Klarasmamma78 skrev 2009-11-03 13:48:51 följande:
Tycker att ni tagit tilll i underkant när det gäller försäkring och hovslagare. Min islanshäst kostar drygt 4000 kr per år i försäkring, då ingår liv samt veterinärvård med tillägg på veterinärdelen (högre ersättningsbelopp och ersättning för fler åkommor samt för medicin, rekommenderas verkligen då detta kan dra iväg mycket!!!), min shettis kostar runt 1500 per år för samma försäkring så det beror ju mycket på vilken ras det rör sig om. Skoning kostar oss runt 1000 kr per häst plus resekostnad och material så runt 2200 kr var 7:e till 8:e vecka vår/sommar/höst (för två hästar). Vintertid går det på ung. en tusenlapp till med brodd och snösulor som tillägg. Vår hovslagare debiterar enligt hovslagarföreningens prislista och lämnar kvitto (dvs det är inte svart). Skulle även vilja lägga till ca 800-1200 kr/häst per år i tandvårdskostnader (årlig kontroll och ev raspning). Sedan tillkommer det alltid kostnader man inte räknat med, som mer eller mindre akuta veterinärbesök, utrustning som går sönder, kostnader för stall och hagrenovering med mera med mera...Det är DYRT att ha häst (men roligt)!
Jag har haft min vbl försäkrade livförsäkring på 10-15000kr och då har försäkringen landat på ca 1500kr/år (haft ca 10hästar i den prisklassen försäkrat i den prisklassen.
Tandraspning /år går på 5-600kr (på klinik)
så det kan beror mycket var man bor. Bor 2mil söder Linköping i Östergötland