• Anonym

Hoppa av lärarutbildningen för att läsa till barnskötare?

Jag går på lärarpogrammet mot förskolan och det är så meningslöst. Vi läser inget vettigt eller relevant utan det mesta är självklart eller handlar om andra saker. Under vfu:n kände jag att jag känner mig färdig redan men jag har ju nästan 3 år kvar. Så jag funderar på att bl bsk istället då de ändå gör precis samma sak.
    Men är det väldigt svårt att få jobba som bsk.

På min vfu var det barnskötarna som var de duktiga och bäst mot barnen och inte förskollärarna. De var mest på möten eller satt framför datorn.

• Svar på tråden Hoppa av lärarutbildningen för att läsa till barnskötare?
  • Anonym

inegn som vet hur svårt det är att få en fast bsk-tjänst eller vik qqlängre eller kortare eller resurs?

• Tjollabolla

Det är ju i stort sett omöjligt, barnskötarna kommer ju att avvecklas. Dom uppmuntras ju att läsa till fskl.
    Tror inte du sett allt bara för att du varit på en vfu. Det är stora skillnader mellan barns. o fskl. Ännu större kommer det att bli med nya läroplanen.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Bevabus

Jag håller på och utbildar mig till barnskötare nu och ska senare gå lärarutbildningen på högskolan. Jag tycker verkligen inte att du ska hoppa av! Det var JÄTTEMÅNGA sökande till den linjen så jag tycker verkligen att du ta chansen att lättare få jobb nu när du har den. Det må vara tråkigt, men åh så jag önskar att jag hade din möjlighet!
    Jag kom inte in för det var för mycket konkurrens och mina poäng som egentligen skulle ha räckt såg fåniga ut jämfört med andras...

Jag var just på arbetsplatsbesök på två förskolor här i Västerås och där var hälften av personalen bara barnskötare, så visst går det att få jobb. Men det är jättesvårt och man ska ha tur. Lärarutbildningen kommer SÅ att vara värt det när du väl är klar! Hoppas att du står ut och fortsätter att plugga.

• Fairybolt

Jag läste också LUT men hoppade av efter ett år. Det skall tilläggas att jag då läste till senare år- och gymnasielärare och att jag, även som du, förfasades över hur otroligt dålig utbildningen var. Min första tanke var att läsa mina ämnen på universitetet istället och komplettera med en kurs i pedagogik för att bli ämneslärare på det viset. Så blev det aldrig.

Jag fick ett kortare timvikariat som barnskötare och insåg då att jag ville arbeta inom förskolan istället för på gymnasiet. Efter något år som timvikarie på olika förskolor fick jag ett vikariat på två år och nu har jag dessvärre precis blivit arbetslös.

Jag råder dig att tänka igenom ditt beslut noga och väga för- och nackdelar med att hoppa av utbildningen. För egen del ångrar jag absolut inte att jag hoppade av utbildningen. I min kommun tjänar förskollärarna oftast inte mer än 2000 kr mer i månaden än vad bsk gör och trots att de har en lång utbildning så utför vi ju samma arbetsuppgifter. För egen del kan jag inte tänka mig att genomlida resten av LUT för 2000 kr mer i lön per månad.

Nackdelarna är ändå, som tidigare påpekats, att det sägs att bsk är på väg bort. Som det ser ut i nuläget är detta dock en sanning med modifikation. Arbetsmarknaden för bsk är helt värdelös eftersom kommunerna har krav på sig att i första hand anställa förskollärare. Däremot så finns det nästan inga förskollärare inom förskolan. En förskollärare kan, som bekant, arbeta på lågstadiet och eftersom lönen där är mycket högre än inom förskolan så har förskolorna otroligt svårt att få förskollärare eftersom de går till skolan. Alla de vikariat som jag har haft, både de längre och de kortare, har jag fått genom att söka förskollärartjänster. Däremot har jag dock inte fått någon "fast" anställning än så länge.

Själv skall jag läsa till barnskötare och hoppas då att så småningom få ett fast jobb. Arbetsmarknaden för bsk är kärv och tänk på att det ofta krävs timanställningar innan man blir fast anställd. Du skall dock ha i åtanke att du trots allt har kvar de poäng som du har tagit under LUT (trots att de kanske inte är så många) och att det är en bra grej att vifta med dessa poäng både vid anställningsintervjuer och vid senare löneförhandlingar, oavsett om du har bsk-utbildning eller ej.

• Anonym

tack för era svar. som ovan skriver så skulle jag gärna gå utbildningen om den innehöll något vettigt men det är bara flum flum och mer flum. Man läser samma saker och det har sällan med förskolan att göra. Det ser inte bättre ut framöver heller för då läser man mot skolan och det är i förskolan jag vill jobba.

Så det är så tufft för fsk att få en fast tjänst alltså?
    Tycker man ser annonser för bsk överallt och de flesta fskltjänster har ju bsk...

• pussgurkan86

jag är själv barnskötare och hoppar in som vikarie när någon är borta. det är mycket jobb från sep-april sen är det inte alls mycket jobb. någon vecka på sommaren kanske.

tycker inte du ska hoppa av för att läsa till barnskötare. det är nästan omöjligt att få fast jobb som barnskötare idag. dom vill ha förskollelärare.

• Tjollabolla
    Anonym skrev 2009-11-03 12:05:03 följande:
    tack för era svar. som ovan skriver så skulle jag gärna gå utbildningen om den innehöll något vettigt men det är bara flum flum och mer flum. Man läser samma saker och det har sällan med förskolan att göra. Det ser inte bättre ut framöver heller för då läser man mot skolan och det är i förskolan jag vill jobba.Så det är så tufft för fsk att få en fast tjänst alltså?Tycker man ser annonser för bsk överallt och de flesta fskltjänster har ju bsk...
    Men hur länge har du läst? Det finns ju terminer som alla lärare läser ihop.

Jag gick ut 2006 och jag har inte lyckats få fast tjänst trots att jag är förskollärare, det är INTE lätt. Ännu svårare är det för bsk. I vår kommun anställs inga bsk, dom är vikarier eller går på kortare vik. Dom bsk som är anställda sen tidigare har alla blivit erbjudna att läsa upp till fsk och dom flesta har gjort det oxå.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Sassan81

Om jag hade bedömt hur förskolläraryrket är bara på min första VFU hade jag också hoppat av. Omgående. Som tur var hade jag vickat i förskolan flera år innan och visste bättre.

Jag tycker inte att du ska hoppa av i första taget, med tanke på det som många här ovan nämnt, att barnskötare är på väg "bort".

Du har dessutom inte kommit så långt i utbildningen ännu. Alla kurser är ju inte likadana, vissa kan kännas onödiga och vissa är ju hur bra som helst! Du kan ju välja att läsa såna kurser som du tycker verkar bra och som intresserar dig. Det är ju bara tre terminer som du inte har något val.

Men jag kan också tycka att det hade varit svårt för mig att ta till mig viss kunskap om jag inte hade haft tidigare erfarenhet. Det låter på dig som att du inte har det eftersom du gör din bedömning enbart utifrån din VFU. Kanske du ska ta ett sabbatsår och försöka jobba på förskola ett tag, så du får något att relatera till?

Jag tror också att det kanske inte är hela sanningen att förskollärarna enbart satt på möten eller framför datorn. Utan att arbeta med barnen finns det inget att mötas kring eller sitta framför datorn med. Dessutom är det väldigt individuellt vem som "är bra med barnen" det har ingenting med utbildning att göra.

• Anonym

Jag har pratat med flera som går längre fram i utbildningen och de säger samma sak. Att det bara är flum och inget vettigt. Det man lär sig är på vfu eller om man jobbar.

men om det nu är så svårt att få jobb som utbildad bsk måste det ju vara jättesvårt för mig att kunna jobba ett år utan bsk-utbildning.

Svar på tråden Hoppa av lärarutbildningen för att läsa till barnskötare?