören jag fick hemma alla papper. Då kom alla kännslor, super tufft. Å detta var ca två veckor sen. Vi åker på torsdag, inskrivning på fredag och sen operation onsdagen efter. Dom hade inte fått så bra prover från Västerås så dom vill ha undersökningar i fem dagar på honom....
Hans storesyster på fyra år ska oxå med, känns bäde bra och dåligt. Vi kan ju inte lämna henne ensam hemma = )
Jag tackar så mycket för att du engagerar och bryr dig!!!
Kramar Caroline