• s0fie

hur mkt kostar en häst i månaden?

jag tänkte köpa ett varmblod och jag ska ha hästen här hemma på gården... men jag ska ha den på lösdrift så jag behöver inget spån men däremot halm eller torv...vad kostar din häst i månaden ungefär?med försäkring och mat å halm å sånt!!tänkte köpa en äldre häst eftersom jag ska inte tävla jag ska ut å mysrida i skogenså försäkringen e juh billigare på äldre häst...tack

• Svar på tråden hur mkt kostar en häst i månaden?
  • Rosa Helena

Nu har vi förvisso bara en ponny men ungefär så här kostar vår:'

Försäkring 2400 / år, då har vi bara veterinärvård och ej livförsäkring.
    Skoning 900/ varannan månad
    Vaccination ca 500/år
    Foder ca 500/ månad

Sen ska den avmaskas, kollas tänder osv osv.

• s0fie

tack så mkt=)nån mer skriv=)

• Woodcock

Har inte häst själv längre (länge sedan...). Men rider med hos min svägerska. En av hästarna där blev sjuk förra veckan och det gick på några tusenlappar. Plus trotjänaravlivning då han inte klarade sig... Ytterligare några tusenlappar. Alltså behöver du ha en buffert om något händer hästen.
    Sedan är det ju så att man inte får ha en häst ensam. Finns det fler hästar på gården? Annars måste du skaffa två.

• cajsasmamma

Matkostnader

Hö; 600-750kr/ månad
    kostar ca 2-2,5okr/kg, en häst på lösdrift behöver ha MINST 10kg/dag

Kraftfoder, mineraler 200-400kr/månad

Halm/strö ca 100kr/måand

Försäkring ca 1500kr/år

Hovslagare 300-900kr/varannan månad
    Beror på vart man bor, vilka skor man använder eller om man enbart verkar hästen.

Vaccinationer(årligen), veterinär(vid behov), alternativbehandlare( 2-3ggr/år i förebyggande syfte) variera mycket var man bor och vad som ingår i varje behandling.

Utrustning som slits och går sönder kan stanna allt mellan 0kr och uppåt årligen.
    Första åren behövs ju mycket om man inte har nåt.

• Klarasmamma78

Tycker att ni tagit tilll i underkant när det gäller försäkring och hovslagare. Min islanshäst kostar drygt 4000 kr per år i försäkring, då ingår liv samt veterinärvård med tillägg på veterinärdelen (högre ersättningsbelopp och ersättning för fler åkommor samt för medicin, rekommenderas verkligen då detta kan dra iväg mycket!!!), min shettis kostar runt 1500 per år för samma försäkring så det beror ju mycket på vilken ras det rör sig om. Skoning kostar oss runt 1000 kr per häst plus resekostnad och material så runt 2200 kr var 7:e till 8:e vecka vår/sommar/höst (för två hästar). Vintertid går det på ung. en tusenlapp till med brodd och snösulor som tillägg. Vår hovslagare debiterar enligt hovslagarföreningens prislista och lämnar kvitto (dvs det är inte svart).
    Skulle även vilja lägga till ca 800-1200 kr/häst per år i tandvårdskostnader (årlig kontroll och ev raspning). Sedan tillkommer det alltid kostnader man inte räknat med, som mer eller mindre akuta veterinärbesök, utrustning som går sönder, kostnader för stall och hagrenovering med mera med mera...Det är DYRT att ha häst (men roligt)!

• Klarasmamma78

Men som ni skriver, det beror ju på om det rör sig om verkning eller skoning.

• cajsasmamma
    Klarasmamma78 skrev 2009-11-03 13:48:51 följande:
    Tycker att ni tagit tilll i underkant när det gäller försäkring och hovslagare. Min islanshäst kostar drygt 4000 kr per år i försäkring, då ingår liv samt veterinärvård med tillägg på veterinärdelen (högre ersättningsbelopp och ersättning för fler åkommor samt för medicin, rekommenderas verkligen då detta kan dra iväg mycket!!!), min shettis kostar runt 1500 per år för samma försäkring så det beror ju mycket på vilken ras det rör sig om. Skoning kostar oss runt 1000 kr per häst plus resekostnad och material så runt 2200 kr var 7:e till 8:e vecka vår/sommar/höst (för två hästar). Vintertid går det på ung. en tusenlapp till med brodd och snösulor som tillägg. Vår hovslagare debiterar enligt hovslagarföreningens prislista och lämnar kvitto (dvs det är inte svart). Skulle även vilja lägga till ca 800-1200 kr/häst per år i tandvårdskostnader (årlig kontroll och ev raspning). Sedan tillkommer det alltid kostnader man inte räknat med, som mer eller mindre akuta veterinärbesök, utrustning som går sönder, kostnader för stall och hagrenovering med mera med mera...Det är DYRT att ha häst (men roligt)!
    Jag har haft min vbl försäkrade livförsäkring på 10-15000kr och då har försäkringen landat på ca 1500kr/år (haft ca 10hästar i den prisklassen försäkrat i den prisklassen.

Tandraspning /år går på 5-600kr (på klinik)

så det kan beror mycket var man bor. Bor 2mil söder Linköping i Östergötland
  • Klarasmamma78
    cajsasmamma skrev 2009-11-03 13:53:47 följande:
    Jag har haft min vbl försäkrade livförsäkring på 10-15000kr och då har försäkringen landat på ca 1500kr/år (haft ca 10hästar i den prisklassen försäkrat i den prisklassen.Tandraspning /år går på 5-600kr (på klinik)så det kan beror mycket var man bor. Bor 2mil söder Linköping i Östergötland
    Min islandshäst är försäkrad för 40 000 i livförsäkring samt har veterinärplus som tillägg så det är nog det som drar iväg i pris.
  • sophieh

Stallhyra: 2200kr
    Hösilage: 570kr
    Halm: 200-300kr
    Skoning: 900kr var 9:onde vecka
    Försäkring vet jag inte exakt men bör vara någonstans som ovanstående skrivit.
    Kraft: 139kr

Sedan tillkommer ju en hel del, såsom årliga vaccinationer, broddar när det blir halt, snösulor, täcken..

• Fritta

Alltså det där är ju väldigt olika... Jag hade en häst på landet, stallhyra 600 kr inklusive mat. men i stan kostar det ju tusentals kronor.

Räkna med att all utrustning är dyr. Samt om du inte kan så mycket kan det vara bra att ta hjälp av instruktör ibland även om du inte ska träna!

• KramKalas

jag har eget stall så såhär ser mina kostnader ut för halvblodet

Strö: ungefär 600kr/mån
    Hö: 600kr/mån
    Kraftfoder + mineraler: 400kr/mån
    El och vatten: ca 200-300kr/mån
    Övrigt: ca 300-500kr/månad

Försäkringen har jag inte riktigt koll på men då jag bor i finland så är den ändå inte samma för dig.

Ts, tänk på att du behöver sällskap till din häst också om du ska ha den hemma. Själv har jag ett halvblod och en shetlandsponny. Shettisen kostar inte många slantar i månaden men kräver ju även hon sin omvårdnad o uppmärksamhet.

• s0fie

oj jag har inte vart in nu på länge men tack för alla svar=)självklart ska hästen ha sällskap min kompis ska också köpa en häst och hon har haft häst själv samt att hon gick hästprogrammet på gymnasiet:)så hon vet ju lite mer än mej om hästar så av henne kan jag få mkt hjälp!

Svar på tråden hur mkt kostar en häst i månaden?