Inlägg från: Små Hjärtan |Visa alla inlägg
  • Små Hjärtan

HJÄRTEBARN

Gott Nytt År på er alla. Hoppas 2010 blir ett toppen år för oss alla.

• Små Hjärtan
    willsam skrev 2010-01-04 11:25:16 följande:
    vad länge sen det var jag var här inne! det har ju hänt massor. skönt med alla lyckade op. och välkommna alla nya! vi väntar fortfarande på TCPCop. men felicia mår jättebra. har stannat av lite i viktuppgången men växer en del på längden. väger 10 kg och är nu 1 år och 5 månader. =) vi ska på återbesök i mars och efter det en kateterisering och kanske framåt sommaren sista op.. det är ju verkligen med blandade känslor man ser på den. hon är ju så stor nu, hon förstår ju mycket mer.. ändå vill man ha den avklarad. ändå inte... hm. kramar från oss
    Känner igen dom tankarna inför vår flickas TCPC. Nu när det är över är det helt underbart att se hur bra hon mår efteråt.
    Känslorna innan var väldigt blandade. Man ville ha den överstökad samtidigt som man tyckte att hon inte kunde må bättre än hon gjorde innan. Man ville men ändå inte att hon skulle op:as.
    Idag lite mer än 3 månader efter TCPC så är hon som vilken normal 2 åring som helst. Helt underbart
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2010-01-04 13:57:44 följande:
    Skönt att höra!
    Mmm
    Jobbiagste är ju att se till att inte slår huvud och mage (hur lätt det nu är med en vild 2 åring) och se till att det inte börjar blöda för mycket.

Idag  tog vi nytt PK prov på henne och direkt efter det åkte vi till Maxi för att handla. Mitt i affären drog hon av sig sitt plåster och det blödde givetvis fortfarande så det blev att rusa till plåsterna och sen ut ur affären för att sätta på nytt. Typiskt barn.
  • Små Hjärtan

Låjsan: Lycka till idag. Tänker på er idag.

• Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2010-01-12 11:48:34 följande:
    Hej alla! Tack för alla värmande tankar! Allt har gått bra och Jonte är extuberad sen natten som gick! Arg som ett bi men de får han vara Troligen ner från biva i morgon men de får vi se. Kram å lycka till ni andra som gör och gjort op
    Skönt det gått bra. om är helt underbara på BIVA.
    Emmis80 skrev 2010-01-12 15:44:26 följande:
    Hej Nu är hjärtoperationen för vår lilla tjej över och allt har gått bra än sålänge. Det var så härligt att få träffa henne igen. Nu ligger hon i respirator på baniva. Vilken underbar personal det är här i Lund.
    Skönt det gick bra för er med.
    Personalen i Lund är underbara.
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2010-01-19 20:56:46 följande:
    Här e man kvar i Lund - dag 9. Prat om att dra drän i morgon men jag är skeptisk för de kommer en hel del!
    Hoppas dom åker snart  i alla fall. Inte als kul att sitta fast inne på rummet.

Sjaälv ska vi till Lund på Tisdag för nästa dos av nöffvaccinet. Kommer nog gå upp och hälsa på uppe på 67:an.
  • Små Hjärtan
    theesi skrev 2010-01-24 00:26:47 följande:
    Jag vet att det pratas om detta tidigare och jag vet att jag fått höra svar, men nu minns jag dom inte.. så jag frågar igen. förlåt! :) Men vi ska ha barn i AUG och nu har vi fått tid i Umeå på Spec.mödravården för Riktat UL Hjärta, i vecka 15 (14+2) Är detta inte lite väl tidigt, vad jag minns från era erfarenheter så gjorde ni dom senare.. Kommer dom kunna se något? Och isf tror ni att vi kommer få ny tid. Dom ville ha tidig tid för att OM det skulle vara stora fel så skulle man ha chans för att göra sen abort. men Ja, jag känner att det nästan är tidigt i vecka 15. Jag har inte funderingar på sen abort utan litar på hjärtläkare och kirurger och är inte rädd för ett hjärtbarn till.. Men vill iaf vara förberedd.
    Vi fick riktat ul i vecka 18 och då såg dom lite, fick en ny tid till på torsdag då är jag i vecka 21 för då kan dom se bättre. Vecka 15 tycker jag låter lite tidigt. Troligen kommer ni få ny tid.
  • Små Hjärtan

Någon som vet om barnen får vaccinationen mot svininfluensan om dom är förkylda?? Trinity blev förkyld i natt och ska få vaccinet på tisdag. Vet att dom inte får den vid feber men vet inte hur det är om dom är förkyda.

• Små Hjärtan
    theesi skrev 2010-01-24 11:21:16 följande:
    Man får inte ha "förkylningssnuva" grönt snor typ. och mycket hosta.. men lätt förkylning ska dom kunna ha, för vincent hade rinnsnuva och lite hosta när han fick sprutan och dom sa inget spec och han fick inga komplikationer efteråt.. men det där är säkert olika frå varje ställe.. är nog bara avakta åt vilket håll det bär sig med förskylningen innan tisdag.
    Ok tack. Vad skönt eftersom det bara är en lätt förkylning hon har.
    Tänkte ändå ringa Lund i morgon och höra med dom, bara hoppas det inte blir värre.
    theesi skrev 2010-01-24 11:23:36 följande:
    Det var det jag också tror att vi likf*rbannat kommer få ny tid. men Överläkaren här i skellefteå har ju ingen koll.. Hur som hellst så är det ju kul få se bäbis i vecka 15 även om jag kommer bli flyttad.
    Ok. Alltid kul att se bebisen oavsett vilken tid i grav man är. Jag får ju mina UL i Lund, litar fullt ut på dom.
    På mitt första riktade ul såg läkaren bara 4 hålrum vilket är bra bara det men han ville ändå ha tillbaka oss för att se det bättre, när hjärtat var mer utvecklat.
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2010-01-27 13:25:26 följande:
    Miranda: Välkommen hit, känns som om allt är uppoch ner nu förstår jag men du kan vara lugn du kommer att landa i allt du med Leo: Vad bra att dom tar tag i det nu, heja!! Vi fick permis i fredags (22) och de var her skönt som helst, tillbax i måndags för bla röntgen å där var vätska men mindre så vi blev utskrivna helt. Så 13 dagar efter op vart vi hemma, me like!!! Nu är trälet med waran igång men man får gilla läget i ett halvår sen slipper vi det Så nu är Jonathan klar med alla sina op å går omkring med sitt enkammarhjärta som om inget hade hänt! Kram
    Nej vad skönt ni fått komma hem
    Ja det där med Waranet är en kapitel för sig att få i dom. Trinity grimaserade som bara den i början men nu tar hon sprutan själv och så in i munnen utan ett ljud.

2 månader till med waran sen är det tillbaka till trombylen och som vi längtar. Man blir ju nästan livrädd var gång hon slår sig ha ha. Mwn man borde vara van efter att ha en mamma som levt med waran i 13 år, så man vet vad det handlar om.
  • Små Hjärtan
    Tifastar skrev 2010-01-28 12:49:12 följande:
    Låjsan: Det måste vara rekord =) 13 dagar är ju kanon. Till oss sa dom att  vi skulle räkna med 6-8 veckor på sjukhus efter TCPC =S
    Det sa dom till oss med när Trinity var mindre.  Sen sa dom 2-6 veckor. Vi fick åka hem efter 9 dagar på permiss
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2010-01-29 18:25:56 följande:
    Så var de "förr" men från och med -09 har dom (i Lund ialla fall) kommit fram till att det kommer mycket mindre i dränen om man ger dom fett fri kost, inte kalorifri utan fett fri. Det andra är att dom drar dränen mycket tidigare trots att det "dränar" för kroppen tar oftast hand om de själv, där av den korta vård tiden. Under -09 var det max 3 veckor för en TCPC i Lund Vi fick oxå permis efter dag 9 å det var superskönt att komma hem. Nu tycker jag dock de här med waran e struligt vi får ta nya prover 3 ggr i veckan Kram
    Ja visst är det skönt att komma hem tidigt.
    Jo PK prov tar dom väldigt ofta den första tiden. Vi tar det ca varannan vecka nu.
Svar på tråden HJÄRTEBARN