• Smaragd

Dunderkur för torra fötter?

Har såå torra fötter, speciellt hälarna som spruckit ordentligt så det svider då jag smörjer in dem.
    Eftersom jag försöker undvika en massa kemikalier i kosmetiken så undrar jag om de finns nån bra huskur man kunde använda.
    Eller vad ska man göra när det blivit till djupa sprickor? Kanske apoteket nästa?
    Måste erkänna att jag är dålig på att sköta om mina fötter, vilket nu straffar sig...
    Har även vårtliknande saker under fötterna som int e så sköna att gå på.
    Tips någon?

• Svar på tråden Dunderkur för torra fötter?
  • Petra 1972

Du kanske skulle unna dig ett besök på fotvård och sedan hålla efter fötterna. Ja, jag vet att det är svårt Paraffinbad är super men jag vet inte om man kan göra det själv.

• marjalena

Några huskurer kan jag tyvärr inte, men måste ändå tipsa! Köp Scholls (stavas det så?) kräm för spruckna hälar, helt suveränt bra!! Smörj morgon & kväll i några dagar, sen kan du lätt som en plätt fila bort det hårda som är kvar!

• Natie

fila fötterna och smörj med barnolja/rapsolja/olivolja och ha påsar i tofflorna och sitt framför TVn och låt det dra in i huden och torka sedan bort överflödet :)

Och mot förhårdnader och vårtor skulle jag rekommendera apoteket.

Eller unna dig själv att gå på fotvård! De skulle nog ja ha gjort. :)

• carola1977

Viktigt också att förebygga torrhet genom att få i sig tillräckligt med vätska.
    Annars tycker jag också att feta fotsalvor från Apoteket är bäst. Smörj in rikligt och ha på strumpor över natten.

• mammatalman

ett tips som jag har fått o testat en gång o var nöjd. men jag är för lat för att göra det ofta.
    Ha fötterna i fotbad. Varmt vatten och grönsåpa (eller gulsåpa) så vattnet blir vitt. fötterna blir jättelena och jag passade på o raka benen i samma vatten o benen blir jättelena :)

• Rödklint

Mitt favoritknep när fötterna är riktigt torra och har förhårdnader på hälarna är ett långt fotbad och fila fötterna ordentligt. Sedan blanda olivolja och salt i påsar som man trär på fötterna, gnider in och låter de sitta på någon timma innan man sköljer av allt. Oljan gör fötterna mjuka och saltet peelar.

Men salt kanske inte är så skönt om du har sprickor. Besök hos fotvård är nog att rekomendera. Eller så kan du prova att hälla bara olivolja i påsar, trä på fötterna och så strumpor på. Då går det in ordentligt i fötterna.

Smörja rikligt med en riktigt fet fotkräm och sätta på strumpor och sova med det är också bra.

• Lilla Hjärtat
    marjalena skrev 2009-11-02 14:45:21 följande:
    Några huskurer kan jag tyvärr inte, men måste ändå tipsa! Köp Scholls (stavas det så?) kräm för spruckna hälar, helt suveränt bra!! Smörj morgon & kväll i några dagar, sen kan du lätt som en plätt fila bort det hårda som är kvar!
    Håller med och Scholls kräm för spruckna hälar, vilken mirakelkur! jag har provat mycket (inklusive huskurer av alla slag), mina hälar spricker jämt, men detta är det enda som nånsin har funkat på riktigt!!! Använder det varje kväll, min fötter är numera som bebisfötter :)
  • Smaragd

Oj va många bra tips, tack! Ja, fick faktiskt tid till fotvård imorgon! Så det ska jag unna mig och sedan testa lite av era kurer!

• Experten

Smörj fötterna med smör, lägg gärna på en ostskiva (fet ost).
    Låt verka över natten.

• Tilde

Finns det något att göra mot vårtor på fötterna? Något knep utan att behöva köpa dyra plåster smörj grejer?????

Svar på tråden Dunderkur för torra fötter?