• Vixen

Kort livmodertapp när blev ni sjukskrivna?

Som rubriken lyder.

Lite nyfiken
    Ni med kort livmodertapp/hals när blev ni skjukskrivna (och i vilken omfattning), hur kort var tappen då?

• Svar på tråden Kort livmodertapp när blev ni sjukskrivna?
  • honeypie81

Jag är sjukskriven 25% för att jag har sammandragningar som påverkat tappen, den är ca 2 cm nu. Iofs kan den vara lite kortare när man är omföderska men läkaren tyckte ändå den var för kort.

• Vixen

Okej, men då var det mer pga av sammandragningarna du blev sjukskriven?

Jag blev sjukskriven 100% en månad med 1,5 cm tapp och lite sammandragningar, har inte sammandragningar längre och är orolig att jag ska behöva börja jobba 100% igen (tappen var 2,4 cm sista mätningen (?!?) och spec.MVC förlängde inte sjukskrivningen utan överlät det beslutet till min "priv.gyn" i så fall. Jag har genomgått ett mindre helvete innan vi lyckades bli gravida och är så orolig att ngt ska gå galet för det här är nog enda chansen, min kropp kommer inte fixa fler op. eller graviditeter.
    Alla i vården verkar ju så himla rädda att sjukskriva, MVC hänvisade till spec. MVC och spec.MVC hänvisade till gyn... ingen vill ta beslut?! Och jag mår bara dåligt!

Väntar bara på att höra av min gyn i veckan...

Ville kolla läget hur andra har blivit bedömnda.

• Aqua ros

Jag blev helt sjukskriven i v 19, ( till förlossningen) min tapp var då 2.5 cm och i v 20 fick jag ett cerklage.
    Nu är jag i v 29+5 och min tapp var 8mm vid senaste mätningen men nu mäter dom inte mer för att jag är så långt gången i grav.
    Jag har också en hel del sd!

Hoppas allt går bra för er

• Smilla75

Inte alls. Min har varit kring 2 cm i v 18 under alla mina graviditeter och det har bedömts normalt trots mkt sammandragningar.

• Vixen

Aqua ros:
    Va skönt att din bebis stannat kvar så länge. Varje vecka är ju guld värd!
    När du fick cerklage hade tappen börjat öppna sig då?

Cerklage pratade inte ens spec.MVC om med mig, lite märkligt.
    Men har även hört att vissa läkare är skeptiska att sätta det då det kan reta livmodern och förvärra?
    Dock är jag nog ingen vidare kandidat till det iallafall, då jag inte har någon "synlig del"av tapp(delen i slidan) den är borttagen nästan helt. Jag har bara "innerdelen" kvar om du förstår hur jag menar. Så jag vet inte hur de skulle kunna sätta ngt sånt då?

• Vixen
    Smilla75 skrev 2009-11-03 10:29:01 följande:
    Inte alls. Min har varit kring 2 cm i v 18 under alla mina graviditeter och det har bedömts normalt trots mkt sammandragningar.
    Oj va konstig att det bedöms så himla olika!
    (dock är 2cm kort, enligt allt jag läst iallafall. Mellan 3-5 cm är normal längd)

Sist jag mätte sa de på UL att normalt är en tapp 4-4,5cm i min vecka (som då var v12+1), och min var 2,4cm.

Sen bedöms riskerna kanske olika om man är koniserad eller inte? Eftersom koniserade löper större risk att få sena missfall/förtidsbörd.
  • honeypie81

Jag blev sjukskriven pga av att mina sammandragningar har påverkat så att tappen har blivit kortare.

Blev det även i förra gravditeten och då öppnade sig även tappen 2 cm. Då blev jag inlagd på sjukhus 2 ggr och heltidssjukskriven, och så föddes dottern i v 35+5.

Men om du känner dig så orolig som du nu gör, kan du inte säga det till din bm/läkare då?
    Stark oro är ju inte alls bra att gå runt med när man är gravid!

Som du själv säger så har jag också hört att man inte ska ha under 3 cm.

Hoppas att du kan få hjälp av ngn mvc så du slipper gå så orolig!

• Aqua ros

Jag är också koniserad , jag tycker att du ska kräva att få fortsätta att mäta tappen för att se att den inte fortsätter att minska.

• MissJulie

Vecka 29 - 2 cm tapp (mjuk)

Normallängd på min tapp annars : 4 cm

Men jag hade funneling också (livmodern hade öppnats inifrån).

• Aqua ros
    MissJulie skrev 2009-11-04 03:50:00 följande:
    Vecka 29 - 2 cm tapp (mjuk)Normallängd på min tapp annars : 4 cmMen jag hade funneling också (livmodern hade öppnats inifrån).
    Jag hade också funneling 1 cm (i vecka 25 tror jag det var) som jag inte riktigt förstog vad det betydde.
    Men om det betyder att man öppnar sig inifrån så kan jag nog räkna med att föda ganska snart efter att dom tar bort cerklaget i December!
    Eller vad tror ni?
  • Vixen

Aqua ros skrev 2009-11-04 08:37:38 följande:

Jag hade också funneling 1 cm (i vecka 25 tror jag det var) som jag inte riktigt förstog vad det betydde.Men om det betyder att man öppnar sig inifrån så kan jag nog räkna med att föda ganska snart efter att dom tar bort cerklaget i December!Eller vad tror ni?
    Ja det kan nog mycket väl bli så då.

Såg en tjej på TV-Förlossningskliniken, som hade cerklage och när de tog bort det så satte förlossningen igång kort efter och hon öppnade sig snabbt.
  • Tussenn

Tycker du ska kräva sjukskrivning. Jag är sjukskriven 50 % utan en påverkad tapp. Men iom min förra grav hade jag problem med tappen och födde prematurt så vill dom inte riskera då jag har onda sammandragningar redan nu.

• Fia 28

Är lite nyfiken. Vad har ni för problem som gör att de mäter längden på livmodertappen? Är det sammandragningar eller något annat?

• Tussenn
    Fia 28 skrev 2016-11-08 11:27:40 följande:

Är lite nyfiken. Vad har ni för problem som gör att de mäter längden på livmodertappen? Är det sammandragningar eller något annat?

För min del födde jag förra barnet för tidigt och har nu onda sammandragningar.
  • Sweetiedarling
    Vixen skrev 2009-11-02 16:58:30 följande:

Som rubriken lyder.

Lite nyfiken

Ni med kort livmodertapp/hals när blev ni skjukskrivna (och i vilken omfattning), hur kort var tappen då?

Hej! Jag blev sjukskriven 100% i v20+6, livmoderhalsen var då 25mm. Är nu i v22+6 och ska på ny koll, förra veckan var den kring 22mm. Ligger hemma på soffan och kollar på Netflix hela dagarna, inte kul...
Svar på tråden Kort livmodertapp när blev ni sjukskrivna?