LyckligtSlut skrev 2009-11-10 04:53:47 följande:
Vet vad du menar, men håller inte riktigt med. Har aldrig hört en person, oavsett ålder, benämna sin egen stil som "jag är fjortis". Det är ju något ingen vill vara. Fjortis är en negativ benämning och på så sett ingen stil. Stil är typ goth, punkare, raggare, Rockabilly, Sweet Lolita mm, inte fjortis. Att lägga negativa benämningar på barn eller folk i yngre tonåren är riktigt löjligt och skabbigt.
Jag håller med, fjortis är negativt, de är konstigt att se sig själv som fjortis eftersom det är ju ett skällsord, det är i alla fall så folk i min omgivning ser på ordet.
Sen skulle jag kanske inte gå in så mycket på detaljer om fransar som Yesbox, men jag skulle tänka mig folk med idomin på läpparna (
www.elverketlidingo.se/bildgalleri/bilder/2008-02-08%20SevenDisco/IMG_4846.JPG ) och stereotypiskt "blonda & blåsta" är fjortisar, jag tycker fjortis är väldigt mycket ett beteende.
Men benämningen fjortis har ändrats, på 90-talet var det inte alls samma sak, jag försökte förklara detta för min storasyster som tyckte fjortis och emo var samma sak.