Jag läste också LUT men hoppade av efter ett år. Det skall tilläggas att jag då läste till senare år- och gymnasielärare och att jag, även som du, förfasades över hur otroligt dålig utbildningen var. Min första tanke var att läsa mina ämnen på universitetet istället och komplettera med en kurs i pedagogik för att bli ämneslärare på det viset. Så blev det aldrig.
Jag fick ett kortare timvikariat som barnskötare och insåg då att jag ville arbeta inom förskolan istället för på gymnasiet. Efter något år som timvikarie på olika förskolor fick jag ett vikariat på två år och nu har jag dessvärre precis blivit arbetslös.
Jag råder dig att tänka igenom ditt beslut noga och väga för- och nackdelar med att hoppa av utbildningen. För egen del ångrar jag absolut inte att jag hoppade av utbildningen. I min kommun tjänar förskollärarna oftast inte mer än 2000 kr mer i månaden än vad bsk gör och trots att de har en lång utbildning så utför vi ju samma arbetsuppgifter. För egen del kan jag inte tänka mig att genomlida resten av LUT för 2000 kr mer i lön per månad.
Nackdelarna är ändå, som tidigare påpekats, att det sägs att bsk är på väg bort. Som det ser ut i nuläget är detta dock en sanning med modifikation. Arbetsmarknaden för bsk är helt värdelös eftersom kommunerna har krav på sig att i första hand anställa förskollärare. Däremot så finns det nästan inga förskollärare inom förskolan. En förskollärare kan, som bekant, arbeta på lågstadiet och eftersom lönen där är mycket högre än inom förskolan så har förskolorna otroligt svårt att få förskollärare eftersom de går till skolan. Alla de vikariat som jag har haft, både de längre och de kortare, har jag fått genom att söka förskollärartjänster. Däremot har jag dock inte fått någon "fast" anställning än så länge.
Själv skall jag läsa till barnskötare och hoppas då att så småningom få ett fast jobb. Arbetsmarknaden för bsk är kärv och tänk på att det ofta krävs timanställningar innan man blir fast anställd. Du skall dock ha i åtanke att du trots allt har kvar de poäng som du har tagit under LUT (trots att de kanske inte är så många) och att det är en bra grej att vifta med dessa poäng både vid anställningsintervjuer och vid senare löneförhandlingar, oavsett om du har bsk-utbildning eller ej.