• hervor

Funderingar kring äggdonation

Viktigt att komma ihåg är att barn med egna ägg och spermier, inte är någon garanti för att att barnen blir lika någon av sina föräldrar

Jag är väldigt lik min pappa, men syrran är inte påfallande lik någon. Varken mamma, pappa eller mig.

Jag vet en pojke som blev till genom ÄD och många (som inte vet hur han kom till) säger att han är "lite lik" både mamma och pappa. Och det är han faktiskt! Inte "påfallande" lik någon av dem, men det finns vissa likheter. (Det är pappans spermier, men annan kvinnas ägg). Ingen skulle kunna gissa att han inte är genetiskt släkt med båda.

Känner en annan kvinna som adopterade en 3-årig flicka från Polen. Hon är ensamstående. Främlingar säger ibland att de är lika... Jag tycker inte att de är så lika, men de har samma ögonfärg, samma hudfärg och lite samma ansiktsform. Självklart kan ingen då gissa att flickan är adopterad. Om det nu spelar någon roll, men det kan vara bra att tänka på, om det nu är känslomässigt jobbigt att barnen kanske inte kommer att bli "lik" en...

Svar på tråden Funderingar kring äggdonation