• Anonym (..)

hjälp

Jag och min sambo har varit tillsamans i 2 år, tillsamans har vi en son på 8 månader.
    vi bråkar jämt och ständigt, han vet inte vad som är rätt och fel och tycker att jag ska göra ALLT för att jag är mammaledig, men jag tycker inte att det funkar riktigt så, hur ska man orka ta hand om ett väldigt krävande barn, städa, tvätta, diska, gå ut, handla? om man inte får hjälp.

han anser också att lönen han tjänar gör han vad han vill med för det är hans pengar och jag ska inte bry mig om vad han gör med dom.

han skriker, misshandlar mig psykiskt inför sonen, vilket jag inte tolererar så jag går därifrån men han bara fortsätter skrika, smäller i dörrar.
    jag försöker få honom att förstå att man inte kan bråka inför barnet, är han arg över något kan man diskutera det sen när sonen sover.

det kokar verkligen över på honom jämt, även fast jag inte ens öppnat munnen så kan han bli galen på något och börjar skrika, säger att han ska slå mig, osv.

han har aldrig slagit mig och vet att han inte skulle göra det heller, det är bara tomma hot, men jag orkar inte ta all skit längre.
    vi funderar på att gå på familjerådgivning, men jag tänkte om du hade några tips till vi får tid där.
    Något måste ske snabbt.
    hur får jag honom att förstå vad som är rätt och vad som är fel?

• Svar på tråden hjälp
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Precis som du skriver tycker jag att ni snabbt skall försöka få tid på familjerådgivnigen. Du tar upp många faktorer som är mycket negativa för en parrelation och för er son. Bråk, skrik och hotelser är mycket skrämmande, inte minst för er son som är alldeles för liten för att kunna förstå och hantera det.
    Sök omedelbart hjälp och be om förtur!
    Det ni kan göra fram till dess är att omedelbart bryta negativa situationer som riskerar att urarta. Någon måste lämna rummet om det händer. Skall ni prata måste ni göra det i en lugn samtalston. Ert barn får inte hamna i dessa situationer.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (..)

Gerd parterapeuten skrev 2009-11-05 15:55:06 följande:

Hej!Precis som du skriver tycker jag att ni snabbt skall försöka få tid på familjerådgivnigen. Du tar upp många faktorer som är mycket negativa för en parrelation och för er son. Bråk, skrik och hotelser är mycket skrämmande, inte minst för er son som är alldeles för liten för att kunna förstå och hantera det. Sök omedelbart hjälp och be om förtur!Det ni kan göra fram till dess är att omedelbart bryta negativa situationer som riskerar att urarta. Någon måste lämna rummet om det händer. Skall ni prata måste ni göra det i en lugn samtalston. Ert barn får inte hamna i dessa situationer.HälsningarGerd
    tack för ditt svar :)
    jag själv förstår att man absolut inte kan skrika och bli arg inför sonen, han märker det på en gång.
    men sambon däremot verkar inte förstå att han faktiskt också reagerar.
    men efter vårat samtal häromdagen har de faktiskt blivit bättre och han blir inte sådär arg och blir han arg så lugnar han ner sig fort och visar det inte för sonen.
    jag tror han tog sig lite i kragen när jag tala om för honom att: om du inte skärper dig så lämnar vi dig.
    får hoppas på att han kan hantera sig tills vi får en tid.
Svar på tråden hjälp