Du måste logga in för att svara i en tråd.

• akaa

Sparade användarnamn

Hej, jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på (och helst ganska snabbt):
    Om man går in på en sida där det finns en inloggninsfunktion, kan då "datorn" föreslå ett användarnamn man har på någon annan sida eller är detta omöjligt? Som jag förstår det så är det väl knutet till vilken sida man besökt, alltså har jag ett användarnamn på tradera och ett på facebook så kommer aldrig mitt facebook-användarnamn att komma upp som förslag på tradera. Har jag förstått rätt?

Sen har jag en bifråga: kan man logga in och vara inloggad på blocket? Jag hittar ingen sån funktion.

• Svar på tråden Sparade användarnamn
  • Abrakadabra

Datorn kan känna igen att "det här är ett inloggningsformulär". Om du då börjar skriva "a" t.ex. så kan flera alternativ, även från andra sajter, dyka upp som förslag om du har flera användarnamn som börjar på den bokstaven.

• EJai

nä det kan man inte vara på blocket vad jag vet. Man avslutar sin annons genom att gå in på den och på den sidan så finn det ett val ta bort annons klickar man där så skriver man in lösen man skrev in för sin annons då man gjorde den.

Nej har aldrig varit så för mig att går jag in på tex familjeliv så kommer det upp exempelnamn från nattstad eller betsson. Då har man helt enkelt skrivigt in ett användarnamn där en gång som sparats sen om man varit medlem eller bara skrivigt dit sitt namn där en annan gång kan jag inte säga.

• akaa

men det är ju så som du skriver våren1987 som jag tror att det fungerar.. cookies är knutna till en viss sida och därför kan inte inloggninsuppgifter från en sida ploppa upp på en helt annan. Jag tror det var så förr dock, men inte nu längre.. jag vill bara vara säker.

• akaa
    Abrakadabra skrev 2009-11-03 10:34:27 följande:
    Datorn kan känna igen att "det här är ett inloggningsformulär". Om du då börjar skriva "a" t.ex. så kan flera alternativ, även från andra sajter, dyka upp som förslag om du har flera användarnamn som börjar på den bokstaven.
    Vet du att det är så? För när jag testar på min dator så fungerar det inte så, varken i firefox eller explorer utan användarnamnen verkar vara knutna till en viss sida genom cookies.
  • EJai

Tror man kan ställa in denna funktionen att allt sparas på datan i användarnamn om man vill. Men om så skall det vara så på alla sidor. Det som den andra skrev e nog mest tror jag på google tex. skriver jag ett B så kommer alla saker jag sökt på B upp och även förslag på B upp. Men i ditt fall verkar datan vara inställd på samma som min och jag får endast upp dem användarnamn jag skrivigt in en gång på användarnamn å klickat logg in typ. DÅ brukar man få frågan med vill du spara anvandarnamn och lös och ibland bara användarnam

• akaa

våren1987: precis vad jag menar.. sökfunktion i google är ju en annan sak, där kan man ju ställa in så man får förslag och/eller så det man tidigare sökt på finns kvar, men jag tror som sagt inte det fungerar så för användarnamn och inloggningsfunktioner, men jag vill veta säkert hur det fungerar innan jag tar det för fakta.

• EJai

Finns ditt namn med som inloggning på sidan du tänker på? För det borde det ju med göra om det nu skulle vara så. så jag tror du kan ta saker för fakta om inte dina användarnamn med kommer upp som alternativ på sidan. för du har ju fl, facebook, å säkert nån mer sida och dessa med sparade användarnamn troligtvis.

• akaa

Nu är det inte mig det gäller utan en kompis man.. och jag har inte möjlighet att kolla i hans dator som jag skulle vilja.
    Ett användarnamn finns med på en sida där han påstår att han inte är medlem, han menar på att användarnamnet kom upp där automatiskt när han råkade klicka upp sidan. Jag tycker inte det låter trovärdigt och jag tycker dessutom att fler användarnamn till andra sajter borde komma upp också.

• Abrakadabra

Ja, för mig har det blivit så för mig ibland när jag har surfat i Firefox. Men nu när jag testar blir det inte så. Kanske var det så "förr" men har plockats bort i någon uppdatering? Eller så är det jag som varit fumlig och skrivit in fel användarnamn på fel sajt någon gång också har den kommit ihåg det

• akaa

Tjing: tack för svaret och tack för att du testade =)

Svar på tråden Sparade användarnamn