• cameassister

Mycket ögonmakeup

Hej, jag undrar om hur och om man ska säga till sin dotter att hon använder för mkt ögonmakeup, hon blir 15 om 3 månader och sminkar sig ganska mörkt runt ögonen...sänker jag hennes självkänsla genom att säga till eller ska hon få hållas och jag får hoppas att det är en fas och att det går över???

• Svar på tråden Mycket ögonmakeup
  • Yesbox

När hon sminkar sig så mycket är hon en fjortis ;)

• LyckligtSlut

Låt det vara, skulle jag ge som råd. Hon kanske försöker hitta sin egen stil och behöver få öva, testa olika stilar på smink och kläder. Smink skadar ju inte direkt. Hon lär ju märka hur hon blir bemött, om det är så hon vill bli bemött osv. Annan sak med piercingar och tatueringar och att gå ute halvnaken mitt i vintern.

Kanske kan man påpeka saker som att klä sig efter tillfälle, t ex inte ha rosa päls och tuppkam på finmiddag med äldre släktingar osv, men till vardags skulle jag nog inte bry mig som förälder, men lätt för mig att säga.

Minns när jag var tretton och började sminka mig lite före festival då föräldrarna var med och vaktade och pappa tyckte att jag såg billig ut, blev arg och sa till mig att jag ska se ut som ett barn då det är vad jag är. Jag blev jätteledsen och kände mig kränkt, minns jag. Jag tyckte att jag var så fin och så blev han arg.

• LyckligtSlut
    Yesbox skrev 2009-11-09 23:36:37 följande:
    När hon sminkar sig så mycket är hon en fjortis ;)
    Och hon är ju fjorton också?
  • Yesbox
    LyckligtSlut skrev 2009-11-09 23:53:26 följande:
    Och hon är ju fjorton också?
    Alltså det är en stil, ingen ålder. Eller längre iallafall (man kan vara 18 och vara fjortis. Kolla Kissie). Så fjortis är hon. Eller ja, det beror på vilket sorts "ögonmakeup" hon har. Om hon har mycket mascara är hon fjortis (spindel-ögonfransar alltså - hon har så mycket så att fransarna bara i stortsett är klumpar). Det är dock inte fjortis om hon har mycket kajal/eyeliner. Det går att hitta mycket på internet om detta.. Kom ihåg att fjortis inte är en ålder, utan en stil och ett beteénde...
  • Kråkfot

Vadå "det går över"??
    Det är liksom ingen sjukdom:P
    Jag var 14 för 4 år sen och hade en jäkla massa smink runt ögonen då, det har jag fortf, ibland, men nu har jag aldrig tid med det riktigt:P

• LyckligtSlut
    Yesbox skrev 2009-11-10 01:04:45 följande:
    Alltså det är en stil, ingen ålder. Eller längre iallafall (man kan vara 18 och vara fjortis. Kolla Kissie). Så fjortis är hon. Eller ja, det beror på vilket sorts "ögonmakeup" hon har. Om hon har mycket mascara är hon fjortis (spindel-ögonfransar alltså - hon har så mycket så att fransarna bara i stortsett är klumpar). Det är dock inte fjortis om hon har mycket kajal/eyeliner. Det går att hitta mycket på internet om detta.. Kom ihåg att fjortis inte är en ålder, utan en stil och ett beteénde...
    Vet vad du menar, men håller inte riktigt med. Har aldrig hört en person, oavsett ålder, benämna sin egen stil som "jag är fjortis". Det är ju något ingen vill vara. Fjortis är en negativ benämning och på så sett ingen stil. Stil är typ goth, punkare, raggare, Rockabilly, Sweet Lolita mm, inte fjortis. Att lägga negativa benämningar på barn eller folk i yngre tonåren är riktigt löjligt och skabbigt.
  • Kråkfot
    LyckligtSlut skrev 2009-11-10 04:53:47 följande:
    Vet vad du menar, men håller inte riktigt med. Har aldrig hört en person, oavsett ålder, benämna sin egen stil som "jag är fjortis". Det är ju något ingen vill vara. Fjortis är en negativ benämning och på så sett ingen stil. Stil är typ goth, punkare, raggare, Rockabilly, Sweet Lolita mm, inte fjortis. Att lägga negativa benämningar på barn eller folk i yngre tonåren är riktigt löjligt och skabbigt.
    Vadå ingen vill vara 14is?
    Jag ser det inte som något neg och är ofta 14isaktig:P
    14is kan faktiskt vara en stil också, man kan klä sig 14is utan att vara det
  • Yesbox
    Kråkfot skrev 2009-11-10 06:11:04 följande:
    Vadå ingen vill vara 14is?Jag ser det inte som något neg och är ofta 14isaktig:P14is kan faktiskt vara en stil också, man kan klä sig 14is utan att vara det
    Nej precis. Jag ser inte heller något negativt inom det...
  • Zodic
    LyckligtSlut skrev 2009-11-10 04:53:47 följande:
    Jag håller med, fjortis är negativt, de är konstigt att se sig själv som fjortis eftersom det är ju ett skällsord, det är i alla fall så folk i min omgivning ser på ordet.
    Sen skulle jag kanske inte gå in så mycket på detaljer om fransar som Yesbox, men jag skulle tänka mig folk med idomin på läpparna ( www.elverketlidingo.se/bildgalleri/bilder/2008-02-08%20SevenDisco/IMG_4846.JPG ) och stereotypiskt "blonda & blåsta" är fjortisar, jag tycker fjortis är väldigt mycket ett beteende.
    Men benämningen fjortis har ändrats, på 90-talet var det inte alls samma sak, jag försökte förklara detta för min storasyster som tyckte fjortis och emo var samma sak.
  • Msdelinda

haha alltså jag kan inte sluta skratta åt hela tråden, vad är det för fel att ha mycket smink eller ha piercings eller tatueringar? Ser ni inte att det är ni som har problem? ni dömmer folk för hur dom ser ut och det är fel, fas eller inte, alla har rätt att se ut hur som vill utan att man ska behöva oroa sig osv. jag är 20 och har fortfarande mycket smink runt ögonen och svart dessutom + piercings och tatueringar och det har jag haft sen jag var 13 och jag trivs med det och tycker det är snyggt? tror ni era barn tycker allt ni har på er är snyggt? skulle inte tro det.

Svar på tråden Mycket ögonmakeup