Min 1 o 1/2 åring får stora utbrott!!!
Hej
Håller med busfrönr1.
Prata om dagen och berätta om dagen. fråga ut personalen på dagis extra mycket om vad de har gjort under dagen och så. Gärna om det har varit något som kanske var extra roligt. Tex lekte med en viss leksak eller med något annat barn. Sådana skaker som man normalt inte får veta vid en vanlig hämtning. Personalen på vårat förra dagis gjorde så automatiskt just för att vi skulle kunna prata om dagen.
På natten drömmer barnen om vad som har hänt under dagen, de behandlar det i sina drömmar vilket kan leda till utbrott på natten.
Ge extra tid och uppmärksamhet, det kan räka med att få stå ppå en stol bravid när du skalar potatisen till middagen och prata om små saker.
Har även själv märkt att killens utbrott har blivit mycket mindre och varar kortare stunder pga detta och samtidigt att vi verklilgen tänker efter på tonläget och kroppsspråket. Tittar i ögonen när vi pratar med honom, riktar hela kroppen mot honom och gör oss tillgängliga på det visset för honom att kunna tolka oss.
sedan är detta faktiskt en fas i livet när allt är jätte svårt. Min kille är 18 månader och jag känner igen vissa saker från alla utveklings språng han har haft tidigare. Bara små saker men främst att vakna på natten, eller faktiskt inte vakna utan han blir väkt av oss för vi tror att han är vaken.